Citat:
Ursprungligen postat av
damnyou
Ja, exakt så. En kalkyl lär göras om det är värt att neka ersättning ytterligare en gång och riskera domstolsprövning, merarbete för försäkringsnämnd, kontakt med allmänna reklamationsnämnden osv. En stulen mobiltelefon är ju astronomiskt små belopp för ett försäkringsbolag. Om de som hanterar överklagan dessutom inte är utbildade jurister ökar chansen för att de går på polisens linje för att de inte är tillräckligt säkra för att hävda annat.
Med det sagt är ju inte brottsrubriceringen bindande för ersättning. Även skadereglerare vet att snuten är inkompetenta ibland.
Håller med. Hanteringen i sig är kostsam. Därför tänker jag att de kan ha som rutin att neka inledningsvis i fall där det finns tveksamheter eller anomalier i händelsen. Har läst att de flesta rån eller bedrägerier inte ens anmäls för att man tycker det är så pinsamt så då undrar man ju varför folk har hemförsäkring. Man tänker att de också borde ta i beaktande att jag är kund och betalar 200-300kr i månaden och att risken finns att de förlorar mig om de inte ersätter mig. Byter jag försäkringsbolag förlorar de 2400-3600 kr om året jämfört med att betala mig för telefonen som skulle kosta 8000 kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenEastman
Blir förbannad när jag läser. Hoppas någon juridiskt kunnig person här kan hjälpa dig. Ja först blir du rånad och sedan bedragen av försäkringsbolaget. Affären är såklart inte klar förrän säljaren räknat pengarna och köparen godkänt varan. Ni har inte skakat hand på affären, du blev inte lurad - det betyder att du ej blev bedragen. Inget bedrägeri har ägt rum. Personen tog telefonen och brukade dessutom våld, du blev solklart rånad.
Precis så känner jag. Folksam får det att låta som att det var dumt av mig att låta köparen kolla på prylen? I vilken värld gör man affärer utan att prylen får inspekteras? Hoppas folk som läser i tråden iallafall tar med sig någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Varför behandlar då försäkringsbolaget det som bedrägeri, möjligtvis för att du själv beskriver det som det? Även här så är ju merparten av din historia att du blir lurad. Försäkringsbolaget måste inte gå på polisanmälan men det brukar normalt vara en bra vägledning som de får ha bra skäl för att frångå. Detta kan då vara din historia till dem som mer säger bedrägeri än rån. Förstår inte heller varför ni möts ute då det framstår som skumt? Normalt kommer köpare hem till säljare.
De behandlade/behandlar det som bedrägeri eftersom att köparen försökte lura mig med falska pengar och att de inte ersätter bedrägeri eftersom man ska vara vaken nog att undvika det. Om jag inte sagt något om falska pengar kanske det bara hade varit rån och så hade jag fått min ersättning.
Vi möttes i porten eftersom jag inte vill låta vem som helst komma innanför min dörr. Om något borde man göra transaktioner i det offentliga där det finns vittnen om det spårar ut som det gjorde denna gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Tyvärr funkar det så, (men du har helt rätt i sak) gäller samma vid bil stölder i samband med försäljning. Har man gett nyckeln till någon och de drar med bilen gäller inte stöldförsäkringen.
Du skulle bara anmält att du blev rånad, dvs att han tog telefonen ur handen på dig.
Jävligt surt dock...
Men om köparen puttar dig ur bilen och kör iväg efter att du suttit bredvid och köparen provkört? Fattar självklart att man får "skylla dig själv" om man ger nyckeln till någon som inte kommer tillbaka men om det brukas våld är det en helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskSvartskalle7
Ett tips till alla som läser det här.
Ibland är det bra att tänka ett steg före när det kommer till försäkringar. Läs på villkoren ordentligt innan ni gör en skadeanmälan och om ni måste ändra er historia lite för att vara på den säkra sidan om ni inte förstår det som står i villkoren.
Till exempel
Om TS ändå blivit rånad så hade det räckt med att TS berättade att han gick utomhus med mobilen i handen sms:andes när någon utan förvarning tog tag i telefonen sparkade undan fötterna på en och sprang iväg. Punkt slut.
Vill dom ha mer detaljer så kan man inte utveckla det så mycket mer för det gick såfort. Men han hade en huvtröja och någon form av halsduk för ansiktet. Helt svart klädd. Sen vet man inget mer.
Det har du rätt i. Det är uppenbarligen till den utsattes nackdel att ge för mycket information.
Citat:
Ursprungligen postat av
Benyamean
Normala människor gör väl kontantaffärer i en offentlig miljö tillsammans med en eller flera vänner om man vill att det ska vara safe. Dessutom möttes de i porten där TS har sin bostad.
Inte första gången jag säljer något på Blocket men när det kommer till dyrare prylar är det underförstått att det sker med Swish eller liknande och inte kontanter idag. Får vara tydligare om jag säljer något igen framöver.