2023-03-21, 12:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinder
Precis så ligger det till. Företaget var där för att utföra ett specifikt arbete som var godkänt av försäkringsbolaget. När företaget ändå var på plats så bad min bekanta om hjälp med andra arbeten i huset mot att kostnaderna för tilläggsarbetena skulle faktureras som att de tillhörde vattenskadan. Redan där borde en klocka ringt om att det är fel att göra så. På fakturan från entreprenören syntes ej någon information om kostnader för tilläggsarbetena men en rejält saltat kostnad för ett relativt enkelt jobb i källaren.

Frågan är om det är han eller företaget som gjort sig skyldig till någonting? Kan tilläggas att han har blivit ganska skakad av att höra att hans tillvägagångssätt kan vara bedrägeri när det här kom upp under en diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Jag kan nästan lova att det är hans ansvar att det blir korrigerat.
Det är inte antingen eller. Båda är gör sig skyldiga. Men det är ju ett enkelt "misstag" - bara att säga till försäkringsbolaget och återbetala den felaktiga summan.
Citera
2023-03-22, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du blir skakad?

Det låter snarare som att du blir avundsjuk.

Sånt här förekommer i större och mindre omfattning.

Ibland gör en hantverkare extra arbete när han ändå är ute på platsen och då kan priset bli lägre = inte försäkringsbedrägeri.

Ibland gör en hantverkare extra arbete när han ändå är ute på platsen och då kan priset bli 0 = försäkringsbedrägeri (då hantverkaren fakturerar försäkringsbolaget).

Sen finns det mellanting av de två sakerna ovan där det blir svårt att säga.

Jag var uppenbarligen inte tydlig nog i mitt tidigare inlägg. Som jag skrev tidigare så är det han som blev skakad när ämnet kom upp under ett samtal. Jag vet inte vad i situationen som jag skulle vara avundsjuk på heller. Låter inte speciellt trevligt att vara skärrad över att ha kommit på att han renoverat för försäkringsbolagets pengar.
Citera
2023-03-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ja det är försäkringsbedrägeri. De är hårda med sånt här också så du blir polisanmäld och åtalad om det kommer fram. Samt bannlyst från svenska försäkringsbolag. Det får handla om mycket pengar om man ska riskera det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är inte antingen eller. Båda är gör sig skyldiga. Men det är ju ett enkelt "misstag" - bara att säga till försäkringsbolaget och återbetala den felaktiga summan.

Vi var ett par stycken som diskuterade ämnet och konsensus var att det var felaktigt gjort men vi var oense om påföljderna. Allt från att det är bedrägeri och det kan sluta med polisanmälan till att det eventuellt går att åtgärda genom att hävda att ett misstag har begåtts. Återstår att se om det dyker upp någon i tråden som har varit med om något liknande eller kan hänvisa till ett liknande fall.
Citera
2023-03-22, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinder
Jag var uppenbarligen inte tydlig nog i mitt tidigare inlägg. Som jag skrev tidigare så är det han som blev skakad när ämnet kom upp under ett samtal. Jag vet inte vad i situationen som jag skulle vara avundsjuk på heller. Låter inte speciellt trevligt att vara skärrad över att ha kommit på att han renoverat för försäkringsbolagets pengar.

Om vi säger så här - hur mycket kostade försäkringsärendet och hur mycket skulle extraarbetet kosta mellan tumme och pekfinger?

Det låter som en ganska liten andel och där ligger nog din kompis räddning.

För det första - hur skulle det komma fram? TS kompis vill inte att det kommer fram, hantverkaren vill verkligen inte att det ska komma fram.

Om det skulle komma fram - skylla på att det måste skett ett misstag. Det utfördes extra jobb utöver vattenskadan men detta skulle faktureras separat men det har varit så mycket räkningar - hittar ni några poster om detta extraarbete på räkningarna jag skickat in? Jag har varit så stressad sedan vattenskadan och under renoveringen osv.
Citera
2023-03-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om vi säger så här - hur mycket kostade försäkringsärendet och hur mycket skulle extraarbetet kosta mellan tumme och pekfinger?

Det låter som en ganska liten andel och där ligger nog din kompis räddning.

För det första - hur skulle det komma fram? TS kompis vill inte att det kommer fram, hantverkaren vill verkligen inte att det ska komma fram.

Om det skulle komma fram - skylla på att det måste skett ett misstag. Det utfördes extra jobb utöver vattenskadan men detta skulle faktureras separat men det har varit så mycket räkningar - hittar ni några poster om detta extraarbete på räkningarna jag skickat in? Jag har varit så stressad sedan vattenskadan och under renoveringen osv.

Den totala kostnaden var någonstans mellan 150-160k. ÄTA-arbetet skulle kosta ungefär 25k mellan tumme- och pekfinger. Det fanns inga poster om ÄTA-arbetena på fakturan som skickades vidare till försäkringsbolaget, de kostnaderna var gömda under "vattenskadeposter".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in