2023-03-22, 21:10
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Tjena! Jag har skrivit ett mycket enkelt bash-script för att autostarta mitt VPN när datorn bootas upp i Ubuntu Linux 20.04. Lade in det i cron med @reboot i början av raden i editorn. Fungerade i ungefär 80 % av fallen och failade annars. Ingen villkors-sats med error catching användes. Provade med en sleepfunktion innan exekveringen, det blev inte bättre då heller.

Topic:

Jag vill att mitt VPN ska startas upp med bash-script felfritt vid varje boot. Ska jag lägga in det under systemd/systemctl istället? Vad är skillnaden, förutom att systemd kan detaljstyras i högre grad?
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2023-03-22 kl. 21:30.
Citera
2023-03-22, 22:12
Medlem
OtherBarrys avatar
Kör på systemctl/systemd och testa dig fram med olika wants eller requires innan scriptet går igång. T.ex kan det vara lämpligt att nätverket är uppe innan du kör ditt script.

Cron lämpar sig bättre till att köra script eller liknande under drift.
Citera
2023-03-22, 22:25
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Kör på systemctl/systemd och testa dig fram med olika wants eller requires innan scriptet går igång. T.ex kan det vara lämpligt att nätverket är uppe innan du kör ditt script.

Cron lämpar sig bättre till att köra script eller liknande under drift.

Tack! Ja, jag har märkt att Cron inte fungerar så bra vid boot alltid. Jag ska pröva .service unit-file och ange några olika alternativ med WantedBy eller RequiredBy. Är det default.target som är det bästa valet vid boot kanske?
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2023-03-22 kl. 22:30.
Citera
2023-03-22, 22:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Tjena! Jag har skrivit ett mycket enkelt bash-script för att autostarta mitt VPN när datorn bootas upp i Ubuntu Linux 20.04. Lade in det i cron med @reboot i början av raden i editorn. Fungerade i ungefär 80 % av fallen och failade annars. Ingen villkors-sats med error catching användes. Provade med en sleepfunktion innan exekveringen, det blev inte bättre då heller.

Topic:

Jag vill att mitt VPN ska startas upp med bash-script felfritt vid varje boot. Ska jag lägga in det under systemd/systemctl istället? Vad är skillnaden, förutom att systemd kan detaljstyras i högre grad?
Finns ett gäng alternativa lösningar här:
https://www.baeldung.com/linux/run-script-on-startup
Citera
2023-03-23, 08:11
Medlem
BackToHegels avatar
Jag kör en del grejor vid login med hjälp av ~/.profile
Citera
2023-03-23, 08:59
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Finns ett gäng alternativa lösningar här:
https://www.baeldung.com/linux/run-script-on-startup

Schysst! Provar nog med något likande det här:

Citat:
[Unit]
Description=Start VPN at boot.

[Service]
Type=simple
ExecStart=/bin/bash /home/user/.scripts/VPN_init.sh

[Install]
WantedBy=multi-user.target
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2023-03-23 kl. 09:01.
Citera
2023-03-24, 03:21
Medlem
distanss avatar
Citat:

Känns eventuellt som att gå över ån efter vatten men varför inte göra det via Ubuntu's Network Manager?
Citera
2023-03-24, 16:34
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Känns eventuellt som att gå över ån efter vatten men varför inte göra det via Ubuntu's Network Manager?

Jag sysslar inte med GUI-stuff. Jag vill ha flexibla lösningar. Network Manager klarar heller inte av att exekvera VPN-scriptet som ansluter till tjänstens olika landskoder:

[vpn_vendor] connect [country_code]
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2023-03-24 kl. 16:40.
Citera
2023-03-30, 19:13
Medlem
distanss avatar
Citat:
Jag sysslar inte med GUI-stuff. Jag vill ha flexibla lösningar. Network Manager klarar heller inte av att exekvera VPN-scriptet som ansluter till tjänstens olika landskoder:

nmcli är ju väldigt ografiskt!

https://ubuntu.com/core/docs/networkmanager

Citat:
[vpn_vendor] connect [country_code]

Mkay, har varken Linux eller VPN igång på någon burk just nu, så kan inte ge någon bra feedback kring detta.

Citat:

Fick du systemd att lira?
Citera
2023-04-01, 01:42
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
nmcli är ju väldigt ografiskt!

https://ubuntu.com/core/docs/networkmanager

Mkay, har varken Linux eller VPN igång på någon burk just nu, så kan inte ge någon bra feedback kring detta.

Fick du systemd att lira?

Ja, systemd frälste mig! Nu tillhör jag dess kyrka. Seriöst: tillförlitligheten var perfekt vid varje boot. Way to go!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in