2023-03-24, 08:04
  #1
Medlem
S.O.Stolps avatar
Rekordstora salmonellautbrott, dålig lönsamhet och fågelinfluensa hos äggproducenter kan skapa en brist på ägg i påsk.

Marie Lönneskog Hogstadius på branschorganisationen Svenska ägg uppmanar nu svenska folket att inte hamstra ägg.

Men som alla vet, inte minst efter toalettpapperskaoset, så är återhållsamhet inte svenskens paradgren.

Har ni också märkt den stora bristen på ägg i butikerna?

Har handlarna nu ännu en anledning att höja priset?

Kommer du att hamstra inför påsk?

svt.se
Citera
2023-03-24, 08:10
  #2
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Marie Lönneskog Hogstadius på branschorganisationen Svenska ägg uppmanar nu svenska folket att inte hamstra ägg.
Då är det bäst att man köper redan nu. Kanske bäst att köpa flera flak, utifall att någon man känner står utan. Då kan man kanske göra sig en liten förtjänst?
Citera
2023-03-24, 08:12
  #3
Medlem
Cannibalizations avatar
Det ironiska är att när man går ut i media och uppmanar folk att inte hamstra så kan man vara rätt säker på att många kommer göra just det, hamstra.
Citera
2023-03-24, 08:17
  #4
Medlem
MrMadoffs avatar
Haha det är så jävla riggat. Först äggbrist i USA och nu här.
Time to repent people!
Citera
2023-03-24, 08:24
  #5
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Haha det är så jävla riggat. Först äggbrist i USA och nu här.
Time to repent people!
Men ditt mähä.. Är det kanske CIA som liggerbakom äggbristen också?

Det är brist på ägg inte bara i USA, utan i hela e
Europa.. Anledningen har du i TS.
Det har inget med USA att göra. Släpp bollen och kom ner på jorden.
Var inte så konspiratorisk av dig att tro att USA ligger bakom allt.
Citera
2023-03-24, 08:46
  #6
Medlem
Tycker man hört samma visa inför varje påsk, är det inte ägg så är det kycklingarna, har någon svensk blivit utan ägg någonsin till påsk?
Citera
2023-03-24, 08:48
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vad konstigt att det alltid blir brist när det passar som sämst. Lite som när man stänger av kärnkraftverk för renovering när det är som kallast och elen som dyrast eller råkar glömma damsugare i de samma så att produktionen står still när den som mest behövs... Alltid slump?
Citera
2023-03-24, 08:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vad konstigt att det alltid blir brist när det passar som sämst. Lite som när man stänger av kärnkraftverk för renovering när det är som kallast och elen som dyrast eller råkar glömma damsugare i de samma så att produktionen står still när den som mest behövs... Alltid slump?
Du är något på spåren, som drar ihjäl värphönorna innan påsk och bygger ihop nya efter. ...
Citera
2023-03-24, 09:18
  #9
Medlem
Blaskas avatar
Fast det är väl inte brist på ägg. Bara handlare som inte vill betala mer för äggen. Precis samma fenomen dom hade i staterna.
Citera
2023-03-24, 09:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Rekordstora salmonellautbrott, dålig lönsamhet och fågelinfluensa hos äggproducenter kan skapa en brist på ägg i påsk.

Marie Lönneskog Hogstadius på branschorganisationen Svenska ägg uppmanar nu svenska folket att inte hamstra ägg.

Men som alla vet, inte minst efter toalettpapperskaoset, så är återhållsamhet inte svenskens paradgren.

Har ni också märkt den stora bristen på ägg i butikerna?

Har handlarna nu ännu en anledning att höja priset?

Kommer du att hamstra inför påsk?

svt.se

Samma situation varje år. Hittills har jag aldrig blivit utan. Nyhetstorka.
Citera
2023-03-24, 12:39
  #11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Samma situation varje år. Hittills har jag aldrig blivit utan. Nyhetstorka.
Jag håller med. Har heller aldrig blivit utan ägg.

Men jag blir inte förvånad om vi ser prishöjningar inom kort.
Citera
2023-03-24, 12:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Fast det är väl inte brist på ägg. Bara handlare som inte vill betala mer för äggen. Precis samma fenomen dom hade i staterna.

Någon form av brist på ägg är det nog. Ägghyllorna har varit väldig tomma på min stora Willys butik de senaste veckorna

Har såklart hört den här "ägg-varningen" inför påsk många gånger dessförinnan. Men denna gången så har jag som sagt märkt att det finns betydligt mindre ägg på hyllorna till skillnad från hur det brukar se ut inför påsk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in