2023-03-26, 12:34
Medlem
Så var det dags för Belarus att spela EM-kval i fotboll. Första matchen förlorades mot Schweiz med 5-0.

Men det som förvånar mig är att Belarus spelade såväl Nations League förra året som EM-kval i år utan att ordet uteslutning eller bojkott ens nämnts. När svensk sportjournalistik pratat skidor, hockey o flera andra idrotter har det för journalister och utövare varit alldeles självklart att klumpa ihop Belarus med Ryssland och utesluta utövare från båda länderna. När det däremot gäller fotboll har jag inte sett den allra minsta kommentar kring varför Belarus får spela.

Den skillnad som finns mellan sporterna är väl att Belarus är hyfsade i skidsport och kan vara ett hot mot Sveriges framgångar. I hockey har vi ju i bagaget en fiaskobetonad förlust alla minns.

Är det rätt att utesluta Belarus på grundval av rent sportsliga skäl, dvs att de kan vinna mot Sverige?
Citera
2023-03-26, 12:47
Medlem
Det är väl som med demokrati i övrigt: En medlem, en röst.
Låt medlemsförbunden avgöra om dom skall få vara med eller inte, och de som är i minoritet kan välja att lämna förbundet eller bojkotta tävlingen i protest.
Citera
2023-03-26, 13:37
Medlem
För att Vitryssland inte är ett stort land och då är det sak samma
Citera
2023-03-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Så var det dags för Belarus att spela EM-kval i fotboll. Första matchen förlorades mot Schweiz med 5-0.

Men det som förvånar mig är att Belarus spelade såväl Nations League förra året som EM-kval i år utan att ordet uteslutning eller bojkott ens nämnts. När svensk sportjournalistik pratat skidor, hockey o flera andra idrotter har det för journalister och utövare varit alldeles självklart att klumpa ihop Belarus med Ryssland och utesluta utövare från båda länderna. När det däremot gäller fotboll har jag inte sett den allra minsta kommentar kring varför Belarus får spela.

Den skillnad som finns mellan sporterna är väl att Belarus är hyfsade i skidsport och kan vara ett hot mot Sveriges framgångar. I hockey har vi ju i bagaget en fiaskobetonad förlust alla minns.

Är det rätt att utesluta Belarus på grundval av rent sportsliga skäl, dvs att de kan vinna mot Sverige?

Är absolut en märklig blandning av behandling av vitryska och ryska idrottare. I vissa sporter tävlar dessa vidare som t ex tennis och ishockey, medan i andra sporter anses det självklart att de inte skall få vara med. Men generellt är det självklart helt fel att stänga av enskilda idrottare och landslag. Framförallt Vitryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in