• 1
  • 2
2023-03-17, 21:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbar
Ingen som vet något om popupsen?

Svårt att veta när man inte vet vilka sidor det gäller samt vilka tillägg du har. Men på din beskrivning tolkar jag det som att en adblocker av något slag stoppar dem och flashandet är det du hinner se innan det stoppas.

Har du inte fått malware än så länge så är det ju ofarligt.
Citera
2023-03-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ingen som vet något om popupsen?
Testa spela in skärmen så ser du vad det är för något.
Citera
2023-03-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du vet väl att MBAE är en kontinuerligt pågående BETA, d.v.s användare är testpiloter av programmet och därmed dess eventuella buggar etc, vilket är orsaken till att det är gratis.

Jag säger inte att det är dåligt eller liknande jag bara undrar om du är medveten om detta faktum.
Jag har stött på exakt noll buggar under min tid med programmet trots att det är en beta.
Citera
2023-03-17, 21:45
Medlem
Citat:
Svårt att veta när man inte vet vilka sidor det gäller samt vilka tillägg du har. Men på din beskrivning tolkar jag det som att en adblocker av något slag stoppar dem och flashandet är det du hinner se innan det stoppas.

Har du inte fått malware än så länge så är det ju ofarligt.
Japp du hade helt rätt. Testade i annan webbläsare och då öppnades popupsen som de skulle.
Citera
2023-03-17, 22:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Jag har stött på exakt noll buggar under min tid med programmet trots att det är en beta.

Du är alltså medveten om det, ok. Att just du inte har upplevt något negativt säger ju inte mycket i det stora hela, men det är ju bra i det lilla.

MBAE kan ju vara bra i olika sammanhang, men jag har svårt att se att det är nödvändigt i Windows som redan har exploateringsskydd, så det tillför inte så mycket. Bättre är att se till att ALLA Windows exploateringsskydd, samt andra skydd, är aktiverade, t.ex minnesintegritet, vilket inte alltid är fallet.

Gällande MBAE:s tillförande, du får gärna upplysa mig om vad det är så jag kan se vad du ser, och se vad jag missar. Det är alltid trevligt att lära sig något nytt om möjligt.
Citera
2023-03-17, 22:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Japp du hade helt rätt. Testade i annan webbläsare och då öppnades popupsen som de skulle.

Låter ju inte som något farligt som sagt men det kan ju vara en god idè ändå att bättra på webläsarsäkerheten om möjligt. Spelsiter är ju inte ovanliga som infekteringsorsak.

Använd Edge, med Förbättrad säkerhet, vilket nämnts, och en DNS som hjälper att skydda mot malware. Det ger rätt god säkerhet.

Det här är ju alltid bra att göra dessutom ↓ ↓
Citera
2023-03-17, 23:02
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Låter ju inte som något farligt som sagt men det kan ju vara en god idè ändå att bättra på webläsarsäkerheten om möjligt. Spelsiter är ju inte ovanliga som infekteringsorsak.

Använd Edge, med Förbättrad säkerhet, vilket nämnts, och en DNS som hjälper att skydda mot malware. Det ger rätt god säkerhet.

Det här är ju alltid bra att göra dessutom ↓ ↓
Varför skulle andra DNS servrar skydda om du nu inte själv ställer in till malicious DNS som ex redirectar till nån attackers website? Endast då mot din ISP som din traffik blir lite mer skyddad men det har med anonymitet att göra. Firefox och Chrome är lika bra som Edge om inte bättre.

TS: Förmodligen din adblocker som blockar iframes innehållande ads alternativt någon client side payload
Senast redigerad av 0xgh64 2023-03-17 kl. 23:07.
Citera
2023-03-17, 23:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Varför skulle andra DNS servrar skydda om du nu inte själv ställer in till malicious DNS som ex redirectar till nån attackers website? Endast då mot din ISP som din traffik blir lite mer skyddad men det har med anonymitet att göra. Firefox och Chrome är lika bra som Edge om inte bättre.

TS: Förmodligen din adblocker som blockar iframes innehållande ads alternativt någon client side payload

Andra än den som är den av Windows förvalda vid installation menar du, kanske för att vissa andra har listor över siter som kan infektera precis på samma sätt som olika browser guards av olika slag har. T.ex de i antivirus. Så visst finns det bättre och sämre DNS:er ur det hänseendet.
Citera
2023-03-18, 09:47
Medlem
Fattar inte varför den funktionen inte är inbyggd i alla kända webbläsare redan. Borde sandboxas automatiskt.
Citera
2023-03-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Fattar inte varför den funktionen inte är inbyggd i alla kända webbläsare redan. Borde sandboxas automatiskt.
Webbläsare sandboxas redan idag. I alla fall de som baseras på Chromium, samt Firefox på datorn (dock ej på mobilen ännu)

https://chromium.googlesource.com/ch...ign/sandbox.md

Sandboxie och dylikt är bara ett extra skydd. Risken att få malware på datorn idag är lägre än någonsin. I praktiken måste du installera det själv.
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-03-18 kl. 11:33.
Citera
2023-03-18, 11:29
Medlem
Citat:
Du är alltså medveten om det, ok. Att just du inte har upplevt något negativt säger ju inte mycket i det stora hela, men det är ju bra i det lilla.
Skillnaderna från betalversionen är minimala så jag skulle säga att den enbart är en beta i namn. Den hette ursprungligen inte något med beta utan det lades till när den bakades in i betalversionen. Uppenbarligen är det mindre incitament att köpa en produkt om delar av den finns helt gratis.

Citat:
MBAE kan ju vara bra i olika sammanhang, men jag har svårt att se att det är nödvändigt i Windows som redan har exploateringsskydd, så det tillför inte så mycket. Bättre är att se till att ALLA Windows exploateringsskydd, samt andra skydd, är aktiverade, t.ex minnesintegritet, vilket inte alltid är fallet.
Alla antivirus är i slutändan "onödiga", men som sagt handlar säkerhet om olika lager. MBAE erbjuder mer än Windows 11 gör. Exempelvis varnar den om Office öppnar PowerShell eller dylikt. Windows gör inte det.

Anledningen till att jag tipsar om den är för att den är install and forget. Sandboxie är det jag själv använder men är knappast användarvänligt på samma sätt. Enligt GitHub finns planer på att förbättra UX när programmet installeras så den frågar vilka program du vill sandboxa osv. Så kanske ändras detta snart.
Citera
2023-03-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Webbläsare sandboxas redan idag. I alla fall de som baseras på Chromium, samt Firefox på datorn (dock ej på mobilen ännu)

https://chromium.googlesource.com/ch...ign/sandbox.md

Sandboxie och dylikt är bara ett extra skydd. Risken att få malware på datorn idag är lägre än någonsin. I praktiken måste du installera det själv.

Visste att jag hade läst det någonstans. Blev lite osäker när någon sa att det inte stämde och att man ska sandboxa.
Firefox finns i linux distros out of the box så man slipper installera skiten och man slipper edge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in