Citat:
Detta! Hunden är extremt understimulerad. Vad är det för ras? Tipsen nedan gäller för mellanstor eller stor ras.
Följ detta i 2 veckor:
Vet inte hur ditt liv ser ut men antar att du jobbar 08-17. Prova detta:
Gå upp 45 minuter tidigare på morgonen och ta en mysig morgonpromenad. Fokus på hunden. Inga jävla mobiler eller sturigt morgonhumör. Beröm valpen och kasta någon pinne här och där.
Runt lunch tar du 1-1,5 timme promenad, gärna i skogen om du har någon nära ditt hem. Hunden ska ha långlina och fara runt som den vill (inom rimliga gränser).
Vid middag tar du en till 45 minuter promenad som på morgonen.
Kvällsrundan tar du som vanligt 20 min eller liknande.
Nu har du en valp som får så mycket stimulans att han absolut inte orkar bråka hemma. Kan nästan garantera att han dessutom blivit rumsren. Nu har du möjlighet att jobba med din hund och få en kompis för livet men det krävs att du verkligen är beredd att lägga den tid och energi som krävs. Morgonrunda på 20-30 min, långpromenad i skogen på 60 min och övriga promenader på 20-30 minuter är absolut minimum vad en stor hund behöver.
Är du inte beredd att göra detta för din hund är du en fullständigt vidrig människa som tagit en valp från sina föräldrar för att flytta in hos dig och därefter komma på att du inte orkar ha hund. Det är en liten valp som knutit an för livet med dig.
Är dig gärna behjälplig både här och på pm om du behöver.