Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Kan inte svara på hur det ser ut framöver men måste du ha Nvidia?
Ser att de rekommenderade kraven för Stable Diffusion och Blender uppfyller detta kortet t.ex
https://compu-mail.se/sv/p/intel-intel-arc-a770-graphics-1000802643 som också har 16GB videominne och liknande prestanda som 4080 men till en bråkdel av priset.
Mja...
När det kommer till just såna renderingar kan det ligga i nivå med 4080, det vet jag inte, men när det kommer till spel så ligger det till och med under mitt nuvarande 2070 i vissa titlar, och är knappt ikapp i andra.
Känns helt ärligt bättre att lägga 15.000 på 100-200% högre prestanda i alla kategorier, än att lägga 5000 på ett resultat som är lite hugget som stucket.
Sitter på en 50" IPS 4K60-monitor som jag inte har några planer alls på att byta ut närmsta 5+ åren då det inte finns något bättre i den storleken för vettiga priser.
Och visst, mitt nuvarande 2070 kör ofta titlarna jag mest spelar i 60FPS om jag inte maxar allt.
Men ska jag lägga pengar alls måste det vara en garanterad skillnad över hela brädet.
Har lite förhoppningar att kommande cities skylines blir extremt tungt att köra (och snyggt) med allt lullull då ettan är ett spel som moddas friskt, så även ett 4090 är inte omöjligt att det blir.
Sneglade lite på 4070ti, men där verkade däremot A770 bättre då det hade avsevärt högre 1% framerate.
Så 4070 eller A770 blir det inte.
Hade jag däremot lagt mycket mer tid på just renderingar och velat spela vid sidan av, då hade 770 varit intressant som sekundärkort.
Men just nu är det lite framåt i tiden, då jag fortfarande håller på lära mig tygla hästarna lite inom IT-sfären.
Är mer syrran som kör blender, men vill hon köra någon jätterendering tänkte jag det kan vara bra om jag har rejäla doningar att tugga med.
Stable Diffusion sysslade jag mer med när det var nytt, men det tog mest stopp för att jag inte kunde köra Dreambooth på 8GB.