2023-03-15, 15:45
Medlem
Jag vill alltså inte ha era egna personliga tankar. Utan jag vill veta vad de sk experterna säger.
Citera
2023-03-15, 15:58
Medlem
Min "officiella" förklaring är att man försökte få upp inflationen runt 2014< (med sänkta räntor (0>ränte "test")) sedan kom pandemin och man började "trycka sedlar" i stället för att då inse att inflationen började gå upp under 2019 (egentligen behov börja höja räntan då) på så sätt fördröjde och förvärrade man ekonomin, därpå krig och sanktioner.
Icke att förglömma att man sett till att minska vår tillgång på el/energi samtidigt som man såg till att efterfrågan ökade.
Kort och gott min version, experterna, vilka?
Säger media att det är en expert så är det en "vänster/miljötrogen"
Senast redigerad av tjanska 2023-03-15 kl. 16:32.
Citera
2023-03-15, 16:05
Avslutad
Det är väl ändå mer de höga energipriserna parat med lägre utbud som drivit inflationen mest? Ett exempel är paprikor som nu är svindyra. Just nu odlas de visst nästan bara i Nederländerna och de växthusen drar mycket el.

Om det var tryckandet av pengar som var huvudskälet till inflationen… borde inte lönerna ökat rejält sista åren. Min lön har inte stigit nämnvärt och min frus lön steg som allra mest ett antal år på raken för ca 10 år sedan. Inte heller hört om några enorma löneklipp runt mig i närtid.
Citera
2023-03-15, 16:12
Medlem
Nya pengar som trycks
Låga räntor

Jag som spenderar mycket pengar på willys och ica maxi tydligen...
Citera
2023-03-15, 16:44
Medlem
Rockmans avatar
Alla stimulanser under covid?
Citera
2023-03-15, 16:47
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman

Helt onödiga stimulanser, ska sägas...
Citera
2023-03-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Helt onödiga stimulanser, ska sägas...
Så är det, inflationen var redan pågång varför förvärra?
Ingves var en duva och Thede'en är en hök så nu blir det "andra bullar"
Citera
2023-03-15, 17:38
Avslutad
Covid gjorde att större delen av världen valde att helt stänga ner sina samhällen och stoppa all produktion. Vi valde en annan väg i Sverige men så såg det ut i större delen av världen.
Citera
2023-03-15, 17:50
Medlem
Sossarna anser att inflationen beror på Putin. Regeringen & Co är mer inne på att det är ”Magda-priser”.
Inflationen beror mest på att staten gör av med mer pengar än skatter etc drar in.
Citera
2023-03-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Sossarna anser att inflationen beror på Putin. Regeringen & Co är mer inne på att det är ”Magda-priser”.
Inflationen beror mest på att staten gör av med mer pengar än skatter etc drar in.
Eller RB "trycker mer pengar".
Staten gör av med mer pengar på bidrag mm än att det finns skattekraft till trots bland högsta skattekvot.
Citera
2023-03-15, 17:57
Medlem
Mokshas avatar
Det är bostadsmarknaden som ställer till det.

Obegränsade lån på livstids löptid.
Inte som i andra länder med fixerad ränta och avbetalningsplan på X antal år.

Penningmängdsökning: inflation i ordets ursprungliga betydelse. Penningmängden ökas genom att banker skapar krediter (se fractional-reserve banking), eller att staten skapar nya pengar, för att täcka underskott i statskassan. När de nya pengarna slutligen letar sig in i den allmänna ekonomin så minskar valutavärdet, om inte samhällets realvärden ökar i motsvarande grad. Värdeminskningen släpar efter och är en av orsakerna till att valutor ofta fortsätter att tappa värde, även under lågkonjunkturer, då penningmängdsökningen är blygsam.

Länk: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inflation

Men eftersom vi inte har några realvärden i bostaden, utan en uppblåst pyramid, kommer det bli mycket ansträngt!
Senast redigerad av Moksha 2023-03-15 kl. 17:59.
Citera
2023-03-15, 18:00
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Det är ju den rätta, i alla fall om man ser till M1:

https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Tillgången ökade med 5 gånger. Kommer vi få samma inflation tro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in