2023-03-13, 23:25
Medlem
Tjena. När jag försöker sova på kvällen vaknar jag av minsta lilla ljud och sedan är jag klarvaken. Trots att jag var svintrött och somnade en minut tidigare är jag helt klarvaken i timmar. Det känns ju helt sjukt. Som att jag egentligen inte var trött från början.

Detta är något som har uppstått på senaste tiden och jag fattar inte varför.

Jag har tinnitus, kan det bero på det? Ångest och stress? Nja, känner mig inte mer stressad nu än tidigare.

Vad kan detta bero på? Jag brukar pröva med proppar men tinnitusen blir mer påtaglig då.
Citera
2023-03-13, 23:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekuk
Tjena. När jag försöker sova på kvällen vaknar jag av minsta lilla ljud och sedan är jag klarvaken. Trots att jag var svintrött och somnade en minut tidigare är jag helt klarvaken i timmar. Det känns ju helt sjukt. Som att jag egentligen inte var trött från början.

Jag har tinnitus, kan det bero på det? Ångest och stress? Nja, känner mig inte mer stressad nu än tidigare.

Vad kan detta bero på? Jag brukar pröva med proppar men tinnitusen blir mer påtaglig då.

Om det är något som uppkommit på senare tid så bör du kanske fundera på vad i ditt liv som har förändrats sedan problemet uppstod.
Privat, känslomässigt, arbetsrelaterat, hälsan i övrigt...?

Med det sagt så är det lite märkligt att som Stenballe svara Ballekuk...
Citera
2023-03-14, 00:30
Medlem
hockexs avatar
Citat:

Har det ibland med, säkert stress, går över inom en vecka.
Citera
2023-03-14, 00:33
Medlem
Statsminister2030s avatar
Själv fick jag 30-60 minuter. . Nån idiot som tyckte att det var smart att skrapa bort slask utanför med nån traktor. . Hade ju ändå varit helt borta kl 7 imorgon . . Är ju regn och 6 plusgrader. Nåt kötthuvud som ville ha lite Ob tillägg. .
Citera
2023-03-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Om det är något som uppkommit på senare tid så bör du kanske fundera på vad i ditt liv som har förändrats sedan problemet uppstod.
Privat, känslomässigt, arbetsrelaterat, hälsan i övrigt...?

Med det sagt så är det lite märkligt att som Stenballe svara Ballekuk...

Håller med och skrattade gott åt det lite oväntade sammanträffandet i namn, ni skulle göra en "stå upp-föreställning" tillsammans

Citat:

Jag är ju inte en expert men på fb beh man bara ha en åsikt,,,så, och jag har haft lätt tinnitus i årtionden, t r o r inte det är anledningen till din ytliga sömn

Jag brukar rekommendera allt som stärker sömnförmågan valeriana magnesium, melatonin 5htp saltvatten, tidig sänggång bättre skydd mot ljusinsl, etc etc etc
Det finns väldigt mycket som kan vara fel fysiskt,
Många går för fort helt in på att försöka mentalt att överkomma besvären,
I stället borde de undersöka de många möjliga fysiska orsakerna.

Och tro inte läkare har tilltäcklig utbildning i allt, en läkarutbildning är bara 5 år lång. Och då hinner man bara med en del, sen tvingar vårdsystemet dom att hoppa över väldigt många möjliga orsaker, pga toppstyrd resurshantering etc,
Så ett såhär står det till från en läkare är inte att lita på i såna här svårdiagnoserade fall.

Matthew walker världsberömd sömnexpert youtube rekomnenderas
Senast redigerad av HazeCrace 2023-03-14 kl. 01:46.
Citera
2023-03-14, 01:34
Avslutad
-> https://www.tinnitustalk.com/ Svenska läkare borde avskedas pga bristande kompetens.
Citat:
Research News Discussions: 1,012Messages: 68,959 Lucifer
Hough Ear Institute's Hair Cell Regeneration Project Lucifer, Yesterday at 10:21 PM
Treatments Discussions: 98Messages: 39,018
Citera
2023-03-14, 02:36
Medlem
Jachins avatar
Citat:

Prova en white noise generator.
Citera
2023-03-14, 02:40
Medlem
Låter som det kan vara något som tynger dig, kanske undermedvetet? Testa att lyssna på någon meditation, lugn musik som piano eller vattenfall. Något ljud som du inte stör dig på, en lagom volym. Så kan du försöka fokusera på det och så kanske du fokuserar på det istället för ljud du hör.

Jag kan uppleva så i perioder, det är om jag grubblar över något, så får jag svårt att komma till ro och hjärnan går på högvarv.

Om du har Spotify finns det färdiga listorna om du söker på ”avslappningsmusik” eller ”insomning”.
Citera
2023-03-14, 07:29
Medlem
Jag har likadant själv, därför ligger jag isolerad i ett stängt rum utan ljud. Ibland när ångesten tryter på så blir det en fyra whiskey eller cognac så man kan sova ut hela natten. Tar inga läkemedel då jag vill bekämpa orsaken till detta.
Citera
2023-03-14, 07:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jachin
Prova en white noise generator.
När jag behövde sova på dagen efter att ha jobbat natt för ett par år sedan, satte jag på teven, något tråkigt snack program på ett språk jag inte förstår, typ polska nyheter, sådär lagom lågt.
Jag sov mycket gott!
Citera
2023-03-14, 07:50
Medlem
Muppetys avatar
Jag är också ganska känslig för nattliga ljud, men numera har jag alltid radion på i bakgrunden, på mycket låg volym (så att man knappt hör vad dom säger). Kan man vänja sig vid det, så tar det bort ljudet av andra störningar.
Citera
2023-03-14, 08:45
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
När jag behövde sova på dagen efter att ha jobbat natt för ett par år sedan, satte jag på teven, något tråkigt snack program på ett språk jag inte förstår, typ polska nyheter, sådär lagom lågt.
Jag sov mycket gott!

Ja vitt ljud är väldigt effektivt. Bästa vore någon White noisevideo på Youtube under natten i öronsnäckor eller högtalare, vad än som är bäst med tinnitusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in