2023-03-15, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Får be Amazon ta över skiten. Fria hemleveranser för 60kr/mån. Iofs airmee i stan med chaufför som kanske inte kan svenska och kanske tveksamma löner, men att leverera ett brev ska inte behöva kosta många kronor.

Dom gångerna jag haft att göra med Airmee är jag övertygad om att VD är släkt med någon på postnord för sämre service har jag aldrig upplevt, paket blir alltid försenade för babbarna kan varken läsa karta eller använda en telefon.
Citera
2023-03-15, 17:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Fysisk avisering är precis vad som står, d.v.s. en avi i brevlådan om att det finns något att hämta.
Exakt, posten vill inte längre ens dela ut sina egna brev om att det finns brev. Så de lägger på en avgift. De vill inte heller dela ut på vissa tider och på vissa orter, eller flyga utomlands. Kanske bättre om de fotade av brev och messade sina brevkunder? De jobbar på för att det ska bli så. De jobbar bort sin egen marknad, få företag som gör det.

Det slutar med att samtliga brev i Sverige blir via email och samtliga paket skickas till uthämtningsställe där schenker och dhl äger.
Citera
2023-03-15, 17:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Exakt, posten vill inte längre ens dela ut sina egna brev om att det finns brev. Så de lägger på en avgift. De vill inte heller dela ut på vissa tider och på vissa orter, eller flyga utomlands. Kanske bättre om de fotade av brev och messade sina brevkunder? De jobbar på för att det ska bli så. De jobbar bort sin egen marknad, få företag som gör det.

Det slutar med att samtliga brev i Sverige blir via email och samtliga paket skickas till uthämtningsställe där schenker och dhl äger.

Nu tror jag ju inte att dom aviserar ett "brev", varför skulle dom göra det? Ett brev ska ju inte hämtas utan lämnas i brevlådan av brevbäraren.
Citera
2023-03-15, 18:06
Medlem
Soperents avatar
PostNord har väl helt gett upp det här med vanliga brev och satsar mer på paket och e-handel där det finns mer pengar att tjäna. Synd att något så grundläggande som postutdelning inte kan fungera i ett I-land.
Citera
2023-03-15, 18:15
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
PostNord har väl helt gett upp det här med vanliga brev och satsar mer på paket och e-handel där det finns mer pengar att tjäna. Synd att något så grundläggande som postutdelning inte kan fungera i ett I-land.

E-handel är ingen bransch att satsa på, med dagens förutsättningar.
Alla aktörer dumpar priset för att få större volymer. Volymer som aldrig blir tillräckligt höga för att generera bra ekonomi på tjänsten.
Citera
2023-03-15, 18:18
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
E-handel är ingen bransch att satsa på, med dagens förutsättningar.
Alla aktörer dumpar priset för att få större volymer. Volymer som aldrig blir tillräckligt höga för att generera bra ekonomi på tjänsten.

Ja det kanske stämmer att det måste till vansinniga volymer men de har satsat på det iaf, har tom hemkörning på lördagar numer.
Citera
2023-03-15, 18:40
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Haha, det är väl nåt extra tillägg för paket som levereras till "orten". Lite ska de väl ha för att riskera sina liv.

Ja, alla framtida paket kommer skjutas med kanon mot närmaste blattetorg och finders keepers gäller 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nu tror jag ju inte att dom aviserar ett "brev", varför skulle dom göra det? Ett brev ska ju inte hämtas utan lämnas i brevlådan av brevbäraren.

För att det inte går ner i brevlådan. Ett "brev" behöver inte vara ett vykort eller ett vanligt c5-kuvert, kan va upp till två kilo.

Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Vad menas med ortstillägg för paket? Alla bor väl på en postort? Förutom Kungen då möjligen.

Antagligen blir det dyrare att skicka till Norrlands inland är Stockholm.
Senast redigerad av Aigis 2023-03-15 kl. 18:45.
Citera
2023-03-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiskussionOmMordet
Då antar jag att företag som Bud-Bee och Instabox kommer att ta en hel del marknadsandelar i hemleveransbranschen?

Jag har redan slutat skicka med postbögarna, anvnder enbart dhl och schenker.
De skickar inte tilläggsfakturor efter att man skickat med dem iallafall..
Sist jag skickade med postnord skickade de ut en FELAKTIG viktfaktura TROTS att jag noggrannt mätt så jag skulle slippa.
Nej tack. Postnord är bara "för mycket".
Trots att man håller sig inom ramarna.
Citera
2023-03-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Dags att återförstatliga

Nej låt postmord sjunka till kånken men när det hänt så kan staten starta i gång något som liknar det gamla Posten. Låt folk som kanske inte orkar med vanliga jobb men som har kvar vettet sköta om alltihopa.
Citera
2023-03-15, 19:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Bra idé.
Men ärligt . . finns det något relevant som kommer i postlådan?
De enda pappaersbrev som behövs är signerade avtal.

Låt privata ta över paketdistributionen. Alla paket borde levereras till dörren.
Citera
2023-03-15, 19:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bra idé.
Men ärligt . . finns det något relevant som kommer i postlådan?
De enda pappaersbrev som behövs är signerade avtal.

Låt privata ta över paketdistributionen. Alla paket borde levereras till dörren.
Postnord kan mycket riktigt läggas ner. "Dela ut brev" är inte längre viktigt i Sverige.

Jag har news för dig. Det behövs inte längre signerade avtal, man signerar med bankid som är oändligt mycket säkrare än en (falsk) namnteckning.

Dörrleverans fungerar i stora städer typ 1M invånare. Jag har varit i Tokyo Seoul Manhattan, utmärkt med leveranser. I Europas näst mest glesbefolkade land, nä.
Citera
2023-03-15, 19:38
Avstängd
Gick utför snabbt när de fick sänket danska Posten på halsen, där har de ju dessutom obligatorisk digital brevlåda så går med brakförlust när ingen skickar brev. Bara korkade svenskar, allra helst politiker, som går in i en sådan affär. lita inte på danskarna, samma sak att de fick korkade svenskar att lägga ner Barsebäck för det låg för nära Köpenhamn men de ska minsann ha vår övriga kärnkraft eftersom de är vindkraftsfanatiker!! Har kärringjäveln till vd fortfarande typ 10 miljoner i lön?!
Senast redigerad av sweintoo 2023-03-15 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in