2023-03-27, 08:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det fetade:

Har det provats fullt ut någon gång?
Nu i Lahti var hon ytterst nära att slå Skistad trots att det var hon som drog upp spurten, det var Jonna som låg först i nedförskörningen. Så nog har Jonna en bra spurt.
Man har ju sett hur det sett ut i sprintarna nu efter VM och då är jag helt säker på att om Jonna och Skistad kommer in samtidigt på ett upplopp så vinner Skistad. Detta förstärks ju också av hur Skistad åkt tidigare och hur stark hon varit på upploppet. Ja, Jonna har en bra spurt men den är iaf inte topp-3 i världen (topp-3 är Skistad, Dahlqvist och Ribom; kanske skall Svahn in där också).

Nyckeln för Jonna är att ha en lucka in på upploppet, hur stor luckan är beror på hur långt upploppet är.

Citat:
Dom 2 taktiker som du nämnt har hon ju prövat i dom senaste racen..........och fått stryk.
Nu i Lahti ändrade hon ju taktik lite grand och gick inte tokhårt i kvarts- och semifinal. Hon drog INTE i väg i första backen utan försökte med ett "jätte"ryck i den sista delen av den sista backen och hon blev slagen om än väldigt knappt.
Jo, men jag vidhåller att de är Jonnas bästa chans. Sedan tror jag inte Jonna varit i superform, hon har varit i bra eller riktigt bra form men inte i den superform hon var i efter OS förra året vilket då bla syntes i sprintarna i Lahtis och Falun.

Detaljer i dessa taktiska upplägg kan förbättras men jag har svårt att se att hon skulle få bättre chanser av något annat taktiskt upplägg.

Citat:
Skistad har ju visat stor taktisk förmåga då hon i kvarts- och semifinal INTE gått med i Jonnas tempo utan bara gått så fort att hon går vidare och spar på det sättet krafter.
Det är ju därför, som flera andra har påpekat, viktigt att Jonna inte är ensam som kör för fullt från start (eller iaf första backen). Skulle exempelvis en Ribom i toppform köra för fullt tillsammans med Jonna från start så kan inte Skistad inte bara glida med lite på avstånd för att enkelt bli tvåa och spara krafter. Ett drömheat för att besegra Skistad skulle bestå av Jonna, Ribom, Dahlqvist, Svahn och Fähndrich utöver Skistad där Jonna och Ribom kör för fullt från början för att trötta ut Skistad så att hon släpper lucka och Dahlqvist som åker i Skistads rygg för att spurta ned henne på upploppet om hon inte skulle ha släppt lucka samt Svahn som antingen skulle åka som Jonna och Ribom eller som Dahlqvist. Här har vi en svensk lagtaktik som ingen väl kan ha någon invändning mot.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-03-27 kl. 08:11.
Citera
2023-03-27, 08:09
Medlem
greta75s avatar
Det är väl bara att inse att man inte kommer komma överens i en diskussion när en part för tesen att Jonna kanske inte är i bästa formen.

Går med på 20 km och kommer tvåa samt blåser ifrån alla andra i eliten förutom Skistad på alla sprintar.

Pulvriserar alla andra i sprintstafetter när Skistad inte är med.

"Hon kanske inte är i sin bästa form......."

Herregud!
Senast redigerad av greta75 2023-03-27 kl. 08:20.
Citera
2023-03-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

[...]
Vilket satans mindervärdeskomplex du måste bära på. Vill du ha min autograf?

Du har helt fel så läs igen. Det finns ingen millimeterrättvisa och rättvisa är för övrigt bara en återspegling för total missunnsamhet och en kusin till avundsjuka. Det ska vara rättmätigt. Det vill säga brott och straff ska stå i rimligt proportion till varandra. På engelska är det justice, inte fair, som gäller.
Smile. Ja, får jag din autograf
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
[...]

Drama ökar intresset.
Reklamavbrott och disharmoniska reklamavbrott minskar intresset.

Det är vad jag tror.
Så kanske det är. I min bekantskapskrets har intresset i stort sett dött i alla fall men vi är nog inte representativa, bara verkligt intresserade av sporten som sådan, inte dramat.
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det som är märkligt är FIS ofta är orolig över sporten och den norska dominansen och vill få mer bredd på vinnarna men så fort de har chansen att få sporten mer rättvis så skiter de i det. Det är inte direkt första gången de väljer att kolla bort när vissa gör sånt som inte är tillåtet och mot andra nationer så är de stenhårda
Så sant som det är sagt. Synd.
Citera
2023-03-27, 08:16
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Skillnad dock när vissa kommer undan med det medans andra inte gör det.
Något vi sett många gånger genom åren. Där av problemet.
Minnet er kort, og også subjektivt va gjelder såna incidenser, Senast i VM, trengde en åkare på innsiden av en annen og knuffade omkull honom, uten ens å få muntlig varning.
En annen dro ned höften og gick i full skate i två sekvenser på et oppløp. Skaffade seg på det viset nog fart til å skjære inn foran skiene på en medtävlare som hade mycket bättre moment på oppløpet. Han måtte stanna av, og ikke bare ble han frastjulet en brons, men hade store chanser att spurte ned verdens beste spurtare og ta silver. Åtgärd: Ingen diskning.

Det nogra tyckes å ha misuppfattad, er at det inte er ulagligt at flytta på benen i sidled i klassisk utfor, for å søke den delen av banan som er hårdast og snabbast. Det er først när man sänker höften og drar till med aktiva skejtskär att det er ulagligt. Det Kalvå gorde var nogot i mellan tyckte jeg meg att se, men bedömmer det som lite över gränsen. Men mycket mindre allvarligt enn upploppet i VM
Citera
2023-03-27, 08:19
Medlem
När det gäller Skistad som är så intressant så tror jag att hon kommer att dominera hädanefter, med några svenskor tätt efter plus någon till. Hon har utvecklats så mycket och kommer fortsätta utvecklas så hon lär bli svår att slå.
Citera
2023-03-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Minnet er kort, og også subjektivt va gjelder såna incidenser, Senast i VM, trengde en åkare på innsiden av en annen og knuffade omkull honom, uten ens å få muntlig varning.
En annen dro ned höften og gick i full skate i två sekvenser på et oppløp. Skaffade seg på det viset nog fart til å skjære inn foran skiene på en medtävlare som hade mycket bättre moment på oppløpet. Han måtte stanna av, og ikke bare ble han frastjulet en brons, men hade store chanser att spurte ned verdens beste spurtare og ta silver. Åtgärd: Ingen diskning.

Det nogra tyckes å ha misuppfattad, er at det inte er ulagligt at flytta på benen i sidled i klassisk utfor, for å søke den delen av banan som er hårdast og snabbast. Det er først när man sänker höften og drar till med aktiva skejtskär att det er ulagligt. Det Kalvå gorde var nogot i mellan tyckte jeg meg att se, men bedömmer det som lite över gränsen. Men mycket mindre allvarligt enn upploppet i VM
Lol.
Citera
2023-03-27, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
När det gäller Skistad som är så intressant så tror jag att hon kommer att dominera hädanefter, med några svenskor tätt efter plus någon till. Hon har utvecklats så mycket och kommer fortsätta utvecklas så hon lär bli svår att slå.
då blir det ännu viktigare med lagkörning som norge gjort i alla år. En åkare bestämmer sig för att offra sig. Kanske Hagströms roll i loppet blir att få ner Skidstav i diket ex. En lätt kuff som får henne ur balans (som Grate eller vem det var, gjorde på vm)
Norge gjorde så då Linn skadade sig. Wengsyrran hade för avsikt att köra omkull henne för att TUW blivit sur i tidigare upplopp.
Citera
2023-03-27, 09:22
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det är väl bara att inse att man inte kommer komma överens i en diskussion när en part för tesen att Jonna kanske inte är i bästa formen.

Går med på 20 km och kommer tvåa samt blåser ifrån alla andra i eliten förutom Skistad på alla sprintar.

Pulvriserar alla andra i sprintstafetter när Skistad inte är med.

"Hon kanske inte är i sin bästa form......."

Herregud!

Nej det är verkligen inget som du kan avgöra. Då frågan om hon varit i superform eller riktigt bra form inte nödvändigtvis är något som man kan skönja som åskådare på det sättet. Hade hon vilat upp sig lite mer och inte kört så mycket stafetter å skit så kanske hon förbättrar tiderna något och piskat Skistad. Ja jävlar vilken uppseendeväckande slutsats det är …
Citera
2023-03-27, 09:26
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Ja det tror väl de flesta som är oförmögna till ett mer nyanserat tänk. ”Åh titta Skistad åker foooort, hon kommer dominera!!” Onyanserad slutats som inte väger in fler variabler och faktorer som påverkar utfallet. Bara det enkla faktum att Ribom å Svahn har varit borta nu på slutet har haft stor betydelse för utfallet tex då Skistad saknar uthållighet vilket hon visade i vm.
Citera
2023-03-27, 09:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja det tror väl de flesta som är oförmögna till ett mer nyanserat tänk. ”Åh titta Skistad åker foooort, hon kommer dominera!!” Onyanserad slutats som inte väger in fler variabler och faktorer som påverkar utfallet. Bara det enkla faktum att Ribom å Svahn har varit borta nu på slutet har haft stor betydelse för utfallet tex då Skistad saknar uthållighet vilket hon visade i vm.

Många är väldigt snabba med att dra långtgående slutsatser baserat på några få tävlingar över en kortare period och förutspår totalt världsherravälde under överskådlig tid. Men det är inget nytt att formtoppar kan komma och gå, ibland utan att de aktiva själva vet vad som har hänt. Det fanns en tid när Björn Lind var nästan oslagbar i sprint. Och en dag i världshistorien befann sig Emelie Öhrstig i ett helt eget universum och krossade allt motstånd. Men det var bara den dagen.
Citera
2023-03-27, 09:57
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Jonna krossade resten av eliten med 7 sekunder i finalen, og fick resten av finalistene till at se ut som de tävlade i barndivisionen. Det nivået de två holder nå har vi aldrig sett förut. Det er elitdivisjonen. Om de fortsätter på det her viset, kommer de andre att måtte jobbe mycket hardt for å komme i kapp.
Citera
2023-03-27, 10:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Jonna krossade resten av eliten med 7 sekunder i finalen, og fick resten av finalistene till at se ut som de tävlade i barndivisionen. Det nivået de två holder nå har vi aldrig sett förut. Det er elitdivisjonen. Om de fortsätter på det her viset, kommer de andre att måtte jobbe mycket hardt for å komme i kapp.

Jag är uppfattningen att Jonna inte är i samma form under VM och efter VM i år som hon var under OS och efter OS förra året (hon är alltså i bra form nu men inte den superduperform hon var i förra året). Jag håller Lampic förra säsongen som bättre än den som nu kommit trea efter Jonna och Skistad denna säsong. Om man tittar på sprintarna i Lahtis och Falun förra året så kunde hon med sin överlägsna åkstyrka och teknik ta tiondelar i varje nytt tag på banornas alla delar, det upplever jag inte att hon gör på samma sätt i år. Och jag håller hennes andraplats efter Johaug i Falun på distans som snäppet bättre än hennes andra plats i masstartsloppet i Lahtis i helgen.

Men det är bara min egen analys (som kan vara helt felaktig).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in