Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-21, 18:58
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WildGrowth
Sannolikheten är nog större att de hitta oss, människan är ganska korkad jämfört med de riktigt stora intelligenserna ute i rymden.
Vilka skulle det vara, kan du exemplifiera med några kända eller åtminstone rimliga exempel?
Citera
2023-10-15, 22:32
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Ja alltså, med tanke på hur enormt och gammalt universum är så tvivlar jag inte på att det finns livsformer som klarar av att ta sig mellan olika dimensioner lika snabbt som jag smäller upp dörren. Grejen är att vi med våran teknologi inte kommer att kunna hitta en sådan livsform.

Ska vi hitta liv i universum så måste vi anpassa oss till den nivå vi ligger på och då spelar häpnadsväckande spekulationer ingen roll.

Vi måste leta liv i vår närhet och ett rimligt antal ljusår ifrån oss.

Inte för att bajsa på din parad. Men jorden är 4,5 miljarder år gammal. Universum har bara existerat 13,8 miljarder år. Människan har bara funnits 300k år. Så det har tagit 1/3 av hela universum ålder att knåda fram oss. Hur många nålsögon måste liv på en planet passera under 4,5 miljarder år?
Hade inte en komet dödat dinosaurierna hade vi tex aldrig existerat. Säkerligen har otroligt många händelser och externa faktorer spelat oss i händerna. Sannolikheten för intelligent liv i universum är tråkigt nog låg.
Min gissning är att vi är otroligt unika i universum. Men jag hoppas vi är en planet av miljarder med liv.
Citera
2023-10-16, 10:35
  #135
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Inte för att bajsa på din parad. Men jorden är 4,5 miljarder år gammal. Universum har bara existerat 13,8 miljarder år. Människan har bara funnits 300k år. Så det har tagit 1/3 av hela universum ålder att knåda fram oss. Hur många nålsögon måste liv på en planet passera under 4,5 miljarder år?
Hade inte en komet dödat dinosaurierna hade vi tex aldrig existerat. Säkerligen har otroligt många händelser och externa faktorer spelat oss i händerna. Sannolikheten för intelligent liv i universum är tråkigt nog låg.
Min gissning är att vi är otroligt unika i universum. Men jag hoppas vi är en planet av miljarder med liv.

Jag förstår inte ens vilken parad du menar att du skulle bajsa på.

Vissa forskare menar på att livet uppstod en rätt kort tid efter det att Tellus bildades men att de första mikroberna inte utvecklades under en väldigt lång tid. Det var ingen action i evolutionen till en början.

Nu har jag suttit och tjatat sedan start om att tråden inte nödvändigtvis måste handla om intelligent liv men alla har en tendens att tro det. Det kan lika gärna vara encelligt liv som mänskligheten måste nöja sig med att leta efter, eller kanske till och med uråldriga fossiler av encelligt liv.

Jag låter som en gammal bandspelare som hakat upp sig men det hjälper inte mänskligheten framåt i jakten på liv i universum om det skulle finnas någon form av liv en miljard ljusår ifrån oss. Ska vi hitta någonting, vad som helst, så måste vi leta inom en radie som vår teknologi klarar av och då ser det mörkt ut med att vi skulle hitta intelligenta varelser.
Citera
2023-10-20, 00:32
  #136
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
5 - Vi samexisterar inte.
...att två planeter utvecklats samtidigt till nivån där "livet kan transportera sig själv utanför sin egna planet" inom rimligt avstånd från varandra (vad "rimligt avstånd" är kan diskuteras).

Det kan ha funnits planeter med intelligent liv långt innan Jorden var habitabel, det kan komma att utvecklas liv långt efter vi släckt lampan på jordklotet. Att synka YTTERLIGARE en planets utveckling exakt med vår är ju bortom allt sunt förnuft. EN planet med liv är ju en miljard-oddsare, två planeter med liv som är synkade med "intelligent" liv är en miljard upphöjt till en miljon. Att dessa ska "hälsa på varandra" är en miljard upphöjt till en miljard.


En civilisation med förmåga att transportera sig till andra stjärnsystem har nog höjt sin motståndskraft mot mycket av det som gör att mänskligheten, med dagens tendenser och förutsättningar, är förgänglig. För oss är det naturligt att tänka att mänskligheten kommer att dö ut men det kan ju bli så att vi löser de problem som måste lösas. Så att vi kan leva på ett sätt som är hållbart, i miljoner år. Om vi upptäcks av andra rymdfarare så kan ju de ha funnits mycket längre än oss och kravet på synkning, som du tar upp, blir då inte lika extremt. Men jag håller med om att oddsen är absurt höga för att två civilisationer på jämförbar utvecklingsnivå skulle börja hälsa på varandra.
Citera
2023-10-20, 00:57
  #137
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Hade inte en komet dödat dinosaurierna hade vi tex aldrig existerat.
Säkerligen har otroligt många händelser och externa faktorer spelat oss i händerna. Sannolikheten för intelligent liv i universum är tråkigt nog låg.
Min gissning är att vi är otroligt unika i universum. Men jag hoppas vi är en planet av miljarder med liv.

Tänker du att det finns mer stöd för din tes om att vi haft tur än för antagandet "Otroligt många händelser och externa faktorer har gjort det svårt för intelligent liv att utvecklas på jorden. På andra planeter kan intelligent liv ha uppstått mycket snabbare." Man kan ju till exempel se det som mer anmärkningsvärt att det dröjde så länge innan en komet ändade dinosauriernas era, än att vi till slut fick ett nedslag som banade väg för primater.
Citera
2023-10-20, 10:04
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Tänker du att det finns mer stöd för din tes om att vi haft tur än för antagandet "Otroligt många händelser och externa faktorer har gjort det svårt för intelligent liv att utvecklas på jorden. På andra planeter kan intelligent liv ha uppstått mycket snabbare." Man kan ju till exempel se det som mer anmärkningsvärt att det dröjde så länge innan en komet ändade dinosauriernas era, än att vi till slut fick ett nedslag som banade väg för primater.

Ja eller så slår en komet ut livsformen som miljoner år senare skulle get upphov till intelligent liv.
Eller en ovanligt kraftig solstorm eller ett virus/bakterie. osv osv.
Komplext och spekulativt ämne. Men intelligent liv är gissningsvis ofantligt ovanligt.
Intelligent liv Samtidigt som oss kanske inte ens finns. och gör det det kan det ju vara miljarder ljusår bort. Enda chansen att intelligent liv möts är den dagen vi skapat AGI och den sprider sig genom miljarder galaxer under miljarder år. Kanske stöter den på en civilisation som gjort det samma.
Men med lite otur kanske liv uppstått utanför vårt observerbara universum.
Citera
2023-10-20, 18:50
  #139
Medlem
Dr.Sesams avatar
Liv finns nog till 99,9999% Sen om det finns liv som ser tillbaka på stjärnorna och söker utåt Är jag inte tvivelaktig till men säg 0,0001 % så é det ändå en chans i snarlik evighet. Men att det livet finns inom omnejd é nog ingen större risk/chans
Citera
2023-11-10, 23:47
  #140
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Intressant att man knappt utforskat halva vår planet men många är övertygade om att det inte finns liv på andra platser i vårt planetsystem.
Är det så lite alltså. Trodde det fanns störa intresse för vår planet än så faktiskt.
Citera
2023-11-15, 08:29
  #141
Medlem
Tror också det finns liv på andra planeter. Kanske det kommer fram nytt inom snart. Har hört att varje år dör ungefär 10 till 90 (?) personer inom USAs flotta - dödade av UFOn, men det är nästan ingen som rapporterar om det.
Citera
2023-11-15, 08:52
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuuuuk
Jag hörde någonstans en jämförelse som var ganska bra.

Tänk dig en schimpans och en människa, schimpansen delar 98% av vårat dna. Det skiljer alltså endast två ynka procent mellan oss dna-mässigt.

Vi kan göra saker som en schimpans ser som rena mirakel, vardagliga saker som vi tar för givet är helt bortom dens vildaste fantasi, schimpansen kan inte ens tänka i den dimensionen som vi gör.
Det skiljer 2% på vårat dna.

Tänk dig en utomjordisk art, som är 2% över oss, där vi är schimpansen. Vad kan dom göra? Hur långt har dom kommit i sin tekniska utveckling?
DNA säger egentligen bra vilka proteiner som cellerna kan tillverka. Varje gen kodar för ett protein. Så det stämmer säkert att människor och chimpanser i stort sett kan tillverka samma proteiner.
Men sedan är det ju lite mer komplicerat än så. Eftersom gener kan inaktiverad och aktiveras på olika sätt. Bland annat så kallat skräp DNA har betydelse. Så i praktiken är vi nog inte riktigt så lika som det kan verka om man bara jämför generna
Citera
2023-11-15, 09:00
  #143
Medlem
Hur sannolikt det är med liv på andra planeter är ju väldigt svårt att veta då vi inte har en aning om hur livet uppkom på jorden. Visste man det så skulle man ju kunna göra sannolikhets beräkningar.
Men nu blir det bara gissningar. Själv gissar jag nog att det finns annat liv i universum, men jag tror inte det är vanligt och att det sedan utvecklas till intelligent liv är väldigt osannolikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback