2023-03-09, 07:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och varför försökte man inte igen när man haft ett halvår på sig?

Vet inte
Citera
2023-03-09, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Utredningen visar tydligt att det är en false flag utförd av ryssar med falska pass som är skyldiga till terrordådet mot gasledningarna. Ryssarna hyrde med sina falska pass en båt i Polen och när den återlämnades till uthyraren hade terrorstatens lakejer proppat den full med spår och "bevis" som skulle rikta misstankarna åt annat håll.

Även denna ryska false flag misslyckades, vilket torde vara glasklart för varenda normal människa Odugliga är bara förnamnet.

OK, så Ryssland utgav sig för att vara Ukrainare och sprängde sin egen gasledning. Men i hela Väst efter dådet så pekades Ryssland ut.

Du menar att Putin/Ryssland hade antagit att de inte få skulden?

"Fan hela västvärlden hatar oss, men jag vet, vi spränger vår egen gasledning, självklart kommer Väst att behöva ta på sig skulden själva och då har vi vunnit... något.. kanske"
Citera
2023-03-09, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det är inte bara LNG som används, det kommer fortfarande stora mängder genom pipeline.

Naturgaspriser är lägre än innan veckan innan invasionen.

Gaspriset på spotmarknaden har utvecklats som följer
15 februari 2022. 71 EUR/MWh en vecka innan invasionen
8 mars 2022. 215 EUR/MWh ett par veckor efter invasionen
26 september 2022 185 EUR/MWh dagen innan sprängningen av NS
27 oktober 2022. 107 EUR/MWh en månad efter sprängningen av NS
8 mars 2023. 44 EUR/MWh dagsaktuellt pris.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

Vissa bedömare anser dock att det finns stor risk att förra årets priser upprepar sig, och att det förmodligen blir relativt höga priser de närmsta 10 åren.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-02/energy-experts-look-to-next-winter-as-gas-crisis-is-set-to-continue-in-2023?sref=hefWUZFs&leadSource=uverify%20wall
Citera
2023-03-09, 08:09
Medlem
Varför kräver Ungern av alla länder att FN ska göra en utredning? Är det inte bättre att Ungern lämnar NATO och EU om de är missnöjda eller är det bara att Orban vill sitta på toppen av staketet och gnida sig åt det ena än det andra hållet. 2008 så gapade Orban att Ukraina skulle gå med i både NATO och EU, men nu slickar han röven på Putin istället. Ja, ja, jag skulle inte ta det för omöjligt att USA eller annat NATO-land sprängt ledningen i luften och är det så jävla förvånande? Trots allt, de vill ju hindra Ryssland från att sälja gas till EU och USA vill hellre själva sälja sin LNG.
Citera
2023-03-09, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Utredningen visar tydligt att det är en false flag utförd av ryssar med falska pass som är skyldiga till terrordådet mot gasledningarna. Ryssarna hyrde med sina falska pass en båt i Polen och när den återlämnades till uthyraren hade terrorstatens lakejer proppat den full med spår och "bevis" som skulle rikta misstankarna åt annat håll.

Även denna ryska false flag misslyckades, vilket torde vara glasklart för varenda normal människa Odugliga är bara förnamnet.

I din "historia" ligger ju dels att ryssarna var odugliga men hur står det till med utredarna i detta brott? När båten återlämnades påträffades en mängd spår efter de odugliga ryssarna men är det inte konstigt att utredningen inte kommit längre?

Frågan är hur många som kan vittna om den här "stora" utredningen i segelbåtens hemmahamn?

Sådana frågor är intressanta att besvara - för den borde märkts ordentligt.

Det förekom en fartygskapning i Östersjön 2009 och där betedde sig svensk polis på ett mycket märkvärdigt sätt och inte utredde direkt när båten kapats vilket på något vis visade att de var införstådda med kapningen. Båten innehöll vad jag förstår och alla tror avancerade ryska robotar som var på väg till ett förbjudet land (tex Iran) och svensk polis var helt ointresserade och passiva.

Att det nu plötsligt visas intresse från västerländsk säkerhetstjänst och media beror väl snarast på artiklarna från avslöjarveteranen + de gamla ryska uppgifterna om fartygsrörelser.

Det absolut största skälet till att jag är helt övertygad om att det är västmakter som ligger bakom detta terrordåd har varit västmakternas ointresse att utreda vad som hänt och gripa/anklaga de skyldiga. Samma med skotten på Maidan i Ukraina 2014 där poliser och demonstranter sköts av samma prickskyttar - den ukrainska regeringen och polismakten var helt ointresserad av att utreda detta.
Citera
2023-03-09, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Varför kräver Ungern av alla länder att FN ska göra en utredning? Är det inte bättre att Ungern lämnar NATO och EU om de är missnöjda eller är det bara att Orban vill sitta på toppen av staketet och gnida sig åt det ena än det andra hållet. 2008 så gapade Orban att Ukraina skulle gå med i både NATO och EU, men nu slickar han röven på Putin istället. Ja, ja, jag skulle inte ta det för omöjligt att USA eller annat NATO-land sprängt ledningen i luften och är det så jävla förvånande? Trots allt, de vill ju hindra Ryssland från att sälja gas till EU och USA vill hellre själva sälja sin LNG.

Om Ryssland skulle vinna kriget och ta över Ukraina tror jag att Ungern mycket väl kan byta sida och gå med i det nya storryska väldet.
Citera
2023-03-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
De hade en attackdykare och lärare på försvarshögskolan på radio igår som hävdade att den påstådda operationen med två dykare var rimlig. Varför skulle vi ta dina spekulationer på allvar?

Apropos citat af dig:

yssarna behöver bara avlöna ett par troll som står längst upp i backen och rullar ner små snöbollar. Sen plockar alla foliehattar upp det och snart har vi laviner av skit som rasar längs bergen.

Det är inte svårt att sprida propaganda i dagens informationssamhälle.
Citera
2023-03-09, 08:26
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Apropos citat af dig:

yssarna behöver bara avlöna ett par troll som står längst upp i backen och rullar ner små snöbollar. Sen plockar alla foliehattar upp det och snart har vi laviner av skit som rasar längs bergen.

Det är inte svårt att sprida propaganda i dagens informationssamhälle.

Du påstår att den här läraren på Försvarshögskolan är en rysk spion? Rimligt.
Citera
2023-03-09, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det förekom en fartygskapning i Östersjön 2009 och där betedde sig svensk polis på ett mycket märkvärdigt sätt och inte utredde direkt när båten kapats vilket på något vis visade att de var införstådda med kapningen. Båten innehöll vad jag förstår och alla tror avancerade ryska robotar som var på väg till ett förbjudet land (tex Iran) och svensk polis var helt ointresserade och passiva.
Om jag minns rätt gällde det där en skuld. Ryss A hade en skuld till Ryss B. Ryss B fick inga pengar och bestämde sig för att hyra några banditer och ta en båt från ett bolag som Ryss A ägde i pant. Tror att det slutade i rättegång mot Ryss B i Ryssland. Minns att jag iaf fann en rysk sida med alla bevisbilder som tagits (av rysk polis?) ombord på fartyget. Inga smuggelmissiler eller vad det var genierna trodde. Finns ju flygplan eller för all del Kaspiska havet om man vill flytta saker från Ryssland till Iran.
Senast redigerad av Excenter32 2023-03-09 kl. 08:32.
Citera
2023-03-09, 08:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
"Fan hela västvärlden hatar oss, men jag vet, vi spränger vår egen gasledning, självklart kommer Väst att behöva ta på sig skulden själva och då har vi vunnit... något.. kanske"

De sprängde givetvis inte gasledningen i syftet att folk skulle hata Ryssland utan att skapa osäkerhet inom Europa, öka gaspriset etc.
Citera
2023-03-09, 08:54
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Sedär, tog inte lång tid innan den första mongolälskande araben kommenterade.
Allt är judarnas fel, right?

Och vadå Ryssland har vunnit? haha
Världens näst största armé har förlorat 100 000 "soldater" och har inte ens kunnat ta en liten by på 8 månader.
"Ryssland har vunnit"

Hela världen skrattar däremot åt Ryssland just nu om du inte märkt det.

Det finns inte en normalt funtad människa som skrattar åt vare sig Ryssland eller kriget. Nu är jag smärtsamt medveten om att det börjar bli väldigt skralt med normalt funtade människor men förhoppningen är att man når någon.

Mvh
Citera
2023-03-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Du påstår att den här läraren på Försvarshögskolan är en rysk spion? Rimligt.

Jag har inte hört den påstådda radiointervjun, så jag kan inte kommentera det, men jag kan kommentera vad jag har sett från drönarfilmerna, och det ser ut som en explosion inifrån gasröret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in