2023-03-18, 10:39
Medlem
Hej

I stormen som var nyligen förstördes ett av våra takfönster. Detta behöver nu bytas. Jag undrar vad som ingår i hemförsäkringen? Nytt fönster går på 8 k, 20 k för arbetet. Fönstret är gammalt så jag köper att vi behöver betala för ett nytt fönster, men arbetet att sätta in det?
Citera
2023-03-18, 10:44
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka86
Hej

I stormen som var nyligen förstördes ett av våra takfönster. Detta behöver nu bytas. Jag undrar vad som ingår i hemförsäkringen? Nytt fönster går på 8 k, 20 k för arbetet. Fönstret är gammalt så jag köper att vi behöver betala för ett nytt fönster, men arbetet att sätta in det?

Vilket försäkringabolag har du?, för olika försäkringar har olika vilkor, men generellt ligger det ett åldersavdag på 2-15% per år

Det kanske inte ens är värt att blanda in försäkringsbolaget då det kan bli dyrare och om dom erbjuder "Karaten Bygg" så säg nej. Många som har fått skit arbete på dessa och fått göra om Kök, Badrum osv.
Citera
2023-03-18, 10:49
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Folksam. Har en mellan hemförsäkring

Kan säga att 20k för arbetet av ett fönster är riktigt ocker, åldersavdraget räknas av på både arbete och material.
Citera
2023-03-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Vilket försäkringabolag har du?, för olika försäkringar har olika vilkor, men generellt ligger det ett åldersavdag på 2-15% per år

Det kanske inte ens är värt att blanda in försäkringsbolaget då det kan bli dyrare och om dom erbjuder "Karaten Bygg" så säg nej. Många som har fått skit arbete på dessa och fått göra om Kök, Badrum osv.

Folksam. Har en mellan hemförsäkring, men det är själva kostnaden för arbetet som jag funderar på. Om det ingår i åldersavdraget. Fönsterkostnaden kan jag köpa men det är arbetskostnaden som jag undrar ingår
Citera
2023-03-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Kan säga att 20k för arbetet av ett fönster är riktigt ocker, åldersavdraget räknas av på både arbete och material.

Är takfönster, så det är kanske det som gör att det drar iväg
Citera
2023-03-18, 10:54
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Är takfönster, så det är kanske det som gör att det drar iväg

Generellt så är takfönster dyra, men har du tummen inte mitt i hand, så klarar du att göra det själv samt få det tätt.

Kolla på videos hur byggarna gör det på youtube. Priset låter fortfarande jävligt mycket för 3 timmars arbete. Är det försäkringsbolagets rekommenderade firma ? Eller har du tagit in en offer själv.

Rekommenderade byggföretagen saltar fakturan enormt.
Citera
2023-03-18, 10:57
Medlem
Vi fick dolt fel på ett hus, rötskada i bjälklag/syll. Blev även byte av fasaden då den behövdes tas bort.
Inget åldersavdrag på fasaden. Har för mig att man räknade typ minst 30år på fasadbrädor/fönster.

Edit: Huset byggt 1991, jag köpte huset 2005.
Skadan upptäcktes 2006. Huset var alltså 15år.
Senast redigerad av Adaptor 2023-03-18 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in