2023-03-11, 12:09
Medlem
Så som rubriken lyder så har jag funderat på om lobotomi någonsin har fungerat, och borde det inte isåfall användas som en sista utvägs metod så som ect används. Borde man inte kunna göra en lobotomi hemma själv, om man e försiktig iaf?
Citera
2023-03-11, 12:22
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
"The last recorded lobotomy in the United States was performed by Dr. Walter Freeman in 1967 and ended in the death of the person on whom it was performed."

Fungerade iaf inte som det var tänkt.
Citera
2023-03-11, 12:37
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonqan
Så som rubriken lyder så har jag funderat på om lobotomi någonsin har fungerat, och borde det inte isåfall användas som en sista utvägs metod så som ect används. Borde man inte kunna göra en lobotomi hemma själv, om man e försiktig iaf?

Det beror lite på vad man menar med ”fungerar”. Det är väl ca: 25% av de lobotomerade som ”botats”, för resterande 75% är resultaten mindre lyckade och det anser jag är lite väl hög risk för att anse metoden som lyckad.

Absolut går det att utföra en lobotomi själv om man är försiktig. Men läs på ordentligt först så du inte slår in spiken (eller vad du nu använder som verktyg) fel. Bäst är att ta hjälp av nån kompis. Slå in spiken ovanför ögat ca: 5-7cm in i hjärna och vispa runt lite försiktigt. Riskerna ökar givetvis men de är så pass höga ändå så skillnaden går att se som marginell jämfört med att muta en kirurg att utföra ingreppet. Går det åt helvete får man intala sig själv att man bara hade otur om man inte råkar dö.
Citera
2023-03-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zonqan

Beror på vad du menar med fungerar. Individen blir lugn och foglig. Hänger väl mest bara med eller sitter tyst i något hörn. Som en grönsak ungefär. Om det är din bild av en lyckad behandling så får du stå för det.

Idag kan vi åstadkomma samma resultat men inte permanent genom medicinering. Det vore väl att föredra, även om långtidsmedicinering ofta har sina negativa effekter på hjärnan.
Citera
2023-03-11, 17:37
Medlem
hoppas det. försöker tänka mindre. o detta skulle kunna va ett sätt att fixa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in