2023-03-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Aktivera bara valpen utomhus, håll inte på och lek eller ge för mycket uppmärksamhet när ni är hemma. Då blir det lättare att göra rumsren också.

Detta! Hunden är extremt understimulerad. Vad är det för ras? Tipsen nedan gäller för mellanstor eller stor ras.

Följ detta i 2 veckor:
Vet inte hur ditt liv ser ut men antar att du jobbar 08-17. Prova detta:
Gå upp 45 minuter tidigare på morgonen och ta en mysig morgonpromenad. Fokus på hunden. Inga jävla mobiler eller sturigt morgonhumör. Beröm valpen och kasta någon pinne här och där.
Runt lunch tar du 1-1,5 timme promenad, gärna i skogen om du har någon nära ditt hem. Hunden ska ha långlina och fara runt som den vill (inom rimliga gränser).
Vid middag tar du en till 45 minuter promenad som på morgonen.
Kvällsrundan tar du som vanligt 20 min eller liknande.

Nu har du en valp som får så mycket stimulans att han absolut inte orkar bråka hemma. Kan nästan garantera att han dessutom blivit rumsren. Nu har du möjlighet att jobba med din hund och få en kompis för livet men det krävs att du verkligen är beredd att lägga den tid och energi som krävs. Morgonrunda på 20-30 min, långpromenad i skogen på 60 min och övriga promenader på 20-30 minuter är absolut minimum vad en stor hund behöver.

Är du inte beredd att göra detta för din hund är du en fullständigt vidrig människa som tagit en valp från sina föräldrar för att flytta in hos dig och därefter komma på att du inte orkar ha hund. Det är en liten valp som knutit an för livet med dig.

Är dig gärna behjälplig både här och på pm om du behöver.
Citera
2023-03-13, 23:12
Medlem
Du har därmed förbrukat din rätt på jorden. Det bästa du kan göra är att hitta ett nytt hem till vovven och sen avsluta dig själv. Världen behöver inte svaga människor
Citera
2023-03-13, 23:15
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kpebetka
Nej dessa 3 gånger är de gångerna jag aktiverar hunden med lek och träning. går för övrigt ut med hunden varje kvart eller ibland varje 20 minut och efter vila, lek och mat.

96 gånger per dygn?
Citera
2023-03-13, 23:16
Medlem
Kunde lika gärna skrivit en tråd "Hej jag är inte vuxen men har försökt vara vuxen, kan någon ta över mitt vuxen problem så jag kan fortsätta bete mig som ett barn och inte behöva ta ansvar för min handlingar?"
Citera
2023-03-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Detta! Hunden är extremt understimulerad. Vad är det för ras? Tipsen nedan gäller för mellanstor eller stor ras.

Följ detta i 2 veckor:
Vet inte hur ditt liv ser ut men antar att du jobbar 08-17. Prova detta:
Gå upp 45 minuter tidigare på morgonen och ta en mysig morgonpromenad. Fokus på hunden. Inga jävla mobiler eller sturigt morgonhumör. Beröm valpen och kasta någon pinne här och där.
Runt lunch tar du 1-1,5 timme promenad, gärna i skogen om du har någon nära ditt hem. Hunden ska ha långlina och fara runt som den vill (inom rimliga gränser).
Vid middag tar du en till 45 minuter promenad som på morgonen.
Kvällsrundan tar du som vanligt 20 min eller liknande.

Nu har du en valp som får så mycket stimulans att han absolut inte orkar bråka hemma. Kan nästan garantera att han dessutom blivit rumsren. Nu har du möjlighet att jobba med din hund och få en kompis för livet men det krävs att du verkligen är beredd att lägga den tid och energi som krävs. Morgonrunda på 20-30 min, långpromenad i skogen på 60 min och övriga promenader på 20-30 minuter är absolut minimum vad en stor hund behöver.

Är du inte beredd att göra detta för din hund är du en fullständigt vidrig människa som tagit en valp från sina föräldrar för att flytta in hos dig och därefter komma på att du inte orkar ha hund. Det är en liten valp som knutit an för livet med dig.

Är dig gärna behjälplig både här och på pm om du behöver.
Det är ingen idé att ge tips till nån som inte vill! TS vill ju bara vara ifred! Förstår mig verkligen inte på folk som skaffar djur och utan att begripa ett endaste dugg! TS verkar vara lat och oduglig som hundägare! Mitt råd är omplacera hunden genast!
Citera
2023-03-14, 01:10
Man måste vara hundmänniska för att få ordning på en hund. Annars är det ingen idé. Jag är kattmänniska och har inte den naturliga pondus som krävs. Men katter kan jag charma som ingen annan.

Kattmänniskor skall inte ha hundar och hundmänniskor skall inte ha katter. Det blir aldrig bra.
Citera
2023-03-14, 06:22
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kpebetka
Skaffade en valp som nu är 5 månader.
Ville ha sällskap och en kompis, därav jag skaffade hund. jag brukar vanligtvis klara av det mesta jag ger mig in på, men pga omgivningens klagomål och mitt egna mående orkar jag inte längre.

Har trots mina tappra försök att få hunden rumsren struntar han fullständigt i att göra sina behov utomhus.
Har gjort det man ska göra för att lära hunden.
Men blir numera istället upprörd och arg och tappar tålamodet och får dåligt samvete över hur jag hanterar det när han gör det inomhus.

Han lever om hela tiden, skäller, hoppar upp i soffan, kissar och bajsar inomhus, kan inte gå i koppel utan drar och trasslar in sig, nafsar och bits, piper och gnyr, kan sitta vid kommando men är fullständigt vild annars.
Det är inte lugnt en minut, och ibland lämnar jag honom utomhus ensam (i koppel eller utan) bara för att få det lugnt. Jag har kopplat fast honom eller stängt in honom kortare stunder för att få vara ifred.

Jag har verkligen gjort allt man ska göra.
I början när jag tog hem valpen var han jätteduktig och var nästan rumsren förutom att han kissade inomhus några gånger. Jag var glad och älskade valpen. nu vill jag helt ärligt bara bli av med honom.

Brukade vara ute med honom i 30 min på morgonen, 30 min efter lunch och 30 min på kvällen. slutade med det när jag inte såg några framsteg på varken hans beteende eller rumsrenhet. han verkar nästan lugnare då han får vara inomhus.

Snälla hjälp mig med att förstå vad jag gjort för fel med valpen? jag har alltid varit lugn, tålamodig och snäll med honom tills nu. känns som att det inte har hjälpt något alls att vara för snäll. nu blir jag bara arg och frustrerad och funderar på att sälja eller omplacera hunden så att den hamnar i ett bättre hem.

Jag kan ta hand om den om du vill att den ska ha ha ett drägligt liv hos någon som haft hundar hela sitt liv och är fullt insatt i hunduppfostran. Varken du eller hunden verkar ju må bra av den nuvarande situationen, oavsett varför det blivit så. Pm.
Citera
2023-03-14, 08:05
Medlem
Zoologens avatar
Lämna bort valpen till någon som kan ta bättre hand om den.
En hund är inget man skaffar för att man bara vill ha sällskap. Man måste kunna ta sig en funderare över om man själv kan ge hunden vad den behöver.
Ska du ha ett självständigt sällskap så skaffa en katt.
Citera
2023-03-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyMantle
Du gör allt fel. Du förstår inte ens att det är en valp du har och allt du rabblar upp som problem är vad en valp gör.

Det enda rätta du kan göra är att skänka hunden till någon som älskar hundar och vet hur man handskas med dom.
Håller med till fullo.

Du kan lägga ut en annons på blocket och förklara läget. Den kommer få ett nytt hem snabbt, som den bör.
Du ska inte ha hand om valpar, då du gnäller över precis allt som en valp är.
Gör det moraliskt rätta och svälj stoltheten.
Citera
2023-03-14, 08:36
Medlem
Snälla TS, det är flera i tråden som vill hjälpa dig och ta över hunden. Snälla snälla gör det bara. Mår lite illa efter ha läst den här tråden, å det är inte magsjukan som talar.
Citera
2023-03-14, 08:42
Medlem
Adoptera bort hunden, och vänligen skaffa aldrig djur igen innan du lärt dig ta ansvar, skicka ett pm om du vill ha hjälp att hitta ny familjen till valpen
Citera
2023-03-14, 08:55
Medlem
Kedoxs avatar
1. Skaffa aldrig hund igen

2. Du har inte visat att du är alfan. Det är skitviktigt. Men ska inte vara elak eller så men du ska vara jävligt bestämd. Du kan inte köra pedagogik på samma sätt som med småbarn, då får du en osäker hund som lätt ser dig som underordnad.
Såg att du är en 20-årig tjej. Borde kanske inte spela jättestor roll men det stärker tesen för att du kört "snäll och gulligull-stilen", alltså olämplig hundägare.
Låna mig hunden två veckor och han kommer dyrka mig, gå fot och bara bajsa ute. Utan att jag varken misshandlat eller skrikit lungorna ur mig på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in