2023-03-21, 17:58
Medlem
Har alltid haft svårt för höga ljud och det behöver inte bara vara smällar, polissirener å skrikljud utan tv, normal pratton, tömma diskmaskinen, dammsuga, när någon äter med bestick, men framförallt när någon tuggar, de gör så ont i hela kroppen å de känns som knivar i mina öron å i vissa fall kan jag bryta ihop för de är så hobbit både psykiskt och fysiskt. De kan förstöra mitt humör helt å blir oftast irriterad över de å min pojkvän framförallt tkr de är kul ibland å jävlas med mig å smaska extra högt å precis vid mitt öra. Klarar inte av att va ute där det är musik å mkt oljud, shoppingcentrum, centralstationer, de påverkar mig och min vardag något extremt å blivit värre med tiden. Är det någon som känner igen sig? vet vad de kan vara? Eller orsak till det?
Citera
2023-03-21, 18:07
Avstängd
AST - autismspektrumtillstånd. Kan bestå av överkänslighet för ljud, ljus, färger osv
Citera
2023-03-21, 18:30
Medlem
Jordgubbes avatar
En annan förkortning är HSP (och det står inte för högskoleprovet), kolla om du känner igen nåt där.
Citera
2023-03-21, 20:55
Bannlyst
Jobbar som personal på båt, och tro mig kryssningarna kvällstid/helgtid låter för jävligt. Akta dig för kryssningar!
Citera
2023-03-21, 21:01
Medlem
Dålig sömn, stress och utmattning är tillstånd som gör en mer känslig för yttre stimuli.

Finns också något som kallas misofoni. Då är det särskilda ljud som stör och inte generell ljudkänslighet.

Jag klarar av väldigt mycket oväsen, har t ex inget problem med borrning i betongväggar men jag störs något oerhört av vissa ljud exempelvis barn som jollrar, basketbolldunk i asfalt och dovt basljud.
Citera
2023-03-23, 11:10
Medlem
nonameds avatar
Mår du psykiskt dåligt eller är det jobbigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in