2023-03-18, 18:11
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontie123
Tänker näringsmässigt. Eller är det mest socker och transfetter?

Du får helt enkelt kontrollera innehållet på baksidan av paketet i butik, beroende av märke. Köper själv direkt från en slaktare, och skulle inte vilja påstå att den är särskilt onyttig. Priset är dock det dubbla mot standard-korvarna i handeln.

/AI
Citera
2023-03-18, 18:22
Medlem
Falukorv är dålig mat. Många sorter har låg kötthalt.

Helst ska man helt undvika charkuterier.

Välj icke-processat kött istället för falukorv.
Citera
2023-03-18, 18:25
Medlem
zombie-nations avatar
Om man nu ska tänka på dem som tränar så finns det en fara att äta för mycket proteiner. Om man gör det måste man vara väldigt noga så att man inte missar andra näringsämnen då för mycket protein leder till en slags svält som gör att man urholkas inifrån. Jag tror att många som tränar nu, kommer falla isär när de är 60.
Citera
2023-03-18, 18:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Är falukorv nyttigt? Är kycklingfalukorv bättre?

Vet inte om det är direkt onyttigt, men det är ju ingen riktig korv anser jag. Är ju billig skit med extremt lågt köttinnehåll.

Inget jag skulle äta oavsett nyggtighetsaspekten.
Citera
2023-03-18, 18:51
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man nu ska tänka på dem som tränar så finns det en fara att äta för mycket proteiner. Om man gör det måste man vara väldigt noga så att man inte missar andra näringsämnen då för mycket protein leder till en slags svält som gör att man urholkas inifrån. Jag tror att många som tränar nu, kommer falla isär när de är 60.

Du tänker på keto/ketosis?
Citera
2023-03-18, 19:02
Medlem
Det är gott men ät det inte för ofta.
Är inte bra mat.
Citera
2023-03-18, 19:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Du tänker på keto/ketosis?

Nej. Jag tänker på hur protein suger kalcium ur benen. Och att man inte får ligga lågt i andra värden då, för då blir man urholkad. Och sedan bryts man av!
Citera
2023-03-18, 19:09
Medlem
Hardstekts avatar
Man kan göra falukorv själv. Det är inget konstigt.
Citera
2023-03-18, 19:13
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Korv är generellt rätt värdelöst, det är i praktiken förstört kött med en hel del skit i.
Charkprodukter är inte hälsosamt och har bidragit till att ge kött ett oförtjänt dåligt rykte.

Att säga att korv är som vilket kött som helst är som att säga att kokt potatis är det samma som pommes frites som friteras i värmekänsliga oljor i högra temperaturer samt en hel del salt på det.

Vidare är det en kostnadsfråga så är korv dyrt sett till vad man faktiskt får för man det betalar för.

Bara ta kyckling som nästan har 3 gånger så mycket protein per 100 gram.
Samt att det inte är en massa tillsatser som korven har.

Vill du göra det enkelt och spara pengar.
Köp en hel kyckling istället som du kör i ugn.
Detta är det absolut billigaste om du vill ha så mycket animaliskt protein per 100 gram/kr och samtidigt hålla det ''clean'' dvs inga onödiga tillsatser.

Bara ta här.
https://www.willys.se/sok?q=hel+kyckling
39 kr/kg då är alltså kycklingen tinad och har inte en massa vatten.
Självklart så kan det vara dyrare i andra butiker och när det inte är kampanj, brukar ligga runt 50-65 kr kg då.

Sedan kanske folk säger men benen då!
Kyckling ben väger ytterst lite då det är luft i dom för att sänka vikten, vilket är typiskt för fjäderfän.
Av en 1,3 kg kyckling kan jag tänka mig att 150 gram är ben vikt.

Korv är egentligen bara köttfärs stoppad i en tarm. Det är inget konstigt. Utan ett sätt att ta vara på delar av djuret som blir över vid styckning och få det att smaka gott, med kryddor och rökning och annat.
Citera
2023-03-18, 19:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Man kan göra falukorv själv. Det är inget konstigt.

Frågan är dock varför?

Om man bryr sig om kvalitet så äter man inte falukorv oavsett. Det är skit från början. Enda anledningen till att det finns är för att den är billig.
Citera
2023-03-18, 19:18
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Frågan är dock varför?

Om man bryr sig om kvalitet så äter man inte falukorv oavsett. Det är skit från början. Enda anledningen till att det finns är för att den är billig.

Vadå skit? Vad är det som är skit? späck? fläskfärs? lök? potatis? Det är bra grejjer.

Falukorv är helt enkelt jävligt gott.
Citera
2023-03-18, 19:20
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Tänker näringsmässigt. Eller är det mest socker och transfetter?
svaret är nej en riktig falukorv är 60+% kött en del potatismjöl för att binda den och lite kryddor som lökpulver och salt. Skulle säga att det är något av det minst dåliga halv fabrikat man kan äta som finns på marknaden. Sen om de kallar det frukostkorv eller något annat dumt namn så är det för att det inte håller måttet för att få heta falukorv håll dig borta från sådant skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in