Citat:
Ursprungligen postat av
Stenballe
Om det är något som uppkommit på senare tid så bör du kanske fundera på vad i ditt liv som har förändrats sedan problemet uppstod.
Privat, känslomässigt, arbetsrelaterat, hälsan i övrigt...?
Med det sagt så är det lite märkligt att som Stenballe svara Ballekuk...
Håller med och skrattade gott åt det lite oväntade sammanträffandet i namn, ni skulle göra en "stå upp-föreställning" tillsammans
Citat:
Ursprungligen postat av
Ballekuk
Tjena. När jag försöker sova på kvällen vaknar jag av minsta lilla ljud och sedan är jag klarvaken. Trots att jag var svintrött och somnade en minut tidigare är jag helt klarvaken i timmar. Det känns ju helt sjukt. Som att jag egentligen inte var trött från början.
Detta är något som har uppstått på senaste tiden och jag fattar inte varför.
Jag har tinnitus, kan det bero på det? Ångest och stress? Nja, känner mig inte mer stressad nu än tidigare.
Vad kan detta bero på? Jag brukar pröva med proppar men tinnitusen blir mer påtaglig då.
Jag är ju inte en expert men på fb beh man bara ha en åsikt,,,så, och jag har haft lätt tinnitus i årtionden, t r o r inte det är anledningen till din ytliga sömn
Jag brukar rekommendera allt som stärker sömnförmågan valeriana magnesium, melatonin 5htp saltvatten, tidig sänggång bättre skydd mot ljusinsl, etc etc etc
Det finns väldigt mycket som kan vara fel fysiskt,
Många går för fort helt in på att försöka mentalt att överkomma besvären,
I stället borde de undersöka de många möjliga fysiska orsakerna.
Och tro inte läkare har tilltäcklig utbildning i allt, en läkarutbildning är bara 5 år lång. Och då hinner man bara med en del, sen tvingar vårdsystemet dom att hoppa över väldigt många möjliga orsaker, pga toppstyrd resurshantering etc,
Så ett såhär står det till från en läkare är inte att lita på i såna här svårdiagnoserade fall.
Matthew walker världsberömd sömnexpert youtube rekomnenderas