2023-03-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är ju inte första gången en åkare har låtit en landslagskollega gå före över mållinjen när cuper ska avgöras.

Norska världscupåkare har gjort precis samma sak, utan några följdverkningar vad jag vet.

Blir inte mindre osportligt bara för att andra gjort på liknande sätt tidigare.
Citera
2023-03-25, 20:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Helt ok att hon diskas för min del, osportsligt att lägga sig när någon annan tydligt förlorar på det. Men... rätt ska vara rätt. Norge har gjort liknande saker, gång på gång, men de har inte blivit diskade.

Nämn någon sport där samma saker alltid bedöms på samma sätt. Tar du två ishockeymatcher (till och med i en matchserie mellan samma lag) så är det återkommande så att samma saker bedöms olika från match till match. Likadant i alla bedömningssporter. Om man ska hålla på regeln att det alltid ska vara okej att göra något om man kan visa att någon gjort det tidigare utan att bestraffas så är det lika bra att sluta med domare och regler.
Citera
2023-03-25, 20:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Imorgon kommer jag heja lite extra på Ilar.

Ja du har ju alltid varit en snävsynt nationalist som gillar det osportsliga bara du får ditt resultat.
Citera
2023-03-25, 20:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du har ju alltid varit en snävsynt nationalist som gillar det osportsliga bara du får ditt resultat.

Men vad bra att du vet exakt hur jag är. Men du har fel (som vanligt).
Citera
2023-03-25, 20:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men vad bra att du vet exakt hur jag är. Men du har fel (som vanligt).

Du menar att du bestämmer vad som är rätt och fel alltså? Det är precis det jag menar. Du har blandat ihop vad du tycker med vad som är rätt. Du tänker hålla på en som la sig för att påverka resultatet. Det gör du bara för att du hyllar osportslighet när det ger det resultat du vill ha, din enögda nationalist.
Citera
2023-03-25, 20:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Du menar att du bestämmer vad som är rätt och fel alltså? Det är precis det jag menar. Du har blandat ihop vad du tycker med vad som är rätt. Du tänker hålla på en som la sig för att påverka resultatet. Det gör du bara för att du hyllar osportslighet när det ger det resultat du vill ha, din enögda nationalist.

Många (mig inräknat) tycker att det är en komplimang att bli kallad nationalist. Att vara nationalist är naturligt och sunt.
Citera
2023-03-25, 20:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Många (mig inräknat) tycker att det är en komplimang att bli kallad nationalist. Att vara nationalist är naturligt och sunt.

Ja Putin håller med dig.
Citera
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag anser att din beskrivning av mig är felaktig.
Citera
Medlem
Det är klart att det var osportsligt av Ilar, och det går inte att utgå ifrån att Maja hade spurtat förbi Ilar om hon hade haft hela stavar.

Maja säger att hon inte tvingade nån av de andra tjejerna att köra för henne. Ändå säger Moa i intervjun efteråt att hon hör Maja skrika hennes namn. Jag antar att det sker på upploppet.
Det är väl ändå tillräckligt för att ge en åkare framför samvetskval. Jag förstår Moa, annars hade hon sannolikt blivit utstött av lagkamraterna.
Mycket skitsnack hade det iallafall blivit.

(Som en parentes kan ju nämnas att i stort sett alla här inne var rörande överens om att Linn Persson gjorde rätt i att snuva Elvira Öberg på masstartscupsegern förra året. Nu hade Persson inte helt koll på läget, men dom båda var efteråt inne på att göra det bästa när det är tävling. (Vi ska inte diskutera skidskytte här. Det är bara lite märkligt att flera här nu inte ser nåt problem med dagens händelse.))

Det är även lite märkligt av Maja att skämta om att hon ska ge bort en stor procent av bonusen. Särskilt när cupen är säkrad. Jag tolkar det inte som skämt, knappast Ilar heller.

Ribom blev nog sexa både genom taktik och en sämre dag. Taktiken väger antagligen lite tyngre.

Lite stolpe ut för Anger, mest hela tiden. Regelrätt diskning, även om den känns lite fånig. Han kommer igen nästa säsong.

Kul för Calle.
Synd att Wille inte åkte avstannande och gav bort sin bronspeng på 5-milen. Lagkörning liksom.

Kul för Skistad.
Tråkigt att läsa om alla dopinganklagelser i tråden och att flera av er länkar till samma tidningsartikel, utan att ens läst mer än rubriken. Ännu tråkigare att läsa negativa kommentarer kring hennes utseende. Undrar vad era flickvänner skulle tycka om dom fick reda på det...
Jag tycker hon är skön i segerintervjuer.

Tråkigt för Ilar.
Att hon kände sig manad att ge upp en plats i semi.

Tråkigt för Fähndrich.
Eftersom incidenter i sprint händer mest hela tiden så hade hon ju väldans otur att det just idag av alla dagar skulle vara en svenska som låg före Maja i spåret.

Karlsson & Lundgren försvann i bruset.

Om Skistad kommer in med samma form nästa säsong som hon visat nu blir det intressant att se svenskornas taktik. Om dom inte väljer att gå över till ski classics.
Citera
2023-03-25, 20:39
Medlem
Vossevangens avatar
Startlister 20 km kvinner i morgen:

https://medias1.fis-ski.com/pdf/2023/CC/2308/2023CC2308SL.pdf

Ditto for menn:

https://medias1.fis-ski.com/pdf/2023/CC/2309/2023CC2309SL.pdf
Citera
2023-03-25, 20:40
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Fick ikke med meg i direktsendingen att Maja ropade på Moa om att hun skulle stanna av. Gorde det lite svårare för meg det ...
Citera
2023-03-25, 20:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag anser att din beskrivning av mig är felaktig.

Hade du varit lika positiv om det som Ilar gjorde hade missgynnat Sverige? Med andra ord gillar du att åkarna inte gör sitt bästa för ett resultat grundat på prestation och i stället påverkar genom att lämna fördel till andra på olika sätt? Det verkar som om du inte bara tycker att det är okej. Det verkar som du tycker det är värt att applådera eftersom du ska heja lite extra på Ilar i morgon.

På vilket sätt är det bra för längdåkningen att de tävlande gör som Ilar gjorde?
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-03-25 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in