• 1
  • 2
2024-01-05, 06:54
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phee
Hjälp mig! Jag står o väger mellan ämneslärare I samhällskunskap och historia. Eller kandidatpragram i samhällsanalys eller offentlig förvaltning och ledning.
Dessa tre cirkulerar runt i mitt huvud.

Lön jobb möjligheter, och bredden på utbildningen är aspekter jag tänker mycket på.

Tips hur man bör tänka? Lång utbildning till lärare och endast 3 år på de andra...
Vad gäller jobb, lön och möjligheter kan du direkt skippa samhällsanalys. Typiskt flumprogram med lågt värde på arbetsmarknaden (ja, jag har viss insyn i den utbildningen).

Lärare är tämligen jobbsäkert, tänk dock på att de ämnena tillsammans med engelska nog är de som det redan finns flest lärare i, oavsett om gäller gymnasium eller högstadium.

Jag hade valt det sistnämnda. Jag vet inget om det men det låter ganska jobbsäkert om du vill jobba inom myndighet, och kortare än lärarprogrammen.
Citera
2024-01-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phee
Hjälp mig! Jag står o väger mellan ämneslärare I samhällskunskap och historia. Eller kandidatpragram i samhällsanalys eller offentlig förvaltning och ledning.
Dessa tre cirkulerar runt i mitt huvud.

Lön jobb möjligheter, och bredden på utbildningen är aspekter jag tänker mycket på.

Tips hur man bör tänka? Lång utbildning till lärare och endast 3 år på de andra...

Oj. Det är så vitt skilda program och som leder till sådana vitt skilda yrkesbanor att det finns så många aspekter att beröra. Jag föreslår att du kontaktar en SYV och att du nog kanske väntar ett år innan du söker in för att få bättre grepp om vad du egentligen vill och vad utbildningarna leder till.

Först och främst ska ju sägas att den första utbildningen innebär att du blir lärare. Lärare är väl en sådan sak man ska vara passionerad kring för det verkar riktig jobbigt. Om du inte verkligen vill lära ut på gymnasium/grundskola så ska du inte välja lärarprogrammet.
Citera
2024-01-05, 09:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad (tidigare "Vad hade du valt för program på detta universitet?").

Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in