• 2
  • 3
2023-03-16, 21:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Flera som försöker, en del är ganska nybildade.
Problemet om jag ska vara lite krass är att rynka på ögonbrynen mot "grupperingar". Konservativa sällar sig sällan till grupperingar, det är som bekant lite motsägelsefullt. Det finns tankesmedjor, politiska studentföreningar och några mediekanaler.

Axess är hyfsat om man vill ta del av kunskap utan det du räknar upp men låter samtidigt som du söker gemenskap. Det kan vara svårt i Sverige eftersom den konservatism som finns som ett alternativt sätt att leva mot det du räknar upp, är socialkonservativ och där måste du vara beredd på att kompromissa över ett brett spektra. Hegelianer, Burkeaner, Asa-troende en och annan anglofil i en härlig terrorbalans.

Om det är någon tröst så tror jag inte att du är den enda som söker svar och du får nog vara beredd på att en del av det du söker kommer komma från en del av de håll som du avvisar.
Rojalistiska föreningen är förstås väldigt konservativ, det går inte att komma ifrån. Mer konservativ är nog svår att bli.

https://www.rojf.se/
Citera
2023-03-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Svenska Kyrkan är helt förlorad, men det finns som sagt frikyrkor som inte är förstörda. Men det funkar givetvis bara om man själv är troende.
Och så finns Guds, Jesus och Påvens kyrka, so. är den som bekämpats mest av libertinisterna de senaste 200 till 500 åren.
Citera
2023-03-17, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Finns det någon gruppering för konservativa i Sverige. Internationellt.
Inte nödvändigtvis politisk.

Jag kan säga vad jag inte är intresserad av. Alt-right grejer, borgerlighet, översitteri, överdriven kapitalism eller liknande. Det jag söker är människor som har en del konservativa kulturella värderingar.
Det är svårt att beskriva eftersom spektrumet har flyttats. Det handlar mest om den kulturella dimensionen. Traditionalister kanske är ett bättre ord än konservatister.
Jag vill inte ha woke, feminism, postmodernism och andra härskartekniker.
Jag vill prata med folk som tror på kärnfamiljen, ser styrkor i manligt och kvinnligt, har en i grunden positivistisk livsåskådning, är sympatiska, är ärliga.

Nassar och woke undanbedes.
Bygdegårdar
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-03-17 kl. 06:35.
Citera
2023-03-17, 13:06
Medlem
Citat:

Jag kan säga vad jag inte är intresserad av. Alt-right grejer, borgerlighet, översitteri, överdriven kapitalism eller liknande. Det jag söker är människor som har en del konservativa kulturella värderingar.
Det är svårt att beskriva eftersom spektrumet har flyttats. Det handlar mest om den kulturella dimensionen. Traditionalister kanske är ett bättre ord än konservatister.
Jag vill prata med folk som tror på kärnfamiljen, ser styrkor i manligt och kvinnligt, har en i grunden positivistisk livsåskådning, är sympatiska, är ärliga.

Den konservatism du eftersöker är stendöd idag, den har kapats av allt det du ogillar i texten ovan. Jag förstår vad du är ute efter men det moderna samhället ihop med välfärdssamhället sedan efter 1945 har raderat ut den konservatism som fanns från 1800-talet fram till 1960-talet, Gösta Boman var den siste i sitt slag och den generationen har dött ut mer eller mindre vid det här laget.
Jag är rätt säker på att det är Churchill konservatism typen du söker, men tyvärr Margaret Thatcher och Ronald Reagan skapade Nykonservatismen och detta tog död på gammel-konservatismen. Idag är det bara Neofascister, nazister, SD, Alt-Right höger och tokkristna som kallar sig konservativa i denna värld.

Jag tror du får söka dig till Edward Blom för han är den i Sverige som faktiskt står för nån form av gammaldags konservatism, vem vet kanske går det för er att bilda en konservativ förening och få med rätt sorts folk.
Citera
2023-03-17, 14:17
Medlem
Citat:

Traditionalister hittar du på stan ganska enkelt. Även om dom flesta måste låtsas att dom är proggresiva eftersom dom inte accepteras annars så är, till exempel, feminister större förespråkare för kärnfamiljen än vad debatten ger sken av. Det gäller bara att traditionalister förblir sociala och ser människor som individer. Gör vi det är vi näst intill oslagbara
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in