2023-03-22, 16:00
Medlem
La ut en annons på Blocket för att sälja min Samsung S23, en kille svarar och prutar lite innan vi kommer överens om att ses dagen därpå.

Han dyker upp och jag ger honom telefonen att titta på. Han säger att han vill köpa den och frågar om det går bra med kontanter. Vill helst ha Swish men det var segt att få svar på annonsen eftersom jag verkar att ha satt ett för högt pris så sa att det går bra. Tänkte att jag får handla mat kontant framöver helt enkelt. Han fiskar upp en sedelbunt, räknar framför mig och sträcker över bunten. Ser direkt att stålarna är falska och påpekar det för honom. Sträcker handen med pengarna mot honom och den andra mot telefonen för att jag inte godkänner hans falska pengar. Han knuffar mig i bröstet så jag faller ner för trappen i källaren. Chockad och rädd bestämmer jag mig för att följa efter honom men han är redan borta.

Polisanmäler och anmäler till Folksam.

I första svaret säger de att jag blivit bedragen och att min hemförsäkring inte täcker bedrägeri. Gör det väldigt tydligt att jag inte blev bedragen eftersom jag inte accepterade affären. Påpekade direkt att pengarna var falska och försökte ta tillbaka telefonen. De ber mig redogöra tydligt för vad som händer och jag skriver långt och utförligt.

I andra svaret påstår de att jag gett ifrån mig telefonen och därför inte har rätt till ersättning.

Bedrägeri definieras i lagboken som att en person vilseleder en annan person med en handling som för den ena att gå med vinst och den andra med förlust. Jag blev inte vilseledd. Han försökte och misslyckades. Om han bara hade tagit telefonen utan att försöka betala och gått därifrån, hade det också varit bedrägeri då?

Att jag gett honom telefonen känns som naturligt förfarande när man säljer någonting. Köparen måste givetvis få kika på grejen han ska köpa. Förstår inte riktigt hur jag kan nekas på den här punkten.

Jag kommer överklaga enligt de instruktioner som följer med i nekandebrevet. Vad mer kan jag göra? Är det rutin att de nekar en ersättning eller har de rätt? Känns som jag blivit rånad två gånger...
Citera
2023-03-22, 16:05
Avslutad
Tror "felet" du gjorde som de anser var felaktigt var att du tog emot pengarna i handen. Det korrekta hade varit att likt säkerhetskontrollanter gör på flygplatsen att de ber personen att bevisa att sedlarna är äkta - inte tvärtom.
Citera
2023-03-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Tror "felet" du gjorde som de anser var felaktigt var att du tog emot pengarna i handen. Det korrekta hade varit att likt säkerhetskontrollanter gör på flygplatsen att de ber personen att bevisa att sedlarna är äkta - inte tvärtom.

Vad menar du? Så om man handlar i butik med falska pengar och biträdet tar emot pengarna så har biträdet accepterat affären? Jag är ingen säkerhetskontrollant.
Citera
2023-03-22, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av esum
Vad menar du? Så om man handlar i butik med falska pengar och biträdet tar emot pengarna så har biträdet accepterat affären? Jag är ingen säkerhetskontrollant.
Nej men chansen att det ska eskalera till våld är ju betydligt mindre i affären eller på flygplatsen då det finns folk omkring och dessutom är vakter ett knapptryck bort. Du hade ju kunnat be personen att verifiera att sedlarna är äkta genom att lägga dem på ett bord och belysa med lampa eller något liknande. Säkert så försäkringsbolaget resonerar.
Citera
2023-03-22, 16:20
Medlem
Du lämnade själv bort mobilen men du skulle kunna hävda rån då personen använde våld när du ville ha tillbaka den. Så gör en polisanmälan för rån om du inte redan gjort det. Du får även ge polisen alla uppgifter du har om rånaren.
Citera
2023-03-22, 16:59
Avstängd
Citat:
La ut en annons på Blocket för att sälja min Samsung S23, en kille svarar och prutar lite innan vi kommer överens om att ses dagen därpå.

Han dyker upp och jag ger honom telefonen att titta på. Han säger att han vill köpa den och frågar om det går bra med kontanter. Vill helst ha Swish men det var segt att få svar på annonsen eftersom jag verkar att ha satt ett för högt pris så sa att det går bra. Tänkte att jag får handla mat kontant framöver helt enkelt. Han fiskar upp en sedelbunt, räknar framför mig och sträcker över bunten. Ser direkt att stålarna är falska och påpekar det för honom. Sträcker handen med pengarna mot honom och den andra mot telefonen för att jag inte godkänner hans falska pengar. Han knuffar mig i bröstet så jag faller ner för trappen i källaren. Chockad och rädd bestämmer jag mig för att följa efter honom men han är redan borta.

Polisanmäler och anmäler till Folksam.

I första svaret säger de att jag blivit bedragen och att min hemförsäkring inte täcker bedrägeri. Gör det väldigt tydligt att jag inte blev bedragen eftersom jag inte accepterade affären. Påpekade direkt att pengarna var falska och försökte ta tillbaka telefonen. De ber mig redogöra tydligt för vad som händer och jag skriver långt och utförligt.

I andra svaret påstår de att jag gett ifrån mig telefonen och därför inte har rätt till ersättning.

Du har ju get ifrån dig telefonen.

Citat:
Bedrägeri definieras i lagboken som att en person vilseleder en annan person med en handling som för den ena att gå med vinst och den andra med förlust. Jag blev inte vilseledd. Han försökte och misslyckades. Om han bara hade tagit telefonen utan att försöka betala och gått därifrån, hade det också varit bedrägeri då?

du blev ju inte vilseled, så de saknar den första brottsrekvisitet. så det är stöld det handlar om.
men ur försäkringshänseende så är det ju inte stöld heller, för du gav telefonen till honom friviligt.

det är trots allt en hemförsäkring, inte en "stöld och förlust försäkring för osäkra och ej rekomenderade former av blocketaffärer" du har....

Citat:
Att jag gett honom telefonen känns som naturligt förfarande när man säljer någonting. Köparen måste givetvis få kika på grejen han ska köpa. Förstår inte riktigt hur jag kan nekas på den här punkten.

genom att ta betalt först. eller åtminstonde följa blockets rekomendationer
https://www.blocket.se/om/sakerhet/handla-tryggt

Citat:
Jag kommer överklaga enligt de instruktioner som följer med i nekandebrevet. Vad mer kan jag göra?

Inget speciellt. annat än att läsa villkoren i din hemförsäkring gällande stöld.

Citat:
Är det rutin att de nekar en ersättning eller har de rätt?

Jo, de har väll rätt utifrån hur du beskrivit händelsen. det är en hemförsäkring, inte en "stöldförsäkring för näringsidkare" du har.

sen tycker jag personligen att din hemförsäkring borde delvis täcka din förlust, även om jag skulle halvera din ersättning pga av din egen försumlighet och oaktsamhet.

Citat:
Känns som jag blivit rånad två gånger...

förstår jag. men du har lärt dig en livsläxa med all säkerhet.
Citera
2023-03-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Träffades ni i en källare? Väldigt neutral plats att genomföra affärer på

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Dylika affärer görs på Mc Donald eller något cafe, aldrig hemma, aldrig ensam. Trist

Det har du rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Håller med, källare brukar vara sådär att göra affärer med främlingar på

Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Själv gör jag enbart affärer i mörka gränder nuförtiden. Jag brukar ha en beige trenchcoat, hatt och röka en cigarett medan jag läser tidningen, lutad mot en vägg.

Eftersom det alltid sker på natten, så har jag placerat mig så att den jag ska göra affärer med endast kan se min skugga mot betongväggen när de går in i gränden. Det gäller att kalkylera var gatubelysningens ljus träffar.

Det har alltid fungerat bra för mig. Jag rekommenderar alla att undvika källare, för mycket dåligt kan hända där.

Har inte gjort affär i en källare. Gjorde affären i porten. Precis innanför ingången till lägenhetshuset. Sedan finns det en trappa ner till källaren och en trappa upp till första våningen där det finns lägenheter. Han knuffade ner mot för trappen till källaren. Läs om.

Men nästa gång får jag helt enkelt uppge att det inte fanns några falska pengar och att han hotade mig med kniv. Dessutom ska köpare inte få inspektera prylen utan jag får visa prylen genom fönstret och sedan posta den så jag slipper transaktionen irl.

Och när jag ändå håller på kan jag börja stämma träff med folk från Blocket som säljer någonting och när jag får se prylen de annonserat ut, ta emot den och börja gå därifrån eftersom de har gett mig prylen. Det är varken rån, bedrägeri eller stöld eftersom de gav mig prylen. Eller vad säger ni?
Citera
2023-03-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du lämnade själv bort mobilen men du skulle kunna hävda rån då personen använde våld när du ville ha tillbaka den. Så gör en polisanmälan för rån om du inte redan gjort det. Du får även ge polisen alla uppgifter du har om rånaren.

Har gjort polisanmälan för enligt mig är det rån. Han hade ingen rätt att försvinna med telefonen och dessutom genom att använda våld.
Citera
2023-03-22, 17:30
Medlem
Citat:
Har gjort polisanmälan för enligt mig är det rån. Han hade ingen rätt att försvinna med telefonen och dessutom genom att använda våld.
Fast det gäller ju då bedrägeri så det borde även vara vad du anmälde till polisen. Du måste anmäla rån till polisen. Försäkringsbolaget behandlar det som står i polisanmälan.
Citera
2023-03-22, 17:42
Medlem
Också tveksam till bedrägeri. Däremot möjligen olovligt förfogande, som beskrivs såhär:

"Olovligt förfogande innebär att man har viss egendom, vilken tillhör någon annan, i sin besittning och vidtar åtgärd med denna så att den andre berövas sin rätt till egendomen, 10 kap 4 § BrB."

Detta tänker jag rimligen passar, i och med att du medgav att GM innehade egendomen i undersökningssyfte (och inget annat) innan han försvann med den. Jag är dock ingen jurist så blir gärna rättad av sakkunnig...

Om det klassas som olovligt förfogande täcks det tyvärr inte heller på hemförsäkringen. Rimligen överklagar du och bifogar en polisanmälan där stöld/rån framgår som brottsrubricering. Utifrån egen erfarenhet är chansen relativt hög att snuten inte orkar vara petiga med rubriceringen, och att försäkringsbolaget följdaktligen inte orkar bråka sig ur. Lycka till!
Citera
2023-03-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det gäller ju då bedrägeri så det borde även vara vad du anmälde till polisen. Du måste anmäla rån till polisen. Försäkringsbolaget behandlar det som står i polisanmälan.

Enligt anmälan är det rån som gäller. Har fått kopia på anmälan på Kivra och där står det "Brottsbeskrivning: Rån". Men du menar alltså att försäkringsbolaget måste hantera det som rån?

Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Också tveksam till bedrägeri. Däremot möjligen olovligt förfogande, som beskrivs såhär:

"Olovligt förfogande innebär att man har viss egendom, vilken tillhör någon annan, i sin besittning och vidtar åtgärd med denna så att den andre berövas sin rätt till egendomen, 10 kap 4 § BrB."

Detta tänker jag rimligen passar, i och med att du medgav att GM innehade egendomen i undersökningssyfte (och inget annat) innan han försvann med den. Jag är dock ingen jurist så blir gärna rättad av sakkunnig...

Om det klassas som olovligt förfogande täcks det tyvärr inte heller på hemförsäkringen. Rimligen överklagar du och bifogar en polisanmälan där stöld/rån framgår som brottsrubricering. Utifrån egen erfarenhet är chansen relativt hög att snuten inte orkar vara petiga med rubriceringen, och att försäkringsbolaget följdaktligen inte orkar bråka sig ur. Lycka till!

Rubriceringen är som sagt rån enligt polisanmälan. Ska göra det i överklagan. Vad menar du med att försäkringsbolaget inte orkar bråka sig ur? Att de kommer ge upp och bara ge mig ersättning?
Citera
2023-03-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du har ju get ifrån dig telefonen.

du blev ju inte vilseled, så de saknar den första brottsrekvisitet. så det är stöld det handlar om.
men ur försäkringshänseende så är det ju inte stöld heller, för du gav telefonen till honom friviligt.

det är trots allt en hemförsäkring, inte en "stöld och förlust försäkring för osäkra och ej rekomenderade former av blocketaffärer" du har....

genom att ta betalt först. eller åtminstonde följa blockets rekomendationer
https://www.blocket.se/om/sakerhet/handla-tryggt

Inget speciellt. annat än att läsa villkoren i din hemförsäkring gällande stöld.

Jo, de har väll rätt utifrån hur du beskrivit händelsen. det är en hemförsäkring, inte en "stöldförsäkring för näringsidkare" du har.

sen tycker jag personligen att din hemförsäkring borde delvis täcka din förlust, även om jag skulle halvera din ersättning pga av din egen försumlighet och oaktsamhet.

förstår jag. men du har lärt dig en livsläxa med all säkerhet.

Inte stöld, rån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in