2023-03-16, 23:38
Medlem
TELAVIV91s avatar
Någon av Ulf Lundells böcker borde platsa. Men det börjar bli längesedan jag löste dem så de börjar flyta ihop, och de efter 2000 har jag inte ens läst.
Citera
2023-03-17, 00:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Nu är han (eller hon numera) väldigt lokalt malmöitisk, men Fredrik Marisol Ekelund och då framförallt romanen Nina och sundet (delvis på dialekt) har en kvalitet och utspelar sig i ett numera svunnet Malmö, före white flight, som jag tror kommer att återupptäckas och få ett längre liv.
Citera
2023-03-17, 00:17
Medlem
Xedomes avatar
Oj svårt. Årtalet ställer till det för mig.

Kerstin Ekman : Händelser vid vatten

Johan Cullberg : Dynamisk psykiatri

Citera
2023-03-17, 00:18
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
De tidigare nämnda Gentlemen (eventuellt med uppföljare), Händelser vid vatten och Ronja Rövardotter håller jag med om borde kvalificera sig, om än av helt olika skäl, förstås. PC Jersild skrev sina mest uppmärksammade böcker, Barnens ö och Babels hus, på sjuttiotalet, men kanske Efter floden kan platsa, fast den handlar om andra civilisationshot än dem vi idag tänker mest på. Något av Torgny Lindgren skulle jag också gärna se på listan, och varför inte Ormens väg på hälleberget? Inget av hans senare överträffar den, tycker jag.

Håller med 👍

Lite före min tid, men böcker man letat upp i efterhand, som haft betydelse liksom.
Senast redigerad av Xedome 2023-03-17 kl. 00:34.
Citera
2023-03-17, 00:24
Medlem
covfefe...s avatar
Brukar inte klassiker också beskriva tidsandan? Jag har aldrig läst Torka aldrig tårar utan handskar (eller ens sett tv-serien) men recensionerna att döma torde den kanske kvala in.
Citera
2023-03-17, 00:46
Medlem
jugbandbluess avatar
gentlemen
ormens väg på hälleberget
den vidunderliga kärlekens historia
populärmusik från vittula
svinalängorna

av kriminalromanerna möjligen grisfesten, en annan tid ett annat liv
Citera
2023-03-17, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Sveriges mest översatta nu aktiva författare
Thomas Erikson 48 språk
Fredrik Backman 46 språk
Camilla Läckberg 43 språk
David Lagercrantz 41 språk
Jonas Jonasson 41 språk
Liza Marklund till 40 språk
Lars Kepler 40 språk
Martin Widmark 38 språk
Sofia Lundberg 37 språk
Niklas Natt och Dag 37 språk

Vad f-n har det där med trådstarten att göra överhuvudtaget?
Citera
2023-03-17, 01:57
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Vi som aldrig sa hora av Ronnie Sandahl (2007).
Tack för skrattet. Var tog han vägen? Känns som någon som hade kunnat åka dit när Me too härjade som värst. Ja, hans boktitel till trots… Ska vi lägga till både Tom Hjelte och Fredrik Virtanen också kanske? ;-)

Tänker på Drakarna över Helsingfors av Kjell Westö. Han skriver på svenska så han borde räknas in.
Citera
2023-03-17, 07:08
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack för skrattet. Var tog han vägen? Känns som någon som hade kunnat åka dit när Me too härjade som värst. Ja, hans boktitel till trots… Ska vi lägga till både Tom Hjelte och Fredrik Virtanen också kanske? ;-)

Tänker på Drakarna över Helsingfors av Kjell Westö. Han skriver på svenska så han borde räknas in.

Vad är det som är roligt? Rätt dystopisk berättelse, berättat i korta meningar.

Vet inte vad det blev av honom. Sysslade med film, men kommer inte ihåg vilken. Gifte sig med Lisa Marklunds dotter tror jag. Vad hon nu heter?

Har du läst boken?

Skulle han vara inblandat i metoo?

Tror jag inte. Fin kille.
Senast redigerad av Lill-Ann 2023-03-17 kl. 07:12.
Citera
2023-03-17, 09:34
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Vad är det som är roligt? Rätt dystopisk berättelse, berättat i korta meningar.

Vet inte vad det blev av honom. Sysslade med film, men kommer inte ihåg vilken. Gifte sig med Lisa Marklunds dotter tror jag. Vad hon nu heter?

Har du läst boken?

Skulle han vara inblandat i metoo?

Tror jag inte. Fin kille.

Minns när han skrev någon kolumn där rubriken var ”Alla ska ligga med Lena PH” eller något i den stilen. Så där fjantigt grabbigt som kunde vara ok fortfarande på 00-talet. Jag avskydde faktiskt den jäveln och trodde följaktligen att du var ironisk med ditt inlägg.

Nej, har inte läst Vi som inte sa hora. Trodde det var en självbiografi och inte en roman.
Citera
2023-03-17, 10:10
Medlem
Fortran77s avatar
Noréns dagböcker, konstigt nog.
Äldreomsorgen.
Citera
2023-03-17, 10:16
Medlem
Carl-Johan Vallgren, vinnare av Augustpriset för Den vidunderliga kärlekens historia
Jan Guillo- Ondskan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in