Citat:
Ursprungligen postat av
fruOl
Kan säga att jag var med om samma sak nästan. Visserligen en person som var lite skum i tonåren men som så många tonåringar så var det lite småtjafs mest.
30 år senare är han försvunnen, totalt radderad, barnen har bytt efternamn till ett extremt vanligt och han finns inte.
Letade på familjesidorna.se (dödsannonser) sökte på skatteverket men han var inte listad som avliden, inte heller avflyttad (utvandrad) och av en slump snubblade jag över hans dotter som berättade att hennes pappa hade skyddad id sedan 25 år tillbaka.
Det är underligt så att vissa personer lyckas få detta utan att man till synes är någon skum person. Det kan ha att göra med att man blivit utsatt för något. Under tiden då jag sökte efter honom träffade jag på flera personer som vittnade om att skyddad id kan man även få när tex vårdnadstvister gått över styr och barnen ska skyddas från den andre föräldern. Lätt upprörande då jag vet tex kvinnor som blivit utsatta för våld av sina fd män och de får inte skyddad id- så tydligen beror det lite på vem man får som handläggare i fallet.
Ring skattemyndigheten och fråga om din person är avliden eller avflyttad till annat land. Är han avliden så kan du söka vidare på div gravplatssidor på nätet, familjesidan.se (för att se om det finns dödsannons och var begravning/minneshögtid hölls) högst troligt är att hölls begravningen i XX-stad så är han begravd på någon kyrkogård i den staden eller urnsatt
Ok ,tack för de olika tipsen. Personen ifråga blev typ 85 år, så jag inte tänka mig att han hade skyddad identitet, då han hade ett vanligt jobb. Jag får forska vidare.