2023-03-15, 08:25
Medlem
Fick besked om min ansökan att jämka på ränteavdraget för bolån.

"På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varje utbetalningstillfälle göras med 18 %."

På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %.

Vad innebär detta?
Kommer dem dra 18 % mindre skatt på min arbetsinkomst?
Citera
2023-03-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Fick besked om min ansökan att jämka på ränteavdraget för bolån.

"På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varje utbetalningstillfälle göras med 18 %."

På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %.

Vad innebär detta?
Kommer dem dra 18 % mindre skatt på min arbetsinkomst?
Huvudarbetsgivare skall dra 18% (12% mindre) om du har fler inkomster/jobb så är det 30% för dessa.
Citera
2023-03-15, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Huvudarbetsgivare skall dra 18% (12% mindre) om du har fler inkomster/jobb så är det 30% för dessa.

okej så att den skatt jag vantligtvis betalar från arbetsgivare, den ska bli 18 % mindre då eller?
Citera
2023-03-15, 08:35
Medlem
Citat:
okej så att den skatt jag vantligtvis betalar från arbetsgivare, den ska bli 18 % mindre då eller?
Din "skattesats" blir 18% i stället för 30% (eller vilken som gäller i din kommun)
Citera
2023-03-15, 11:49
Medlem
Citat:
Tänk inte mer eller mindre och inte heller vanligtvis. Tänk så här. Från huvudinkomsten ska dras 18 procent i skatt. Om du tjänar 100 kronor ska 18 kronor dras i skatt. Du får behålla 82 kronor.

Om du haft sidoinkomst på 100 kronor ska 30 kronor dras i skatt. Du får behålla 70 kronor.

Det är det enda skatteverket skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in