2023-03-25, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Skistad fick fullt tillåtna mediciner för att hämma tillväxten.
Kan hända, men är inte etiskt riktigt när anledningen var att skapa en bra sprinteråkerska för att matcha Sverige.
Citera
2023-03-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka har gjort så tidigare? Jag kan inte påminna mig någon som så tydligt gjort det Ilar gjorde. Upplys mig om vilka.

Sedan tror jag att det gäller att faktiskt gå utanför sin egen nationalistiska låda. Hade alla som nu tycker det var jättebra gjort varit lika positiva och tyckt samma sak om det hade varit en svensk åkare som blivit offer på samma sätt som nu Fähndrich blev?

Östberg la sig väldigt tydligt för att Johaug skulle få poäng, för att hon skulle vinna nån av cupperna för några år sedan. Nån pratade om Golberg/valnäs med, men den minns jag inte själv.
Citera
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Alla regler kräver väl mer eller mindre godtyckliga bedömningar?

Nej, det tycker jag inte på samma sätt. Här väger man ju in vilken avsikt Ilar hade med att bromsa upp. När det gäller skejtskär i klassisk åkning så väger man ju inte själva avsikten.
Citera
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Kan hända, men är inte etiskt riktigt när anledningen var att skapa en bra sprinteråkerska för att matcha Sverige.

Tror du ens själv på det där?
Citera
2023-03-25, 15:22
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka har gjort så tidigare? Jag kan inte påminna mig någon som så tydligt gjort det Ilar gjorde. Upplys mig om vilka.

Sedan tror jag att det gäller att faktiskt gå utanför sin egen nationalistiska låda. Hade alla som nu tycker det var jättebra gjort varit lika positiva och tyckt samma sak om det hade varit en svensk åkare som blivit offer på samma sätt som nu Fähndrich blev?
Valnes i Trondheim när de körde sprint under Ski Tour (var den 2020?) är nog senaste tydliga exemplet. Släppte fram Golberg som hade chans på totalen.
Citera
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Det var nog ingen godtycklig bedömning. Alla kunde se vad Ilar gjorde, och dessutom har hon ju erkänt det helt öppet.

Jo, jag tycker regeln kräver godtyckliga bedömningar och då tycker jag att den inte bör tillämpas över huvud taget.
Citera
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Helt rätt.

Nu går Moa ut med att Ilar ska få betalt för att hon fuskade, FY FAN!
Diskad är inte tillräckligt, även en mkt lång avstängning borde bli enda rätta beslutet av FIS!
Citera
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Denna regel bör väl kunna appliceras?

Då måste hon ta emot (eller förväntas få) en "Benefit".

Jag skulle nog säga att det är lättare att motivera:

Citat:
3.2.1 Fixing or contriving in any way or otherwise improperly influencing, or being a
party to fix or contrive in any way or otherwise improperly influence, the result,
progress, outcome, conduct or any other aspect of an Event or Competition.

Edit: Nu går ju Maja ut och säger att Moa Ilar skall få en del av bonusen, så då kan man väl applicera din regel trots allt
Senast redigerad av t0xx0m 2023-03-25 kl. 15:27.
Citera
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ny Falla-Stina situation rakt igenom på detta. Kolla avstånden bakåt också.

Skistad gör Frida sällskap i rökrutan. Men plugghästarna belönades för hårt slit på VM och går vinnande ur denna säsong.

Har även haft denna tanke. Förändringen (för min del) är att det är två åkare som verkligen gillas och man unnar all framgång (med allt vad det innebär).
Citera
2023-03-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Tittade på Angers.. det är lite väl övertydlig han är i fria stilen. Förstår den. Även om det är surt efter att ha blivit fälld. Den regeln är ju väldigt tydlig, och finns inga undantag. SKulle man släppa där så blir det väldigt godtycklig gränsdragning. .
Denna skrivning finns i reglerna.
Citat:
224.9 The penalty shall be appropriate to the offence. The scope of any penalty
imposed by the Jury must consider any mitigating and aggravating
circumstances

Alltså helt ologiskt att diska någon som skejtar lite i det läget.
Citera
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allleee
Sjukt vad bra han är utför Kläbo, glider ifrån när han är först till och med..
Det är som om han kör på nån ny innovation, nåt okänt belag.
Citera
Medlem
Vad händer då med Emma? Hon påtalade ju i intervjun att hon lade sig sist för Majas skull. Nej, Ilars diskning är märklig. Godtycklig regel, minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in