2023-03-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Det var på tiden... för 5-6 år sedan var man över 10% lägre i prisnivå än Ica och Coop, nu är det ungefär samma men med sämre utbud...

Sist jag handlade där var en liten förpackning Ängens ekologisk svensk vispgrädde minst 3 kr billigare än den vanliga på andra ställen.

Verkar för övrigt som att du inte varit på Lidl på ett tag. Deras sortiment växer och växer.
Framförallt svensk EMV och svenska varumärken.

Det är bra att Lidl gör denna offensiven.
Citera
2023-03-22, 20:58
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt ett pressmeddelande från Lidel så kommer man sänka eller frysa priset på drygt 100 varor från och med nästa vecka. Vad tror ni konsekvenserna blir av det blir det priskrig på mat framöver eller väljer de övriga kedjorna att inte svara på Lidls sänkningar?
https://www.expressen.se/ekonomi/lidl-sanker-och-fryser-priser/
https://via.tt.se/pressmeddelande/lidl-agerar-for-att-dampa-inflationen-sanker-och-fryser-priset-pa-over-hundra-varor?publisherId=2265 114&releaseId=3343136&lang=sv

De härmar norska Kiwi som med sitt prisstopp sänkt den norska inflationen.
Citera
2023-03-22, 21:04
Avslutad
Bra och taktiskt smart av Lidl👍 Marknadsföringen och alla nya kunder detta ger hade dom nog kostat dom många miljoner...

Och jag har svårt att se att butiker vinner på så höga priser. I matbutiken där jag bor märks det väldigt tydligt på hyllorna att det bara har resulterat i att folk övergått till att köpa det billigaste... Som går åt som smör.

Liknande varor som har skenat iväg i pris säljer alltså mycket mindre. Blir det i slutändan verkligen mer vinst då..?🤔

Sedan kan folk lägga ner att alla är emot prishöjningarna för att man är "vänster". Det är ju för sjutton M som har varit mest på butikerna av alla senaste veckan.

Och Lidl var väl inte på mötet, utan dom fattar väl själva att dom sannolikt gynnas mer av att göra såhär. Och att dessutom lyckas vara först ut med det... Bästa möjliga tajmingen rent PR-mässigt. Win-win för alla. Dom om någon verkar veta hur man driver företag, hur man bemöter kritik och och hur man lockar nya kunder...

"Marknaden styr" Japp, och marknaden har sagt sitt om kunderna nu byter butik...
Senast redigerad av sjelvefan 2023-03-22 kl. 21:07.
Citera
2023-03-22, 21:05
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Sist jag handlade där var en liten förpackning Ängens ekologisk svensk vispgrädde minst 3 kr billigare än den vanliga på andra ställen.

Verkar för övrigt som att du inte varit på Lidl på ett tag. Deras sortiment växer och växer.
Framförallt svensk EMV och svenska varumärken.

Det är bra att Lidl gör denna offensiven.

Deras "frys- och sänk"-utspel är alldeles utmärkt! Men väldigt sällan du kan "plocka ihop tre dagars behov" på Lidl. Handlar själv yoghurt och bananer där, av ren snålhet. Ingenting emot Lidl.

EDIT: Köpte smör på ICA idag för 49:-/500 gr - kostade 59:90 på Lidl...
Senast redigerad av TheComebackKid 2023-03-22 kl. 21:07.
Citera
2023-03-22, 21:12
Medlem
Kan vi räkna med att mjölkpriset sjunker?
Citera
2023-03-22, 21:17
Avslutad
För övrigt är ju folk inte kloka som nästan gör folk till "fiender" bara för att dom nu anses handla i "fel" matbutik... Börjar nästan påminna om Corona-striderna 😂 Handla vart fan ni vill! (Men jag vidhåller att Lidl lär vinna enormt mycket på detta)
Citera
2023-03-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Deras "frys- och sänk"-utspel är alldeles utmärkt! Men väldigt sällan du kan "plocka ihop tre dagars behov" på Lidl. Handlar själv yoghurt och bananer där, av ren snålhet. Ingenting emot Lidl.

EDIT: Köpte smör på ICA idag för 49:-/500 gr - kostade 59:90 på Lidl...

Min lokala ICA handlare har också extrapris på smör denna veckan från Arla förra veckan var det deras egna för 40 kr... är det så att du jämför extrapris med ordinarie.. för i min jämförelse kring ekologisk emv grädde och vanlig på andra ställen så var det ordinarie pris. Sen är jag iofs tvungen att köpa den billigare ekologiska på Lidl då de i liten förpackning inte har liten vanlig vispgrädde där jag bor och jag inte vill gå till annan butik för dyrare.

Om du handlar där av snålhet så är det väl egalt. Så länge man är nöjd med produkterna.

Och självklart handlar jag på såväl ICA som Willys och ibland Copp eller Citygross... jag handlar gärna extrapris där samt på de 2 förstämnda varor jag inte hittar hos Lidl...

Svenska konsumenter måste lära sig att vara mer otrogna.

Med en vettig shoppinglista där man i förväg vet EXAKT vad man ska ha i en butik där man bara tänker shoppa extrapris så tar shoppingen inte så mycket längre tid.
Citera
2023-03-22, 21:21
Medlem
slutaletas avatar
Kiwi gjorde samma sak i Norge. Våldsam ökning av kunder men det har säkert ett pris .. kommer garanterat påverka priserna i övriga butiker också. COOP där jag har närmst till bojkottar jag pga helt orimliga priser sett till tex Willys och Lidl
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Varför skulle det leda till brist på varor om ICA sänker sina bisarra vinstmarginaler? Vinstmarginaler som de upprätthåller via ett olagligt oligopolsamarbete!

Vilka samarbetar de med?
Citera
Avslutad
Hoppas fler går över till Lidl nu! Bra initiativ!!
Citera
2023-03-22, 21:22
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babelfisken
Håller inte riktigt med, i Finland, där de säljer alkohol i butiken har de väl gått om både K och S-market. Samma kasse matvaror var ca 50% billigare på Lidl, innan pandemin iaf.

Jag tror att den dagen vi får köpa vin och mellanöl i matbutiken går Ica och Coop i konkurs. De kan inte konkurrera med det tyska företagets priser.

Lidl gör helt rätt, enligt mig.

Har du en källa på det?
Låter otroligt
Citera
2023-03-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Många varor hos Lidl sopar ju mattan med våra svenska livsmedelsbutiker. I jämförelse med den jävla pissbutiken Coop så är dom nog bättre överallt.

Det är väl snarare så att Coops lågprisvaror håller högre kvalitet än Lidls grejer. Men du tänker på priserna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in