2023-03-13, 19:51
Medlem
Jag har VF snart efter ett straff på 1år, just nu är jag på vårdvistelse och frivården beslutade nyligen att jag ska ha övervakning i 1år + föreskrifter att lämna urinprover vid misstanke. Övervakning 1år sker ju i princip alla efter ett straff på minst 1år eller om det var 6månader. Iallafall, hur fungerar det gällande alkohol? Ang narkotika förstår jag iom att det är brottsligt och blir då såklart en misskötsamhet men hur ser det ut med alkohol och inkluderar det även i deras "föreskrifter att lämna prover vid misstanke". Jag menar att det finns ju många som inte har beroendeproblematik som kanske endast sitter för eko-brott, får dom inte dricka alkohol under övervakningen efter VF? Dricka alkohol är ju inte brottsligt så hur tänker dom tror ni?

Tack
Senast redigerad av MrExT 2023-03-13 kl. 20:07. Anledning: Glömt nämna
Citera
2023-03-13, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrExT
Jag har VF snart efter ett straff på 1år och frivården beslutade nyligen att jag ska ha övervakning i 1år + föreskrifter att lämna urinprover vid misstanke. Övervakning 1år sker ju i princip alla efter ett straff på minst 1år eller om det var 6månader. Iallafall, hur fungerar det gällande alkohol? Ang narkotika förstår jag iom att det är brottsligt och blir då såklart en misskötsamhet men hur ser det ut med alkohol och inkluderar det även i deras "föreskrifter att lämna prover vid misstanke". Jag menar att det finns ju många som inte har beroendeproblematik som kanske endast sitter för eko-brott, får dom inte dricka alkohol under övervakningen efter VF? Dricka alkohol är ju inte brottsligt så hur tänker dom tror ni?

Tack

Är du på permission nu? Eller har du smugglat in en lur på anstalten?

Undrar bara hur du kan skriva på FB om du snart har villkorlig frigivning..
Citera
2023-03-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Är du på permission nu? Eller har du smugglat in en lur på anstalten?

Undrar bara hur du kan skriva på FB om du snart har villkorlig frigivning..

Oj glömde nämna att jag har vårdvistelse 🤣
Citera
2023-03-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Oj glömde nämna att jag har vårdvistelse 🤣

Ok, då är ditt brott missbruks/beroenderelaterat då antar jag? Isåfall kan du vara lugn för att KV kommer begära att du håller dig borta från alkoholen.
Citera
2023-03-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ok, då är ditt brott missbruks/beroenderelaterat då antar jag? Isåfall kan du vara lugn för att KV kommer begära att du håller dig borta från alkoholen.

Yes. KV är ju inte frivården och svårt att tolka ditt svar Men uppfattar som att du säger, "det är lugnt, dom kan inte begära att du håller dig borta från alkohol" eller ?
Citera
2023-03-13, 21:38
Bannlyst
Citat:
Yes. KV är ju inte frivården och svårt att tolka ditt svar Men uppfattar som att du säger, "det är lugnt, dom kan inte begära att du håller dig borta från alkohol" eller ?

Har inte koll på alla jävla namn, har själv skyddstillsyn fram till hösten, har alltid trott att det är KV som hållt i den. Och att KV och FV är samma skit.

Och nej, räkna med att dom kommer begära att du håller dig nykter under hela din övervakningstid. Annat skulle förvåna mig. Du har ju villkorlig frigivning med övervakning som jag förstår det. Och kollar man på frigång/halvvägshus eller fotboja så är det nolltolerans för alkohol/droger under den tiden.

Så räkna inte med att kunna kröka, ostört iallafall.
Citera
2023-03-14, 16:38
Medlem
Citat:
Har inte koll på alla jävla namn, har själv skyddstillsyn fram till hösten, har alltid trott att det är KV som hållt i den. Och att KV och FV är samma skit.

Och nej, räkna med att dom kommer begära att du håller dig nykter under hela din övervakningstid. Annat skulle förvåna mig. Du har ju villkorlig frigivning med övervakning som jag förstår det. Och kollar man på frigång/halvvägshus eller fotboja så är det nolltolerans för alkohol/droger under den tiden.

Så räkna inte med att kunna kröka, ostört iallafall.

Fotboja och halvväghus är inte samma sak som övervakning. Det är något du kan söka efter halva totalen och därmed kunna få avtjäna straffet innan VF mer fritt. Jag är inte dömd till övervakning. Skyddstillsyn är också helt annat. Vid VF har jag ingenting med kriminalvården längre så dem kan inte besluta någonting utan allt är upp till FV. Anledningen att jag frågar ang alkohol är för den är laglig + att jag längre inte avtjänar mitt straff bortsett från delen då som FV kan bestämma vid misskötsamhet. Så jag får leta vidare till nå mer konkret tack för svar
Citera
2023-05-10, 11:49
Medlem
Citat:
Jag har VF snart efter ett straff på 1år, just nu är jag på vårdvistelse och frivården beslutade nyligen att jag ska ha övervakning i 1år + föreskrifter att lämna urinprover vid misstanke. Övervakning 1år sker ju i princip alla efter ett straff på minst 1år eller om det var 6månader. Iallafall, hur fungerar det gällande alkohol? Ang narkotika förstår jag iom att det är brottsligt och blir då såklart en misskötsamhet men hur ser det ut med alkohol och inkluderar det även i deras "föreskrifter att lämna prover vid misstanke". Jag menar att det finns ju många som inte har beroendeproblematik som kanske endast sitter för eko-brott, får dom inte dricka alkohol under övervakningen efter VF? Dricka alkohol är ju inte brottsligt så hur tänker dom tror ni?

Tack

Hej, vårdvistelsen brukar ju ske innan VF (om du ej har en ansvarsförbindelse från soc), då vet jag inte hur reglerna ser ut för alkohol men kan bara anta att alkohol ej är tillåtet på ett behandlingshem och innan VF.

Men som svar på din fråga. När du är villkorligt frigiven och har övervakning (alltså ingen vårdvistelse, utökad frigång, halvvägshus osv) står du under FRIvårdens ansvar, och alkohol är tillåtet att dricka efter VF och under övervakning så länge du inte har några särskilda föreskrifter om alkoholanvändande och så länge du inte kommer påverkad till frivården.

Sen vet jag inte hur frivården ställer sig till om man skulle bli LOB:ad under denna tid, men det hör ej till din fråga !

Hoppas du fått svar på dina funderingar nu och att du kan fira din muck i lugn och ro, grattis på förhand !
Mvh !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in