Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-20, 00:29
Medlem
Kottkompotts avatar
Sitter i tankarna på datoruppgradering.

Nyligen var det nytt grafikkort jag suktade efter, antingen 4080 eller 4090, då jag vill kunna tugga tyngre grejer i Stable Diffusion och Blender.
Dock har lite utveckling skett på jobbområdet, så det kan möjligen vara klokt att skaffa tyngre processor (5950X isåfall) och kanske byta till ECC-minne.
Vet inte hur snart 5950X slutar säljas i butik i sverige (måste köpa genom företag), så det skulle vara synd ifall de hinner ta slut, då jag inte vill byta både moderkort och minne.

Men gällande grafikkorten:
Verkar det som att något spännande kanske händer på den fronten inom ca. ett halvår?
Nya släpp av tyngre GPU:er, eller kanske prissänkningar på nån tusenlapp?
Citera
2023-03-21, 11:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Nya släpp av tyngre GPU:er, eller kanske prissänkningar på nån tusenlapp?
Kan inte svara på hur det ser ut framöver men måste du ha Nvidia?
Ser att de rekommenderade kraven för Stable Diffusion och Blender uppfyller detta kortet t.ex https://compu-mail.se/sv/p/intel-intel-arc-a770-graphics-1000802643 som också har 16GB videominne och liknande prestanda som 4080 men till en bråkdel av priset.
Citera
2023-03-21, 12:48
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kan inte svara på hur det ser ut framöver men måste du ha Nvidia?
Ser att de rekommenderade kraven för Stable Diffusion och Blender uppfyller detta kortet t.ex https://compu-mail.se/sv/p/intel-intel-arc-a770-graphics-1000802643 som också har 16GB videominne och liknande prestanda som 4080 men till en bråkdel av priset.
Mja...
När det kommer till just såna renderingar kan det ligga i nivå med 4080, det vet jag inte, men när det kommer till spel så ligger det till och med under mitt nuvarande 2070 i vissa titlar, och är knappt ikapp i andra.
Känns helt ärligt bättre att lägga 15.000 på 100-200% högre prestanda i alla kategorier, än att lägga 5000 på ett resultat som är lite hugget som stucket.

Sitter på en 50" IPS 4K60-monitor som jag inte har några planer alls på att byta ut närmsta 5+ åren då det inte finns något bättre i den storleken för vettiga priser.
Och visst, mitt nuvarande 2070 kör ofta titlarna jag mest spelar i 60FPS om jag inte maxar allt.
Men ska jag lägga pengar alls måste det vara en garanterad skillnad över hela brädet.
Har lite förhoppningar att kommande cities skylines blir extremt tungt att köra (och snyggt) med allt lullull då ettan är ett spel som moddas friskt, så även ett 4090 är inte omöjligt att det blir.

Sneglade lite på 4070ti, men där verkade däremot A770 bättre då det hade avsevärt högre 1% framerate.
Så 4070 eller A770 blir det inte.
Hade jag däremot lagt mycket mer tid på just renderingar och velat spela vid sidan av, då hade 770 varit intressant som sekundärkort.

Men just nu är det lite framåt i tiden, då jag fortfarande håller på lära mig tygla hästarna lite inom IT-sfären.
Är mer syrran som kör blender, men vill hon köra någon jätterendering tänkte jag det kan vara bra om jag har rejäla doningar att tugga med.
Stable Diffusion sysslade jag mer med när det var nytt, men det tog mest stopp för att jag inte kunde köra Dreambooth på 8GB.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-03-21 kl. 12:53.
Citera
2023-03-21, 13:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Mja...
När det kommer till just såna renderingar kan det ligga i nivå med 4080, det vet jag inte, men när det kommer till spel så ligger det till och med under mitt nuvarande 2070 i vissa titlar, och är knappt ikapp i andra.
Känns helt ärligt bättre att lägga 15.000 på 100-200% högre prestanda i alla kategorier, än att lägga 5000 på ett resultat som är lite hugget som stucket.
Jag förstår, det var bara ett exempel ...såg att kortet fått bra omdöme men som du tar upp kan det vara dumsnål att chansa dock tror jag ändå att man kan få ut tillräckligt utan att lägga 15.000.
Så tror inte att jag är ute och cyklar helt med att också Radeon RX 6950 XT för ca 9000 kan täcka dina behov.
Citera
2023-03-21, 15:07
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag förstår, det var bara ett exempel ...såg att kortet fått bra omdöme men som du tar upp kan det vara dumsnål att chansa dock tror jag ändå att man kan få ut tillräckligt utan att lägga 15.000.
Så tror inte att jag är ute och cyklar helt med att också Radeon RX 6950 XT för ca 9000 kan täcka dina behov.
Har tittat på 7900XT då den extra minnesmängden var lockande.

Spelmässigt är det överlag ett väldigt bra köp, förutom att FSR kanske inte är lika utbrett som DLSS (som i mina ögon är en fantastisk funktion).
Däremot är renderings prestandan på RX-korten katastrofal mot RTX.
Några prestandakartor jag sett visar att 7900XT (som väldigt tätt följer XTX) har ungefär en tredjedel av renderingsprestandan hos 4080 i blender.
Siffrorna för stable diffusion var riktigt låga de också. Minns inte exakt, men tror inte det var ens hälften av prestandan.
Även i photoscan, som jag sysslar lite till och från med, så såg det det riktigt dystert ut för RX, även om jag inte hittar den kartan igen. Nånstans runt 40-50% prestanda mot 4080 tror jag det var ändå.

Så med det i åtanke finns det inte riktigt någon konkurrent alls mot 4080 som hanterar både spel och rendering någorlunda bra.

Så jag tänker lite mer, finns det någon liten chans att vi kan se prissänkningar innan jul?
Kanske om 4080-Ti är på väg eller så?
Annars är det inte hela världen att vänta till nästa generation heller, jag har inte jättebråttom, utan kan lägga lite extra krut på CPU:n istället innan dess då jag är rätt säker på att det är en bra investering inför Cities: Skylines 2.

Några nyheter på 5000-serien annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in