Resultat: Kan ni tänka er lyssna på hårdrock gjord av en AI?
Visst varför inte, om jag gillar det
47,83%
11 röster
Nej aldrig i livet, riktig musik skrivs och spelas av levande människor
13,04%
3 röster
Vet ej/kluven/annan åsikt.
8,70%
2 röster
Skit i det fitmod
30,43%
7 röster
2023-03-17, 18:56
Moderator
Ancistruss avatar
Fann nyss till min förvåning en låt skriven av en AI, Frostbite Orcklings heter "bandet". Påminner lite om Amon Amarth typ.

https://m.youtube.com/watch?v=2EaJCt2GpVc&t=0s

(Videon är även den gjord av en AI.)

En AI som skriver musik kan jag väl tänka mig, en del musik är verkligen monoton och meningslös, men metall, i synnerhet dödsmetall, borde ju inte funka utan låta som skit tänkte jag, men till min stora förvåning lät det faktiskt riktigt bra.

Tydligen skall det skapas än mer framöver, även andra hårdrocksstilar.

Så vad tycker vi om ovanstående låt? Hade ni lyssnat på det om det var gjort av levade människor? Kan ni tänka er lyssnat på hårdrock gjort av en AI framöver? Kommer detta vara framtiden för hårdrocken? Finns det andra liknade "band", vad tycker ni om dem?

(Tänkte att tråden skulle fokusera på just hårdrock (av valfri underkategori) gjord av AI, inte AI-producerad musik i allmänhet.)
Senast redigerad av Ancistrus 2023-03-17 kl. 19:09.
Citera
2023-03-17, 20:01
Medlem
Couplets avatar
Men vad roligt! Jag tänkte på det här senast igår hur det skulle kunna låta. Mitt ljud har dött så jag har inte lyssnat på din länk ännu, men jag lovar göra det senare och rapportera mitt intryck.

Rent spontant är jag glad i all sorts musik, oavsett ursprung, men festivaler skulle bli förjävla trista om det inte var band bestående av människor på scenen.
Citera
2023-03-17, 20:33
Medlem
Couplets avatar
Nu har jag lyssnat och fascinerats. Det är inte min kopp te genre-mässigt, men tycker det var skitroligt att en AI tycker att det ska sitta en liten trummis på den stora trummisen. Jag hade inte lyssnat på denna genre om den istället var gjord av människor, men om det kommer andra metal-kategorier, tex progressive/doom/metal core så kan jag tänka mig att pejla läget.

Musiken som sådan upplevde jag lite generisk, men inte värre än sånt som spelas på radio på repeat. Helt otroligt att tänka sig att det är gjort av en AI.
Citera
2023-03-17, 20:39
Medlem
Hussefars avatar
Jag röstade på det sista alternativet eftersom jag finner det komiskt. Svårt att hålla sig.

Men... Bra musik är bra musik oavsett om Beethoven, The Kristet Utseende eller Terminator skrivit mästerverket.
Citera
2023-03-17, 20:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Men vad roligt! Jag tänkte på det här senast igår hur det skulle kunna låta. Mitt ljud har dött så jag har inte lyssnat på din länk ännu, men jag lovar göra det senare och rapportera mitt intryck.

Kul, ser fram emot din recension!

Citat:
Rent spontant är jag glad i all sorts musik, oavsett ursprung, men festivaler skulle bli förjävla trista om det inte var band bestående av människor på scenen.

Jo, jag instämmer, gillar jag det så gillar jag det, mycket svårare än så behöver det ju inte vara.

Fram tills du fixat ljudet kan du ju kolla på denna: https://m.youtube.com/watch?v=rYPbdyM_-Dw&t=357s och välja textat så får du reda på hur det är skapat. Han som gjort videon ovan är en Youtuber som jobbat i musikbranschen och tydligen pratat med personerna bakom projektet.

Men jag instämmer, att kolla på det live känner jag mig tveksam till. Men jag tror inte de kommer turnera runt och hålla konserer ändå. Och det är nog än mer tveksamt om de kommer bjudas in till några festivaler heller, misstänker att publiken inte kommer uppskatta det, hårdrockare brukar ju vara ganska konservativa när det kommer till musik och vad som är tillräckligt "äkta" och IA-skriven musik, till råga på allt dessutom framförd av avarter, faller garnerat under kategorin "oäkta".
Citera
2023-03-17, 20:47
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Kul, ser fram emot din recension!

Jo, jag instämmer, gillar jag det så gillar jag det, mycket svårare än så behöver det ju inte vara.

Fram tills du fixat ljudet kan du ju kolla på denna: https://m.youtube.com/watch?v=rYPbdyM_-Dw&t=357s och välja textat så får du reda på hur det är skapat. Han som gjort videon ovan är en Youtuber som jobbat i musikbranschen och tydligen pratat med personerna bakom projektet.

Men jag instämmer, att kolla på det live känner jag mig tveksam till. Men jag tror inte de kommer turnera runt och hålla konserer ändå. Och det är nog än mer tveksamt om de kommer bjudas in till några festivaler heller, misstänker att publiken inte kommer uppskatta det, hårdrockare brukar ju vara ganska konservativa när det kommer till musik och vad som är tillräckligt "äkta" och IA-skriven musik, till råga på allt dessutom framförd av avarter, faller garnerat under kategorin "oäkta".
Det är ju Tank, för fan! Heja! Har hängt mycket med honom på Discord och på Twitch.

Ja, hårdrockarna och metalheadsen är konservativa gubbar i stor utsträckning (nu får jag väl på moppo). Men de dör väl av så småningom och vem vet vad kidsen kommer gilla och hur tex virtual eller augmented reality kommer se ut om 20 år? Jag gissar att det kommer hända grejer så det smäller om det.
Citera
2023-03-17, 21:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Nu har jag lyssnat och fascinerats. Det är inte min kopp te genre-mässigt, men tycker det var skitroligt att en AI tycker att det ska sitta en liten trummis på den stora trummisen. Jag hade inte lyssnat på denna genre om den istället var gjord av människor, men om det kommer andra metal-kategorier, tex progressive/doom/metal core så kan jag tänka mig att pejla läget.

Musiken som sådan upplevde jag lite generisk, men inte värre än sånt som spelas på radio på repeat. Helt otroligt att tänka sig att det är gjort av en AI.

Jo, det lilla trumtrollet är kul!

Jag gillar stilen, men det är ju en smaksak. Egentligen var jag mest nyfiken på om en AI öht skulle klara att skriva och spela det, och det tycker jag att den klarade. Hade jag inte på förhand vetat att det var gjort av en AI hade jag nog inte ens tänkt tanken.

Det skall tydligen komma musik från många olika hårdrocksstilar framöver. Vet inte exakt när eller exakt vilka stilar, men tänkte att vi kunde använda tråden att diskutera dem när de dyker upp.

Citat:
Det är ju Tank, för fan! Heja! Har hängt mycket med honom på Discord och på Twitch.

Ja, hårdrockarna och metalheadsen är konservativa gubbar i stor utsträckning (nu får jag väl på moppo). Men de dör väl av så småningom och vem vet vad kidsen kommer gilla och hur tex virtual eller augmented reality kommer se ut om 20 år? Jag gissar att det kommer hända grejer så det smäller om det.

Visste inte att du också var bekant med honom. Men bra!
Citera
2023-03-17, 21:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Jag röstade på det sista alternativet eftersom jag finner det komiskt. Svårt att hålla sig.

Tänkte du på hur det var komponerat, framfört eller det visuella?

Citat:
Men... Bra musik är bra musik oavsett om Beethoven, The Kristet Utseende eller Terminator skrivit mästerverket.

Jo jag instämmer. Det viktiga är inte vem, eller vad, som skapat musiken utan om man gillar den.
Citera
2023-03-17, 22:02
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tänkte du på hur det var komponerat, framfört eller det visuella?

Allt. Men framför allt gillar jag ordet fittmod.
Citera
2023-03-17, 22:22
Medlem
vadsadusadus avatar
Helt ärligt är jag förvånad över att folk blir förvånade över vad AI kan göra. Är jag den enda som verkligen inte är ett dugg förvånad?
Citera
2023-03-17, 22:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Allt. Men framför allt gillar jag ordet fittmod.

Tänkte att de som bara ville ha det sagt kunde lösa det enkelt genom att rösta på det alternativet istället för att skriva det i tråden, men du lyckades med både och.

Men vi får väl se hur du upplever de andra låtarna de planerar att släppa framöver, såväl dödsmetalllåtar som helt andra typer av låtar.

Själv var jag positivt överraskad. Men och andra sidan var mina förväntningar inte heller direkt höga.
Citera
2023-03-17, 23:08
Medlem
Är en metal head själv och lyssnar på det mesta inom det spektrat. Just detta var inget jag tyckte var bra, kanske har förutfattade meningar för att jag visste att det var artificiellt. Men visst, kommer det något som i mina öron är tilltalande så är jag inte främmande för att lyssna på det i framtiden. Men känns lite sorgligt då rock/ metal är en av de enda musikstilarna numera där banden faktiskt kan spela instrument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in