2023-03-16, 09:14
Medlem
Prinssmors avatar
Hej. Båda mina nedre visdomständer har problem med att tandköttet omkring blir imflammerat, det blir ömt och blöder ibland mycket men har aldrig haft så ont som andra har beskrivit att det kan bli. Jag har ändå farit och spolat hos tandläkaren och senaste gången pratade det om att jag borde dra ut dem båda, samt att en (ev båda två) ligger väldigt nära en nerv och ifall det blir värre kan den nerven skadas och jag kan blir utan känsel i tungan, kinden osv. De skickade mig på remiss och skulle röntgas. Det blev 2000 + spänn. Tjänar inte så mycket och har så mycket pengarångest. Har ju ett blygsamt sparkonto men det känns ändå att ta 2000 från det.

Om det nu skulle bli att de vill dra ut dem, kommer det bli ännu dyrare. Ska jag vägra/be om annan lösning? Tänderna ligger ändå rätt då bra och om de växer upp mer kan de få plats, om de inte flyttar sig? Samt brukar jag få mindre inflammationer (som e irriterande) och blir bättre efter egenvård osv, men man vet ju aldrig.
Citera
2023-03-16, 09:18
Bannlyst
Ta färjan över till Lettland eller dra till polen och fixa gaddarna, finns gott om svenska tandläkare där som utbildar sig p.g.a platsbrist i Sverige, så du kan få en svensk tandläkare med mot 1/3 av det svenska priset
Citera
2023-03-16, 09:20
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinssmor
Hej. Båda mina nedre visdomständer har problem med att tandköttet omkring blir imflammerat, det blir ömt och blöder ibland mycket men har aldrig haft så ont som andra har beskrivit att det kan bli. Jag har ändå farit och spolat hos tandläkaren och senaste gången pratade det om att jag borde dra ut dem båda, samt att en (ev båda två) ligger väldigt nära en nerv och ifall det blir värre kan den nerven skadas och jag kan blir utan känsel i tungan, kinden osv. De skickade mig på remiss och skulle röntgas. Det blev 2000 + spänn. Tjänar inte så mycket och har så mycket pengarångest. Har ju ett blygsamt sparkonto men det känns ändå att ta 2000 från det.

Om det nu skulle bli att de vill dra ut dem, kommer det bli ännu dyrare. Ska jag vägra/be om annan lösning? Tänderna ligger ändå rätt då bra och om de växer upp mer kan de få plats, om de inte flyttar sig? Samt brukar jag få mindre inflammationer (som e irriterande) och blir bättre efter egenvård osv, men man vet ju aldrig.
Jag rekomnderar dig att dra ut dom. I värsta fall kan det bildas bakterier i tandköttet som sedan sprider sig i kroppen och du blir då väldigt sjuk.
Citera
2023-03-16, 09:23
Avslutad
Jag hade samma problem, man ska vara väldigt noga med att inte föräta sig på kakor, chips och kex som bildar små smulor och som ansamlas där bak. Har slutat med dessa produkter helt.
Citera
2023-03-16, 09:36
Medlem
Onanikrems avatar
Ta bort dom nu, små problem och inte så dyrt... ta bort sedan större problem och rätt så dyrt.
Testa Polen eller så tandläkarhögskolan om de finns i din närhet, men räkna med flera besök då det tar lång tid. Men billigt. (Tandläkarhögskolan alltså) Polen gör det nog på ett par kvartar.
Citera
2023-03-16, 09:56
Medlem
Prinssmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag hade samma problem, man ska vara väldigt noga med att inte föräta sig på kakor, chips och kex som bildar små smulor och som ansamlas där bak. Har slutat med dessa produkter helt.

Har inflammationerna minskat?
Citera
2023-03-16, 09:59
Medlem
Ta bort dom! Kan bli väldigt kostsamt i framtiden. Kroppen mår inte bra av att ha kvar sådant skräp i käften.
Citera
2023-03-16, 10:18
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinssmor
Har inflammationerna minskat?

Om det är inflammation du har problem med så skär ner på kolhydraterna, främst socker i olika former.

Jag hade dock dragit ut den ändå. Lika bra att få det gjort, för du kommer göra det förr eller senare.
Citera
2023-03-16, 10:29
Medlem
fikasugens avatar
Om du kommer in akut så kostar det inget att dra ut en tand tror jag.
Citera
2023-03-16, 10:45
Medlem
madnesstookthems avatar
Låt tandläkaren pilla bort dom. Ditt framtida jag kommer tacka dig. Nu vet jag förvisso att många svenska tandläkare historiskt har haft en förkärlek till att dra tänder men strulande visdomständer på den här nivån rättar nog sällan till sig.

Mycket i kroppen och hur vi mår påverkas mer av tänderna än vad många tror. Håll dom i skick efter bästa förmåga.
Citera
2023-03-16, 10:47
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Ta färjan över till Lettland eller dra till polen och fixa gaddarna, finns gott om svenska tandläkare där som utbildar sig p.g.a platsbrist i Sverige, så du kan få en svensk tandläkare med mot 1/3 av det svenska priset

Lär ju knappast bli billigare med alla kostnader runt om.
Citera
2023-03-16, 10:59
Medlem
Ja strunta i det, jag har två kvar och har aldrig haft nå problem med dom.
Har lika gärna kunnat haft dom andra två kvar också, och om jag vetat hur smärtsamt och jobbigt det var att dra ut dom två hade dom fått vara kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in