2023-03-14, 05:53
Medlem
Muppetys avatar
Jag köpte en gammal radio, men batteriet, ett gammalt NiCd-batteri på 10,8 V var helt dött. Försökte ladda upp det, men det dog på nån minut.

Ett nytt batteri kostar över 500 kr, o eftersom jag bara gav 100 kr för radion är jag inte så pigg på att köpa nytt. Men om man tar o seriekopplar 3 st uppladdningsbara 18650-batterier på 3,7 V, t.ex. dessa som jag bara har liggande; (FB) 18650-batterier från AliExpress?

Då får man 11,1 V o det borde väl vara ok istället för 10,8 V? 0,3 V är väl försumbart? Eller? Att få det att passa går att fixa med en 3D-skrivare, eller tillsvidare bara forma med tejp... I annat fall har jag faktiskt kvar de här batterierna som jag fick av WirelessGkit2 för 5 år sen; (FB) Litium-tionylklorid batterier 3.6v Men de kanske är för gamla, annars blir det ju 3,6 V x 3, just 10,8 V.

Bild på radion o det gamla batteriet; https://i.imgur.com/JCLgQbR.jpg

Nytt batteri; https://batterix.se/produkt/5006/batteri-hb-6-till-maxon-0510
Citera
2023-03-14, 06:28
Medlem
OveMalms avatar
Bör fungera kanske, men...

Strömmen kommer endast hålla 1/3 av tiden dock men det kanske spelar inte så stor roll?
Senast redigerad av OveMalm 2023-03-14 kl. 06:31.
Citera
2023-03-14, 06:40
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Bör fungera kanske, men...

Strömmen kommer endast hålla 1/3 av tiden dock men det kanske spelar inte så stor roll?
Ok, tack. Bättre än inte alls i.a.f.

Men det står att det NiCd-batteriet bara är på 600 mAh. Jag vet att de där 18650-batterierna som jag skrivit om i den andra tråden inte är på 9900 mAh som det står, men de kanske är på 2500 mAh likt dom som finns på Biltema?

Borde det inte vara tvärt om, att med dagens Litiumjon-batterier, räcka längre? NiCd-batteriet är typ från 80-talet?
Citera
2023-03-14, 06:46
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Ok, tack. Bättre än inte alls i.a.f.

Men det står att det NiCd-batteriet bara är på 600 mAh. Jag vet att de där 18650-batterierna som jag skrivit om i den andra tråden inte är på 9900 mAh som det står, men de kanske är på 2500 mAh likt dom som finns på Biltema?

Borde det inte vara tvärt om, att med dagens Litiumjon-batterier, räcka längre? NiCd-batteriet är typ från 80-talet?
Allt över 3600 mAh på ett 18650-batteri får man anse vara fake.. Men är det mer ampere i det nya batteriet bör det ju räcka längre.
Citera
2023-03-14, 06:49
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Allt över 3600 mAh på ett 18650-batteri får man anse vara fake.. Men är det mer ampere i det nya batteriet bör det ju räcka längre.
Ok, tack.

Jo, jag var lite väl snabb att klicka hem de där billiga "9900 mAh-batterierna". Men nu kom de till användning i.a.f. Dock är jag något oroad att de ska vara farliga o kan börja brinna...? Ska nog fixa till så att man kan koppla bort alla 3 batterier för sig, när man lämnar radion obevakad...?

EDIT: Ser att de länkar i den andra tråden inte finns mer, men det är dessa batterier jag köpte; https://thebattery.shop/collections/bose/products/skywolfeye-9900mah-3-7v-li-ion-rechargeable-battery-new-button-top
Senast redigerad av Muppety 2023-03-14 kl. 06:52.
Citera
2023-03-14, 06:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ok, tack.

Jo, jag var lite väl snabb att klicka hem de där billiga "9900 mAh-batterierna". Men nu kom de till användning i.a.f. Dock är jag något oroad att de ska vara farliga o kan börja brinna...? Ska nog fixa till så att man kan koppla bort alla 3 batterier för sig, när man lämnar radion obevakad...?
Brinna under användning är väl ingen större risk. Sådana där batterier sitter ju i princip allt batteridrivet som går att ladda upp som man har i hemmet. Och samtliga är nog tillverkade i Kina.

Det man ska passa sig för när det gäller brand är under laddning, att man har en vettig laddare
Citera
2023-03-14, 06:53
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Brinna under användning är väl ingen större risk. Sådana där batterier sitter ju i princip allt batteridrivet som går att ladda upp som man har i hemmet. Och samtliga är nog tillverkade i Kina.

Det man ska passa sig för när det gäller brand är under laddning, att man har en vettig laddare
Ok, då verkar det lugnt! Tack!
Citera
2023-03-14, 08:06
Medlem
Muppetys avatar
En liten undran till...

Om jag löder, sammanfogar o seriekopplar de 3 st 18650-batterierna, kan jag använda en 12 V-laddare till dom då? O ladda de seriellt? Jag vill ju helst ha de så att man kan plocka isär dom, just p.g.a. risken vid laddning, men skulle det funka?
Citera
2023-03-14, 08:50
Medlem
LD1s avatar
Citat:
En liten undran till...

Om jag löder, sammanfogar o seriekopplar de 3 st 18650-batterierna, kan jag använda en 12 V-laddare till dom då? O ladda de seriellt? Jag vill ju helst ha de så att man kan plocka isär dom, just p.g.a. risken vid laddning, men skulle det funka?
Går o går, men den 12V laddaren förmodar jag är till blybatterier?
Citera
2023-03-14, 08:53
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD1
Går o går, men den 12V laddaren förmodar jag är till blybatterier?
Jag har många 12 V-laddare, både till blyackumulatorer o adaptrar till andra grejer, alltså sådana klossar man sätter i vägguttaget. Vilken ska man använda, det står på dem hur mycket ström de ger, så vad kan vara lämpligast?
Citera
2023-03-14, 10:00
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
En liten undran till...

Inte att rekommendera utan BMS.

Dessutom hade det varit smartare att slakta skrotade laptopbatterier för att få tag på 18650.

Oftast är det bara nåt batteri som är kass då man slänger dessa. Klart bättre batterier än dessa kinesiska Ultrafire mm.
Citera
2023-03-14, 12:11
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag har många 12 V-laddare, både till blyackumulatorer o adaptrar till andra grejer, alltså sådana klossar man sätter i vägguttaget. Vilken ska man använda, det står på dem hur mycket ström de ger, så vad kan vara lämpligast?
Det är just vid laddning man ska vara försiktig med Li-ion. Jag skulle försöka hitta en hållare för tre 18650 och ta ur dem och ladda dem ett och ett vid behov, med en enkel laddare för just 3,7v Li-ion.

För udda projekt som kräver 18650 skulle jag leta i elektronikåtervinningen som sagt. De finns överallt, i laptopbatterier, i cykelbatterier osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in