2023-03-22, 18:05
Medlem
https://www.gp.se/ekonomi/lidl-s%C3%A4nker-och-fryser-priser-1.95154079

"Skenande priser på livsmedel belastar hushållen. Nu meddelar livsmedelskedjan Lidl att man sänker och låser priset på över hundra varor för att stötta "i dessa tuffa tider".

De nya priserna gäller från och med måndagen den 27 mars och i minst två månader framåt, enligt ett pressmeddelande.

Det handlar om varor som exempelvis kaffe, mjölk och kött från ett 50-tal leverantörer. De nya priserna bli i snitt 11 procent lägre än tidigare och prissänkningar görs med upp till 32 procent, enligt Lidl.

"Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid", säger Sverigechefen Jakob Josefsson i pressmeddelandet."

Kommer detta göra att övriga matjättar agerar och sänker sina priser eller dylikt?

Vad tycker ni om detta?
2023-03-22, 18:07
Medlem
Intressant och se om det blir samma effekt som i Norge
2023-03-22, 18:09
Medlem
MrDonutss avatar
Jätte bra av LIDL. Kommer definitivt börja handla lite mer där.
Hoppas det blir på produkter man använder ofta.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av V4rg3n
https://www.gp.se/ekonomi/lidl-s%C3%A4nker-och-fryser-priser-1.95154079

"Skenande priser på livsmedel belastar hushållen. Nu meddelar livsmedelskedjan Lidl att man sänker och låser priset på över hundra varor för att stötta "i dessa tuffa tider".

De nya priserna gäller från och med måndagen den 27 mars och i minst två månader framåt, enligt ett pressmeddelande.

Det handlar om varor som exempelvis kaffe, mjölk och kött från ett 50-tal leverantörer. De nya priserna bli i snitt 11 procent lägre än tidigare och prissänkningar görs med upp till 32 procent, enligt Lidl.

"Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid", säger Sverigechefen Jakob Josefsson i pressmeddelandet."

Kommer detta göra att övriga matjättar agerar och sänker sina priser eller dylikt?

Vad tycker ni om detta?
Vadå sänker, dom återställer snik höjningen. Dom har tappat pga dom sunkat ner sig. Ser bra ut ibladet men inte i butik.
Medlem
Biggedys avatar
Gör dom det på vettiga grejer kommer jag stödja dom, trots att jag kommer behöva köra längre än till Willys. Visa att den som tar första steget för att sänka priserna förtjänar det.
2023-03-22, 18:17
Medlem
Gör skillnad på var Lidl får sina varor. Det de får från sin tyska grossist har de låga priser på som inte höjts eller bara lite. Det som kommer från svenska grossister har höjts mycket och ibland mer än andra affärer. T.ex. höjde de Bellarom kaffebönor med 5 kr/kg men sänkte det tillbaka ganska snabbt igen. Tyska korvar har inte höjts alls. Kycklingfilé/Kycklinglårfilé som är svenskt har höjts med långt över 50%. Ska de sänka alla priser eller bara där de höjt dem?
2023-03-22, 18:35
Medlem
Lidl har höjt priserna kraftigt det senaste året och går ändå med förlust.

Detta är dock utan tvekan ett mycket
smart pr-trick!

Det är bara att gratulera Lidl som nu tagit ett positivt och uppskattat initiativ samtidigt som ICA, Coop och Axfood framstår som handlingsförlamade.
2023-03-22, 18:35
Medlem
Johan_08s avatar
Helt klart skillnad i priser.
Däremot så har ju Lidl inte samma sortiment som Ica & Coop.
Jag handlar främst på Willys för de har bra sortiment och på min ort är den butiken lugnare än övriga stormarknader.

Kavli mjukost
Lidl - 24.90
Ica - 43.50
Willys - 43.50
Coop - 44.95

Yoggi yoghurt
Lidl - 19.50 (Kräver att man köper två för 39)
Coop - 19.90
Willys - 27.90
Ica - 28.95

Pepsi 20 pack 33cl
Lidl - 89
Ica - 105
Willys - 105
Coop - 109

Lantchips
Lidl - 2 för 29
Coop - 2 för 35
Willys - 21.50 styck
Ica - 22.50 styck
2023-03-22, 18:45
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har

LIDLs egna varor är bättre än Coops/ICAs/Willys egna varor. Med riktigt god marginal.
2023-03-22, 19:01
Bannlyst
LidL höjde priset på VASA Havre på hyllan, men det var samma paket ( bäst före) som låg kvar.
Andra butiker har höjt V H före dom och mycket mer, LidL är förfarande billigast istan. ICA har höjt VH 10kr sen 28/8-22 annat V knäcke har inte höjts lika mycket. Vasas Havre är nästan dubbelt så dyr som t.ex. Sport. Vanligt havregryn har inte följt detta.
2023-03-22, 19:08
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Lidl är fattigmansbutik.

De kom hit för de skulle va ett budgetalternativ till de andra stora typ ica coop osv men de e fan lika dyrt och riktigt SKIT!

Lidls varor är budget så vill man leva som en jude kan man ju handla där.. jag fortsätter handla på de större kedjorna dä jag vill ha kvalitet.

Extremt jobbigt att handla på lidl då man måste stressa o packa ner allt pga 1cm långt kassabord.
Max 1 kassa öppen trots extrem kö..
Ska jag behöva gå i 2 butiker om jag vill storhandla? Nej tack lidl har ju knappt de man vill ha vilket ica o coop osv har

haha vilket får du är. Många av varorna som finns på Lidl går även att hitta ditt premium Ica...
2023-03-22, 19:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Gör de detta kommer jag absolut handla oftare..
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in