Citat:
Ursprungligen postat av
Ronnie1.
nu höjdes styrräntan och jag tror att guldpriset nu kommer att skena komande åren. Inte en chans att folk kommer lita på staten nu när räntorna höjs samtidigt som man ska genomföra ett skuld och tillgångsregister på alla människor i Sverige.
Sovjet is coming home
Guld har flirtat med $2000 fram och tillbaka den senaste tiden. Det beror främst på hur investerare ser på centralbankernas fight mot inflationen. Investerare har rätt att köpa guld baserat på en stigande inflation, men de har helt fel i sina resonemang att centralbankerna håller på att besegra inflationen. Den besegras inte alls. Inflationen kommer att bli värre. Men det är faktiskt mer bullish för guld än vad de tror.
Och det ironiska med det är att till den grad KPI sjunker, tror marknaden att centralbankerna kan lätta på penningpolitiken igen, som omedelbart kommer sänka dollarn, vilket får råvaror att stiga.
Allt under $2000, är ett kap. Jag förväntar mig helt enkelt inte att vi ska stanna i det här intervallet särskilt länge. Vi är inne i det nu, men jag blir inte förvånad om guld kommer att få en breakout och kommer att fortsätta att röra sig uppåt. De fundamentala och tekniska faktorerna är bara för bullish.
Det som lätt kan bli förvirrande är att guldet fortsätter uppåt trots att vi fått indikationer på att KPI svalnar (kortsiktigt). Tricket är att datan faktiskt inte indikerar att centralbankerna vinner någon inflationskamp överhuvudtaget, för om vi tittar på core cpi, så stiger den. Så trots dessa räntehöjningar, så fortsätter centralbankerna att förlora.
Samtidigt står oljepriset på startplattan och är redo för takeoff, och dollarn visar betydande svaghet.
Inflationen är här för att stanna. Den kommer att gå upp, och det betyder att guld kommer att åka till månen och silver till Mars. När raketerna lyfter är svårt att säga, men man vill vara ombord när de tar av.