2006-07-23, 21:46
Medlem
diego2s avatar
Att zetterberg kunde trilla boll är oomtvistat men han har aldrig varit en klasspelare i mina ögon. Skönt att han hyllas för sina insatser, det har han förtjänat men jag märker att jag lätt faller in i tankar som liknar den kring Henke när han var i skottland. Alltså att Belgiska ligan inte direkt är La liga eller för den delen Serie A. Man fick aldrig riktigt chansen att se honom mot riktigt högklassigt motstånd med undantag av vissa europacupfajter. Kanske är det tränarmissar eller så var han inte tillräckligt bra. Helt klart är det så att det blir svårt att få ett klart svar.
Citera
2006-07-23, 22:00
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Han skulle väl få chansen mot England hemma i kvalet till EM 2000 men fick ett epileptiskt anfall.

Som jag minns det så var han så gott som given i truppen inför matchen mot England men svimmade pga diabetes, istället för Zetterberg så fick ljungberg chansen från start och dominerade på sin vänsterkant. Har svårt att se att Sverige hade spela 2-2 i den matchen ifall Zetterberg hade spelat från start istället för ljungberg!
Citera
2006-07-23, 22:06
Medlem
Impalers avatar
Glömmer aldrig frisparksmålet han gjorde borta mot Vitryssland hösten 97! det stod 1-1 och i slutminuterna fixade han frispark och satte dit den! en riktigt jävla stor miss av Söderberg att rata honom!
Citera
2006-07-23, 22:40
Medlem
gunnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Som jag minns det så var han så gott som given i truppen inför matchen mot England men svimmade pga diabetes, istället för Zetterberg så fick ljungberg chansen från start och dominerade på sin vänsterkant. Har svårt att se att Sverige hade spela 2-2 i den matchen ifall Zetterberg hade spelat från start istället för ljungberg!

blev det inte 2-1 till sverige i den matchen ?
Citera
2006-07-23, 22:53
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
blev det inte 2-1 till sverige i den matchen ?

Jo, dessutom var det Andreas Andersson som ersatte Pär. Adde gjorde dessutom mål.

Problemet med honom vara att han ville vara den man byggde laget kring, men han var inte tillräckligt bra för den rollen. Att bara bli en kugge i maskineriet eller inhoppare var inte hans melodi. När han inte blev landslagets centralgestalt tackade han nej till landslaget.
Citera
2006-07-24, 01:16
Medlem
Meanmachines avatar
Zetterberg är kung, stenknack på Spy-Bar sen skyller han på sin diabetes och skippar Englandsmatchen.
Citera
2006-07-24, 08:56
Medlem
erikbes avatar
AA och Mjällby gjorde målen mot England. Det var väl efter den matchen som Arsenal köpte Ljungberg?
Citera
2006-07-24, 11:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jo, dessutom var det Andreas Andersson som ersatte Pär. Adde gjorde dessutom mål.

Problemet med honom vara att han ville vara den man byggde laget kring, men han var inte tillräckligt bra för den rollen. Att bara bli en kugge i maskineriet eller inhoppare var inte hans melodi. När han inte blev landslagets centralgestalt tackade han nej till landslaget.

Ungefär så ser det ut att ha varit, jomän. Känns ändå synd, med tanke på att han faktiskt levererade i landslaget när han fick chansen, och visade att han höll klassen. Inte Serie A-klass, men hur många Serie A-klasspelare har Sverige producerat genom åren? Egentligen bara en: Hasse Holmquist (obs skämt).

Helt OT: mycket bra intervju med Roland "ja haur bott vi' en laundsväeg" Andersson i Sport-Expressen igår, signerad Offsides Jesper Högström. Roland ska ha cred för att han är en stöddig skåning som ger raka svar, men vissa av hans svar är mycket märkliga. T ex det här: "Luca Toni och Henry, vad presterade de [i VM] som inte Henke gjorde?".

Detta tycks inte vara ett skämt. Jag säger som Anders Timell gör längst bak i bilagan: bort med sossarna från Sveriges landslag!

- F.G
Citera
2006-07-24, 15:24
Medlem
gunnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Glömmer aldrig frisparksmålet han gjorde borta mot Vitryssland hösten 97! det stod 1-1 och i slutminuterna fixade han frispark och satte dit den! en riktigt jävla stor miss av Söderberg att rata honom!

det intresanta med just det målet var att han skulle inte lägga frisparken först,men sa att jag sätter den i krysset
så han fick lägga frisparken
Citera
2006-07-25, 14:51
Medlem
Rockstar Sthlms avatar
Humor:

Per Zetterberg får inte vara med - Clownen luktar bensin:
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/un...7&pubID=538474
-------------------------------------------------------------------------------------------

Videoklipp:

Top Goal Anderlecht Zetterberg:
http://www.youtube.com/watch?v=GwQnj1f5Y8k

Anderlecht - Charleroi, homage a Zetterberg:
http://www.youtube.com/watch?v=79F6ja5tolk

RSC Anderlecht Champions 2005-2006:
http://www.youtube.com/watch?v=3hEwcv62Ezw

--------------------------------------------------------

Från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4r_Zetterberg

Pär Zetterberg, svensk fotbollsspelare, född 14 oktober 1970 i Falkenberg.

Han började sin karriär i Falkenbergs FF, men hann bara spela sju matcher i A-laget innan han som sextonåring blev ungdomsproffs i RSC Anderlecht och sedermera avancerade till A-laget (proffs). Förutom en sejour i Charleroi 1991-1993 (utlånad) och en sejour i Olympiakos CFP 2000-2003 har han blivit klubben trogen sedan dess. Zetterberg spelar oftast som spelfördelare och är en även en duktig frisparksskytt.

Pär Zetterberg har blivit vald till årets fotbollsspelare i Belgien två gånger. Han har fått en svensk guldboll. Han har sex belgiska ligaguld och tre grekiska. Zetterberg har, trots sina framgångar, haft en brokig landslagskarriär. Zetterberg spelade i VM-kvalet men missade p g a skada VM-slutspelet 1994. Han kom sedan att spela mer kontinuerligt i landslaget, men Sverige missade två slutspel: EM 1996 och VM 1998. När så Sverige kvalade in till EM 2000 hade Zetterberg slutat i landslaget. Zetterberg gjorde nämligen en kortvarig comeback 1999, men under Tommy Söderberg/Lars Lagerbäck blev landslaget inte vad Zetterberg tänkt sig. Han kom på kant med förbundskaptenerna och tackade sedan nej för gott till landslaget.

Han lider av både astma och diabetes, vilket gör hans prestationer ännu mer anmärkningsvärda. Han har inte fått mer än fem gula kort under hela karriären (det sista 1994!). Zetterberg spelade sin sista match på proffsnivå och för Anderlecht 5 maj 2006 och blev då enormt hyllad. Han fortsätter som talangscout för klubben.

Zetterberg medverkade även i serien Matchen

Meriter
Belgisk mästare
Grekisk mästare
30 A-landskamper/6 mål
Guldbollen: 1997
--------------------------------------------------------------------

Guldbollen 1997:

http://www.svenskfotboll.se/t2svff.a...8&x=1&a=137242

Han har inte spelat en enda match i Allsvenskan. Han har bott hela sitt vuxna liv utomlands. Nu är Pär Zetterberg, 27, Sveriges bästa fotbollsspelare.
Han har fått en helt annan fotbollsuppfostran än andra svenska fotbollsgrabbar. Det är nog därför som han har så mycket att tillföra landslaget. Pär har en teknik och bollbehandling som få, om ens några, pojkar lär sig i Sverige. Han dansar fram på lättare fötter, han slår mjukare passningar och han slår tjusigare frisparkar än någon annan i landslaget.
Sagan om Pär Zetterberg började 1986 när några farbröder i mörka rockar dök upp på Falkenbergs B-plan. Den där grå höstdagen i Falkenberg för elva år sedan förstod ingen vilket avgörande ögonblick det var för Pär Zetterbergs fotbollskarriär.
- Jag lade märke till dem. Det brukade ju inte komma så många och titta på B-laget, har Zetterberg berättat.
- Men vilka de där figurerna var hade jag ingen aning om, och än mindre att de var där för att titta på mig.
Men den blonde mittfältarens insats var uppenbarligen till belåtenhet.
- Jag blev nerbjuden och efter tio dagar i Bryssel tvekade jag inte att slå till.
Det har Pär Zetterberg aldrig ångrat. Efter elva år i Belgien är han storstjärna i storklubben Anderlecht, och han har tagit en ovanlig väg till titeln Sveriges bästa fotbollsspelare.

Alla år i Belgien har gjort hallänningen osvensk i sitt spel. Det är en stor tillgång, men till en början var det ett problem för Pär Zetterberg i landslaget.
- I början var den svenska stilen väldigt ovan för mig. I Anderlecht försöker vi alltid lösa situationerna med kortpassningsspel, även i trängda lägen.
I blågul dress stötte Pär Zetterberg också på nya och för honom okända krav. Han tvingades till defensivt slitgöra. I Anderlecht kan han nästan helt ägna sig åt anfallsspel.
Inte underligt att det tog tid att anpassa sig i landslaget. Första matchen från start lovade gott - Pär gjorde mål mot Israel - men den riktiga islossningen dröjde.

Först 1997 blev han den dominant, den spelmotor i landslaget som många har hoppats.
- Jag har vuxit till mig och blivit mer mogen, helt klart, tycker Pär själv.
Det har varit en underbar och underlig säsong för Pär Zetterberg. Hans klubblag Anderlecht gjorde 1996/97 ett sämre resultat än på många år. Laget blev bara fyra i belgiska ligan, 15 poäng efter mästarklubben Lierse.
- Jag gjorde min klart bästa säsong i Belgien. Jag känner mig ännu starkare än 92/93 då jag blev vald till årets spelare i ligan.
Likadant har det varit med landslaget. Totalt sett en säsong att glömma med det misslyckade VM-kvalet - men Pär Zetterberg är bättre än någonsin.

En stor sak saknar den lille mittfältaren (175 cm) i sin sagolika karriär; ett VM-slutspel. Han missade VM i USA 1994 på grund av en svår knäskada. Han missar VM i Frankrike 1998 för att resten av landslaget inte var tillräckligt bra. När VM spelas år 2002 är Pär Zetterberg 31 år.
- Då hoppas jag verkligen att vi kvalar in, om jag så ska sitta på bänken eller på läktaren. Jag vill så gärna uppleva ett VM-slutspel.

Familjen Zetterberg trivs i Belgien. Pär, flickvännen Linda, snart ettårige sonen Erik och golden retrievern Ida har det bra i Waterloo, ett par mil utanför Bryssel. Efter elva år talar Pär franska felfritt och förstår all flamländska. Men Belgien blir aldrig som ett riktigt hemland för honom.
- Den dag jag avslutar proffskarriären ska jag ta första planet till Sverige. Falkenberg kommer alltid att vara hemma för mig.

---------------------------------------------------------------------

Från Hallands Nyheter:

http://www.hn.se/m_ka1.php?avdelning...orce_author&m=

Vi säger stort tack till en riktig liten lirare

Han är kung av Bryssel, Anderlecht och Constant Vanden Stock Stadion, vår lille trollgubbe från Falkenberg. När Pär Zetterberg i går kväll spelade sin sista match för Anderlecht satte han punkt för en lysande fotbollskarriär.

Meritlistan är lång och imponerande, slår det mesta av vad tidigare svenska fotbollsproffs kan skryta med.

Det kunde blivit fler än de 30 landskamperna, om inte skador och ömsesidig tjurighet satt stopp. Fast det är kanske just hans envishet som tagit Pär dit han kommit.

Själv minns jag när Pär, som nybliven A-lagsspelare, försökte jobba defensivt (!) och orsakade en straff i FFF:s möte med Högaborg 1986.

Sen dess har han väl aldrig varit inne i sitt eget lags straffområde igen...

Svårt att ifrågasätta

Pär är en go′ kille men håller också fast vid sin syn på hur fotboll ska spelas. Det funkade bra under Tommy Svenssons ledning av landslaget, men inte alls när Tommy Söderberg tog över. Pär var van vid att vara den offensiva kreatören. Det passade inte i "Landslaget Lagom", hur skickligt han än visade sig kunna behandla en fotboll.

Jag minns själv EM-kvalmatchen mot Bulgarien i september 1999, när Råsundapubliken, i början av andra halvlek, skanderade: "Zetterberg, Zetterberg" i frustration över den bleka svenska insatsen.

Pär fick aldrig chansen. En annan hallänning, Niclas Alexandersson, drog av sig överdragskläderna. Två minuter senare hade Niclas gjort segermålet och ingen kunde ifrågasätta valet av inhoppare.

Några dagar senare kom droppen som fick Pär att säga tack och farväl till landslaget.

Ett skadedrabbat (Johan Mjällby och Fredrik Ljungberg) svenskt landslag skulle bara avfärda Luxemburg för att säkra EM-platsen.

Landslagsledningen valde Magnus Svensson (med ryggont) framför en frisk Zetterberg. Han fick visserligen komma in i andra halvlek, men måttet var rågat, tålamodet var slut.

Fansen var förundrade

Pappa Hasse var förvarnad, hade flugit till Bryssel och sedan rattat Pärs bil ner till Luxemburg.

Grabben ville hem till Bryssel direkt. Landslagskarriären kändes över, trots att EM-biljetterna var säkrade.

Det enda vi såg av Pär Zetterberg under EM var ett anmärkningsvärt stort antal belgare som gick omkring med tröjor där det stod "Zetterberg" på ryggen. Till och med när Sverige mötte Belgien i öppningsmatchen.

Pär brydde sig mindre, åtminstone utåt sett. Klubbkarriären var strålande, vare sig det gällde Anderlecht eller Olympiakos Pireus.

Nu ska han bli talangscout i Anderlecht, kanske leder det senare till jobbet som sportchef.

Det klarar han nog också. Bara någon hjälper honom att knyta slipsen...
Citera
2006-07-26, 03:53
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Sverige vann den matchen med 2-1...
Edit: oops nån annan skrev visst det innan...
Citera
2006-07-26, 16:27
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diego2
Att zetterberg kunde trilla boll är oomtvistat men han har aldrig varit en klasspelare i mina ögon. Skönt att han hyllas för sina insatser, det har han förtjänat men jag märker att jag lätt faller in i tankar som liknar den kring Henke när han var i skottland. Alltså att Belgiska ligan inte direkt är La liga eller för den delen Serie A. Man fick aldrig riktigt chansen att se honom mot riktigt högklassigt motstånd med undantag av vissa europacupfajter. Kanske är det tränarmissar eller så var han inte tillräckligt bra. Helt klart är det så att det blir svårt att få ett klart svar.

Kan hålla med dig känslan är att Z var en bra teknisk bolltrillare. Bra att ha i matcherna där man ska föra spelet har för mig att han var dominant i matcherna i kvalet mot Moldavien, Vitryssland etc. Tror dock inte att Z är nog ting att hålla i handen i mästerskapsmatcherna mot tuffare motstånd. Anderlecht var ju ofta laget som förde spelet i matcherna mot Mouscron, Kortrijk, Mons etc. Desstuom var ju inte Z speciellt socialt accepterad i landslaget som jag förstått det. Det är synd, svårt att säga om han lyckats bättre om han fått fler chanser. Tror dock inte Z hade den kvaliteten att han hade lyft det svenska framgångar nämnvärt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in