Citat:
Det tog jorden för lång tid att gå från encelligt liv till var vi är idag för att Mars skulle ha en chans. Och om Mars startade tidigare och det "flyttades" till jorden har vi bara likt jag städar sopat problemet under mattan.
Jag tror det finns väldigt många planeter som liknar jorden med mänskligt liv i andra solsystem, både planeter med liv som är långt före oss i utvecklingen och tvärtom. Enligt mig vore det väldigt konstigt om jordelivet är den enda planeten med liv, det är helt otänkbart för mig.
Vi vore verkligen UTVALDA om vi var dom enda som existerar i universum.
Jag tror att Mars eller någon annan planet i vårat solsystem, en gång varit fullt med mänskligt liv, men att mänskligheten och civilisationen gick under för länge sedan, och att jorden kommer gå till samma öde och se ut som Mars i framtiden, och det är närmare än vi tror.
Vi vore verkligen UTVALDA om vi var dom enda som existerar i universum.

Jag tror att Mars eller någon annan planet i vårat solsystem, en gång varit fullt med mänskligt liv, men att mänskligheten och civilisationen gick under för länge sedan, och att jorden kommer gå till samma öde och se ut som Mars i framtiden, och det är närmare än vi tror.
Eftersom vi inte har en aning om hur liv uppstår, så finns ingen poäng i att påstå att det kom på Mars först. Eftersom vi inte har en aning om hur liv uppstår finns inte heller nån mening att lyssna på den mage som säger "om det finns här måste det finnas överallt, för det finns så många planeter!".
Snarare är det dags att satsa mer på att lära oss hur liv KAN uppstå, och inte använda oss av filosofer i det här fallet, utan vetenskapsmän. Givet bara den komplexitet vi KAN se, så finns det inte minsta modell för hur det kunnat gå till. "En blixt i en fjärt av sumpgas", skrev Darnell - och det är lika bra som de bästa avhandlingar vi har idag.
Så vi måste leta liv, men vi måste leta formeln för liv. Vi e inget vidare på endera just nu men vi e ena jävlar på magkänslor som "klart det e liv överallt", "om vi finns så finns andra" eller "an awful waste of space".
Ingen av dom är sann.