Från Dagbladet :
Han anslår at det er to og et halvt år siden han sist hadde et fysisk møte med naboen. Det er imidlertid et møte han seint vil glemme.
Janik forteller at han gikk tur med hunden forbi naboen, da mannen plutselig konfronterte ham.
- Han fløy på meg, rett og slett. Ville ikke at jeg skulle gå forbi, forteller Janik og beskriver at det hele endte i et basketak med naboen.
- Han var helt vill i blikket. Sånt setter spor. Det var ikke noe hyggelig, nei, fortsetter han.
Han husker at han fortalte kona om hendelsen, og at hun ble skremt. Tidligere hadde dørene i huset alltid stått åpne. Nå begynte de å låse.
- Hvorfor reagerte han sånn, tror du?
- Kanskje han innbilte seg at jeg gikk der og snoka. Jeg sitter ofte med kikkerten og ser etter dyr. Det hadde han nok fått med seg.
Episoder med husbråk
Lite visste Janik at samboeren til naboen allerede da lå død i fryseren - i alle fall om man skal legge siktedes egen forklaring til grunn. Til politiet har han forklart at hun døde høsten 2018.
- Vi trodde jo at hun hadde forlatt ham. Jeg og kona snakket om det, at det var bra at hun hadde kommet seg vekk, forteller Janik.
Han husker tre episoder med husbråk de første åra etter at naboen hadde flyttet inn. To av gangene låste nabokvinnen seg inn i campingvogna ute på gårdsplassen etter å ha rømt ut av huset, forteller Janik.
- Siste gangen kom hun løpende ut av huset, ropte etter hjelp og kom seg inn i vogna. Han sparka og slo i døra, helt til jeg ropte til ham over jordet. Først da ga han seg.
länk till artikeln :
https://www.dagbladet.no/nyheter/han-var-helt-vill-i-blikket/78868298