• 1
  • 2
2024-01-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Så Victor lanserade Virtuellt med en Kickstarter-kampanj: https://www.kickstarter.com/projects...r-leijonhufvud Där lovade han att göra 2 säsonger med 10 avsnitt i vardera säsong. Men det som har kommit ut är 14 avsnitt: https://virtuellt.nu/?page_id=292. Det senaste kom ut i oktober förra året.

Jag förstår inte riktigt vad han håller på med. Är det verkligen en bra långsiktig strategi att bara låtsas som ingenting och hoppas att folk glömmer?

Minns när de funderade på att lägga ner Overkligt och folk gick in med 125.000 för att de skulle fortsätta.

Virtuellt drog han väl in 170.000 på.

Så folk har uppenbarligen en kärlek för Victor och det han gör. Känns dumt att kasta bort det förtroendekapitalet.
Citera
2024-01-07, 14:42
Medlem
Victor verkar ha blivit rejält knäckt av att utveckla sitt spel. Kanske hänger det kvar?

Jag har respekt för folk som går all in med sina idéer. Men hela projektet kändes dömt att misslyckas från början.

Ett på pappret ambitiöst rpg-spel gjort på en relativt minimal budget och personalstyrka?

Minns att han berättade om något spel de jobbat på i RPG-maler som lät mycket mer intressant. Men det verkar inte ha blivit något av det.
Citera
2024-01-07, 16:44
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largerthanahouse
Victor verkar ha blivit rejält knäckt av att utveckla sitt spel. Kanske hänger det kvar?

Jag har respekt för folk som går all in med sina idéer. Men hela projektet kändes dömt att misslyckas från början.

Ett på pappret ambitiöst rpg-spel gjort på en relativt minimal budget och personalstyrka?

Minns att han berättade om något spel de jobbat på i RPG-maler som lät mycket mer intressant. Men det verkar inte ha blivit något av det.
Han har berättat att han byggde prototypen för Rain of Reflections i RPG Maker. Det riktiga spelet byggdes sen i Unity.

Jag har inte spelat Rain of Reflections själv, men jag tycker att det ser lite småtråkigt ut. Det är väl lite blandning av peka-klicka, äventyr och rollspel. Ganska smal nisch som inte så många är intresserade av, så inte så konstigt att det floppade.

Jag tror det största misstaget var att han la så många år på projektet. Han borde ha försökt få ut något snabbare, så hade han kunnat lärt sig av sina misstag snabbare och kunna gå vidare och bygga något annat istället. Istället betedde han sig som en perfektionist och polerade allt i en evighet. Som du säger, han skulle kunna ha släppt spelet byggt i RPG Maker istället.

Sammantaget tror jag problemen var: 1) tråkig spelidé, 2) spelet stod inte ut bland havet av spel på Steam, 3) de gjorde ingen marknadsföring, 4) de la för mycket tid på att bygga spelet.

Jämför detta med t.ex. Josef Fares spel It Takes Two. Det är ett genuint roligt spel, det står ut bland konkurrenterna, etc.
Citera
2024-07-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Så Victor lanserade Virtuellt med en Kickstarter-kampanj: https://www.kickstarter.com/projects...r-leijonhufvud Där lovade han att göra 2 säsonger med 10 avsnitt i vardera säsong. Men det som har kommit ut är 14 avsnitt: https://virtuellt.nu/?page_id=292. Det senaste kom ut i oktober förra året.

Ja, han verkar ha en ovana att lova för mycket och/eller inte slutföra det han påbörjar. Gillar hans kunnande om spel, sin rätt så seriösa approach och hans initiativförmåga. Men just Virtuellt, som ligger i någon slags limbo, och fadäsen med sitt spel som sent i processen styckades till tre separata chapters och bara levererade den första, känns inte bra att ha på sitt CV.

Det jag nästan tycker är mest makabert på ett personligt plan är det han berättade om i ett avsnitt för flera år sedan: han hade fått ett presentkort från vänner på Filmstaden/SF på typ 5000 kr (här kan minnet svika mig, men minns att det var på flera tusenlappar iaf), slängt ner det i en skrivbordslåda och glömt bort det. När han sedan hittar det så har det förfallit och är oanvändbart. Ok, han är inte den första att glömma bort ett presentkort, men att så lättvindigt sitta och prata om det kändes märkligt. Hade jag varit en av hans bekanta som samlat ihop till det så hade jag känt mig rätt så besviken.
Citera
2025-01-06, 23:42
Medlem
Run3s avatar
Nu har nollan äntligen uttalat sig om Virtuellt. Detta skrev han idag (6 januari), fick jag höra från min vän:
Så, 2025. Nytt år nya tag.

Senast jag uppdaterade er backare här på Kickstarter var i slutet av 2022, när jag publicerade avsnitt 14 i den ordinarie Virtuellt-poddserien.

Då hade Virtuellt just ynglat av sig i komplementet Virtuellt-Veckan, som jag och Calle sen stadigt utan att missa en enda publiceringsdag hunnit göra över 60 avsnitt av. Still going strong.

Tack vare Patreon har det blivit ännu mer. Virtuellt-Veckan har flankerats av Spoilerspecialer, där också Mikael Zethelius ryckt in för att närläsa Silent Hill 2 Remake och Zelda: Echoes of Wisdom.

I juli 2023 fick förvisso Måns ett uppföljningsavsnitt, som av responsen att döma var väldigt uppskattat.

Men jag kan förstå dig om du tycker att det inte är utan en bitter eftersmak, eftersom den ordinarie Virtuellt-serien av flera olika orsaker avstannat.

Det ska bli rätsida på det under 2025. Efter ett par misslyckade försök är jag tillbaka i produktion, fortfarande med avsikten att gå i mål. Illustratör Tobias Örnberg är åter engagerad i att skapa sina fenomenala nedslagsplatser på Virtuellt-kartan.

Idag når just Patreon-produktionen en ny milstolpe. Jag kompletterar även med videomaterial, under parollen Virtuellt.tv. Detta för VIP-medlemmar och uppåt. Och till den skaran anser jag ändå att ni "OG" backare hör. Du kan se ett första "öppet" testklipp här:
https://www.youtube.com/watch?v=9nWzZ9Pth24

Om jag förstått Patreons adminsystem rätt, verkar det som att jag kan ge er 245 Kickstarter-backare varsitt 3-månaders VIP-medlemskap i gåva. Patreon uttrycker det på följande vis: "Gåvor är för närvarande begränsade till nya, icke-betalande och uppsagda medlemmar".

Så med den utgångspunkten hoppas jag att du kan tillgodose dig gåvan, på följande länk: https://www.patreon.com/virtuellt/redeem/...

Just det, en sak till. Angående den merch som utlovades här på Kickstarter. Jag kommer snart att kontakta alla er igen med en Google Forms-länk där ni behöver fylla i era uppgifter på nytt. Nu är iallafall merch-maskineriet konkret igång, och prover är beställda.

Tack så hjärtligt för att just du gjorde födelsen av Virtuellt möjlig, och för din förståelse! <3
Ett par åsikter jag har:

1) Kickstarter-kampanjen var Oct 20 2020 - Nov 8 2020. Jag visste inte att han hade lovat merch som belöningar. Och jag visste inte att han ännu inte skickat ut det. Haha? 4 år senare och nu nämner han det för första gången? Hade jag betalt för merch, så hade jag skämts även om jag fått den till slut. Donera en större summa pengar, bli lovad merch som belöning, sen bli pissad på i åratal, och sen tror Victor att man vill ha på sig en tröja (eller vad det nu är) och bli påmind om förnedringen? Hade jag betalt för merch, så hade jag sagt till honom att han kan behålla skiten.

2) Han avslutar med "Tack så hjärtligt för [...] din förståelse! <3". Men idioten förklarar ingenstans varför han slutade publicera avsnitt, varför han inte uppdaterat sina backare, och varför han började göra något annat än vad backarna betalade honom för? Hur förväntar han sig att man som läsare ska förstå och känna sympati när han inte ens försöker förklara vad som hände?

3) Senaste avsnittet kom alltså ut för mer än 2 år sedan. Om han äntligen släpper ytterligare ett avsnitt, så vet jag inte om jag ens kommer lyssna. Jag har tappat förtroende för Victor och jag tänker inte vara hans bitch. Han får bevisa sig.
Citera
2025-01-08, 11:47
Medlem
Shuyins avatar
Kul att det finns en tråd om Virtuellt här på Flashback. Jag håller med om att Victors brister blir rätt tydliga, han verkar ha väldigt svårt att genomföra saker och svara upp mot folk som faktiskt har betalt för merch och annat, är för dåligt. Detsamma gäller hans spel som hade utlovats att vara tre kapitel men bara ett släpptes och total radiotystnad kring framtiden där.

Med det sagt är nog Virtuellt den bästa spelpodden i Sverige, även om jag tycker just att det kunde handla betydligt mer om just spel och inte halvdana Netflix-serier.

Saknar även jag vanliga Virtuellt avsnitten, kul om de kommer att fortsätta i år. Jag har inte backat podden så jag bryr mig inte alltför mycket att det har tagit sin tid men om jag hade varit en backare hade jag varit rätt förbannad.

Virtuellt Veckan är okej i "det ordinarie flödet" medan det är betydligt bättre om man får tillgång till Patreon delarna. Det går att testa en sju dagars trial för den som är nyfiken. Däremot märker jag att min egen spelsmak går stick i stäv med deras egen vilket ibland gör det frustrerande att lyssna till haha, men kanske också utvecklande.
Citera
2025-03-02, 00:18
Medlem
Run3s avatar
Vad vet vi om Victor Leijonhufvud egentligen? 41 år gammal, bor ensam i en lägenhet. Det var länge sedan jag lyssnade på honom, men han har alltid varit tyst om eventuella partners. Har han ens haft någon partner någonsin? Inga barn väl heller, i alla fall har han aldrig nämnt några när jag har lyssnat på honom.

Han hade en 30-årskris och utvecklade Rain of Reflections som floppade stort. Har han haft någon 40-årskris också?

Ett av hans intressen i livet är att pynta i sin lägenhet. Han har t.ex. berättat om hur han suttit och gjort ritningar över hur han ska inreda den. Känns som ett väldigt feminint drag att ha det som intresse. Tycker att han passar väldigt väl in i detta citatet från Fight Club:

“You buy furniture. You tell yourself, this is the last sofa I will ever need in my life. Buy the sofa, then for a couple years you're satisfied that no matter what goes wrong, at least you've got your sofa issue handled. Then the right set of dishes. Then the perfect bed. The drapes. The rug. Then you're trapped in your lovely nest, and the things you used to own, now they own you.”

Hans andra intressen är att spela dataspel, titta på film och titta på TV-serier; vilket hela hans "karriär" har handlat om. Känns barnsligt att jämnt och ständigt sträva efter att konsumera mer meningslöst innehåll. 41 år gammal och han tycks leva för detta. Ytterligare ett citat från Fight Club:

"We're consumers. We are the byproducts of a lifestyle obsession. Murder, crime, poverty—these things don't concern me. What concerns me are celebrity magazines, television with 500 channels, some guy's name on my underwear."

Utöver detta känner jag inte till att han har några andra intressen.

Känns som ett typiskt patetiskt Svensson-liv. Lägenhet i Stockholm, ensam, barnlös, brinner mest i livet för att se nästa Marvel-film och spela nästa Assassin's Creed. Kan det bli mer degenererat och meningslöst...
Citera
2025-03-02, 23:25
Medlem
Run3s avatar
Ny uppdatering på Kickstarter från Victor Leijonhufvud:

Citat:
Missade du dina tre exklusiva VIP-gratismånader på Patreon? Sista chansen här...
March 1, 2025

Hej! En liten uppföljning bara på uppdateringen jag gjorde vid årsskiftet! Där erbjöd jag er OG Kickstarter-backare tre månaders gratis VIP-medlemskap på Virtuellts Patreon (som i skrivande stund omfattar närmare hundra instanser av exklusivt material).

Men som en av er gjorde mig uppmärksam på: länken med erbjudandet hade en tidsgräns och löpte ut (i januaris slut)!

Så för att fler ska hänga med i svängarna - här kommer en ny länk! Sista chansen nu - gåvan löper ut 31 mars!

Tre månaders gratis VIP-medlemskap på Patreon - endast för dig som Kickstarter-backare

Lite lägligt till det har jag langat upp ett nytt videoklipp, bara för VIP och uppåt. Det är titulerat "Hemharmoni 2.0" och är egentligen en visuell förlängning av avsnittet "Emellan Väggarna", där jag nu faktiskt kan visa hur allt ser ut - och har evolverat sedan dess.

[bild]

Är det något att ha? Är hemmablind. Ni får avgöra. Tänker att det bästa till att börja med bara är att komma igång. Bygga rälsen framför tåghelvetet i farten.

Kickstarter-kramar! <3

Han skriver alltså: "Lite lägligt till det har jag langat upp ett nytt videoklipp, bara för VIP och uppåt. Det är titulerat "Hemharmoni 2.0" och är egentligen en visuell förlängning av avsnittet "Emellan Väggarna", där jag nu faktiskt kan visa hur allt ser ut - och har evolverat sedan dess."

Är Victor bög?
Citera
2025-08-30, 10:10
Medlem
Run3s avatar
Är det inte lite osmakligt att Victor Leijonhufvud släpper en intervju bakom Patreon-betalväggen (https://virtuellt.nu/?p=1013) samtidigt som han inte har levererat klart Virtuellt-avsnitten? Vore fint om han gjorde klart sitt första projekt innan han börjar kränga ett nytt. Men visst, han har ju redan blåst Kickstarter-backarna på pengar. Så det är ju klart det är roligare att tjäna pengar på nya personer, istället för att leverera det han lovat till de ursprungliga kunderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in