2023-03-16, 11:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Om det verkligen är visdomständer så ska man dra ut dom vid problem. De är sk onödiga tänder.
Citera
2023-03-16, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Lär ju knappast bli billigare med alla kostnader runt om.

Jodå, betydligt billigare och vet flera som gjort det, du planerar in en dagstripp och tar bara färja/flyg, det är knappast någon Bangkokflygning så du kommer billigt undan…

Skillnaden är enorm, ingrepp som kostar 70tkr här kan du hotta för halva priset utrikes
Citera
2023-03-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Lär ju knappast bli billigare med alla kostnader runt om.
Förr i världen så gick man till hovslagaren eller smeden som fixade det på ett kick utan bedövning och för övrigt helt gratis.
MEN du kan göra som Tom Hanks i filmen där han hamnade på en öde ö..
Båda ovanstående är somsagt gratis och du kan faktiskt ta en tång och dra ut dom själv..
Är man en mes när det gäller smärta så får man upp med "lädret" och pröjsa DYRT, vad det nu kostar..
Så frågan min blir nu: Är du en man eller en mus..?
Citera
2023-03-16, 11:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jodå, betydligt billigare och vet flera som gjort det, du planerar in en dagstripp och tar bara färja/flyg, det är knappast någon Bangkokflygning så du kommer billigt undan…

Skillnaden är enorm, ingrepp som kostar 70tkr här kan du hotta för halva priset utrikes
Ja kanske, men en visdomstand kostade 500kr att dra på tandläkarhögskolan för 15 år sedan. Tror inte det lönar sig att ta någon färja för det. Skall du däremot garnera om hela käften så... men då får du ju åka dit flera gånger likförbannat. Rotfyllning 7-8000 på folktandvården för några år sedan, men även där måste du dit flera gånger så vettefan om färjan lönar sig.
Citera
2023-03-16, 12:18
Medlem
Jag hade en visdomstand som mer eller mindre självdött. Fick en dag feber och gick till tandakuten som inte gjorde ett piss. Därefter fick jag hjälp av en vän som kände en tandläkare som skickade mig på akutremiss till en privat tandkirurg.

Där fick jag kostnads förslag på ca 750 SEK per tand pga att jag fått en remiss, annars i vanliga fall kostar det runt 5000/tand då man måste klyva den och skit. Tog ca 1 timme att få ut den jäveln.

Annars finns ju diverse arab-hobby-shops tandläkare som kan göra det relativt billigt för 500 per tand men vette fan om de går att lita på att de vet vad det gör.

Tandvårdsbidraget täcker väl inte för utdragning av tänder utan endast kontroller, eller?
Citera
2023-03-16, 12:22
Medlem
trancass avatar
säg att du är papperslös flykting. Då kostar det 50 kr
Citera
2023-03-16, 12:25
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinssmor
Hej. Båda mina nedre visdomständer har problem med att tandköttet omkring blir imflammerat, det blir ömt och blöder ibland mycket men har aldrig haft så ont som andra har beskrivit att det kan bli. Jag har ändå farit och spolat hos tandläkaren och senaste gången pratade det om att jag borde dra ut dem båda, samt att en (ev båda två) ligger väldigt nära en nerv och ifall det blir värre kan den nerven skadas och jag kan blir utan känsel i tungan, kinden osv. De skickade mig på remiss och skulle röntgas. Det blev 2000 + spänn. Tjänar inte så mycket och har så mycket pengarångest. Har ju ett blygsamt sparkonto men det känns ändå att ta 2000 från det.

Om det nu skulle bli att de vill dra ut dem, kommer det bli ännu dyrare. Ska jag vägra/be om annan lösning? Tänderna ligger ändå rätt då bra och om de växer upp mer kan de få plats, om de inte flyttar sig? Samt brukar jag få mindre inflammationer (som e irriterande) och blir bättre efter egenvård osv, men man vet ju aldrig.

Du får väl börja använda tandtråd och borsta 2-3 gånger dagligen så har du inga problem med tänderna.
Citera
2023-03-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinssmor
Hej. Båda mina nedre visdomständer har problem med att tandköttet omkring blir imflammerat, det blir ömt och blöder ibland mycket men har aldrig haft så ont som andra har beskrivit att det kan bli. Jag har ändå farit och spolat hos tandläkaren och senaste gången pratade det om att jag borde dra ut dem båda, samt att en (ev båda två) ligger väldigt nära en nerv och ifall det blir värre kan den nerven skadas och jag kan blir utan känsel i tungan, kinden osv. De skickade mig på remiss och skulle röntgas. Det blev 2000 + spänn. Tjänar inte så mycket och har så mycket pengarångest. Har ju ett blygsamt sparkonto men det känns ändå att ta 2000 från det.

Om det nu skulle bli att de vill dra ut dem, kommer det bli ännu dyrare. Ska jag vägra/be om annan lösning? Tänderna ligger ändå rätt då bra och om de växer upp mer kan de få plats, om de inte flyttar sig? Samt brukar jag få mindre inflammationer (som e irriterande) och blir bättre efter egenvård osv, men man vet ju aldrig.
Jag har dragit ut alla mina 4. Bara till besvär. Endast en upptill som var besvärlig att dra ut. Övriga lätta och inte dyrare än att ta bort tandsten . I och för sig ett antal år sedan . Du har väl tandvårdsbidrag att använda? Nytt varje år i juli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in