2023-03-20, 19:15
Medlem
Tråknicks avatar
En enkät gjord på allsvenskans upptaktsträff visar att endast 30% av respondenternas var emot VAR.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/ifk-norrkopings-tranare-med-tung-kritik-i-var-fragan-klassiskt-svenskt/

Om vi förutsätter att alla allsvenska matcher bevakas av tillräckligt med kameror och att tekniken är avancerad nog på samtliga arenor, varför tar man inte bort huvud och linjedomare från planen och sätter dom alla i något rum med monitorer? Sporten kan ju inte bli mer rättvis än så?

Naturligtvis får man ha någon stackare på plan eller fjärdedomare som kommunicerar domsluten.

Är det inte väldigt 1800tal att ha domare på plan och på linjerna?

Jag köper definitivt att det gör sporten väldigt mycket mer anemisk, men jag är så trött på gnället på domarna i Sverige.

Om vi förutsätter att tekniken finns, varför inte använda den?
Citera
2023-03-20, 19:19
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
En enkät gjord på allsvenskans upptaktsträff visar att endast 30% av respondenternas var emot VAR.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/ifk-norrkopings-tranare-med-tung-kritik-i-var-fragan-klassiskt-svenskt/

Om vi förutsätter att alla allsvenska matcher bevakas av tillräckligt med kameror och att tekniken är avancerad nog på samtliga arenor, varför tar man inte bort huvud och linjedomare från planen och sätter dom alla i något rum med monitorer? Sporten kan ju inte bli mer rättvis än så?

Naturligtvis får man ha någon stackare på plan eller fjärdedomare som kommunicerar domsluten.

Jag köper definitivt att det gör sporten väldigt mycket mer anemisk, men jag är så trött på gnället på domarna i Sverige.

Har du ens sett en fotbollsmatch med VAR sedan de införde VAR? Troligtvis inte.
Citera
2023-03-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick

(FB) Diskussioner om VAR
Citera
2023-03-20, 19:34
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
(FB) Diskussioner om VAR

Tackar! Nu tycker jag inte att min fråga handlar VAR eftersom jag föreslår att ta bort flertalet domare. Fattar dock vinken.
Citera
2023-03-20, 19:36
Medlem
cazzofigas avatar
Utveckla AI domare, easy slut snackat om domslut!
Citera
2023-03-20, 19:43
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Har du ens sett en fotbollsmatch med VAR sedan de införde VAR? Troligtvis inte.

Jodå, och ogillar det. Jag menar dock att samtliga beslut tas av "rummet". Vanliga domslut tar lika kort tid. Tidigare VAR-beslut går mycket snabbare eftersom 3 domare avgör direkt och domaren springer inte av planen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in