2023-05-25, 07:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Northvolt tillverkar väl cellerna till Scania som tillverkar själva batteripacket i deras fabrik.
Då har både Northvolt och Scania "fabriker" för samma batterier/battericeller. - Inte omöjligt med den terminologi som används.

Men vi vet inte. Jag tror någon bloggare skrev till Scania, i samband med att de presenterat en försäljning av hundratals ellastbilar för renhållning till USA och frågade. Men det kom inget svar. Leveransen skulle visst ha fullbordats ungefär nu. Men vad jag vet finns inga säkra uppgifter på vad som verkligen levererats och varifrån cellerna kommer.

Scania ägs visst av VW och verkar flytta ut produktionen av traditionella bilar till Frankrike.

Allt flyter.
Senast redigerad av wwr 2023-05-25 kl. 07:57.
Citera
2023-05-25, 08:27
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då har både Northvolt och Scania "fabriker" för samma batterier/battericeller. - Inte omöjligt med den terminologi som används.

Men vi vet inte. Jag tror någon bloggare skrev till Scania, i samband med att de presenterat en försäljning av hundratals ellastbilar för renhållning till USA och frågade. Men det kom inget svar. Leveransen skulle visst ha fullbordats ungefär nu. Men vad jag vet finns inga säkra uppgifter på vad som verkligen levererats och varifrån cellerna kommer.

Scania ägs visst av VW och verkar flytta ut produktionen av traditionella bilar till Frankrike.

Allt flyter.

Oroväckande flytt av all vanlig verksamhet utomlands och bara elflottan i Sverige. Får väl hålla tummarna att elektrifieringen går som de hoppas.
Citera
2023-05-25, 08:31
Ingen större förlust då det bara är indier som jobbar där. Hoppas de flyttar med och inte stannar.
Citera
2023-05-25, 09:00
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ingen större förlust då det bara är indier som jobbar där. Hoppas de flyttar med och inte stannar.

Lär väl ändå vara en majoritet svenskar på golvet?
Citera
2023-05-25, 09:04
Medlem
wwrs avatar
De blir nog kvar på A-kassa? Här kanske Northvolt har en chans med en massiv rekryteringskampanj i Kringelstaden och få dem att flytta till Northvolt Ett i Skellefteå? (Jag trodde det var mest syrianer där, men Northvolt är ju en internationell arbetsplats.)
Citera
2023-05-25, 09:08
Medlem
Elvis avatar
https://www.dagensps.se/bors-finans/...-pa-northvolt/

Inte den bästa reklamen när de behöver tusentals nyanställda!
Citera
2023-05-25, 09:58
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Bara ringa 1970 och fråga vad som händer med Facit i Åtvidaberg. Samma öde kommer den här upphypade industrin gå.
Du menar att Facit vägrade inse att elektriska/mekaniska skrivmaskiner inte var framtiden? Smådålig jämförelse.
Citera
2023-05-25, 10:11
Medlem
wwrs avatar
Ja, boomerna avlöser varandra. Northvolts "systerföretag" Italvolt, också med svensk dirre, har planerat flytta in i en spökstad som övergavs av Olivetti när de mekaniska skrivmaskinerna minskade i användande. Olivetti hade en filosofi med starkt engagemang i kommunen och hos arbetarna (60-tal). Vi får hoppas att inte batteriboomen lämnar samma typ av "hölador" efter sig.
Senast redigerad av wwr 2023-05-25 kl. 10:22.
Citera
2023-05-25, 12:04
Medlem
Citat:
Scania tar upp konkurrensen med Northvolt och bygger en batterifabrik i Södertälje. Produktionen av vanliga lastbilar verkar flyttas till Frankrike.

Det är inte en konkurrerande battericellsfabrik utan en kompletterande batterisystemsmontering de bygger, där de ska använda cellerna från NV till sina lastbilar. Samma fabrik som diskuterades i den stora tråden om Northvolt där du flitigt deltar.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Vad gäller flytt av produktion så står är den bara tillfällig, enligt vad som står i artikeln.

Citat:
Scania har byggt en batterifabrik i Södertälje, och den ska också tas i bruk i september.
Fram tills dess kommer Scanias produktion att ökas på andra håll, som i Frankrike, berättar han.

Så vad vi kan tyda av detta är att det bara är tillfällig flytt av produktion tills dess att personalen både har kursat och haft sommarlov klart. Efter det ska de bygga Ellastbilar Och Fossillastbilar.

Citat:
Under fyra månader ska vi arbeta i treskift med att riva och bygga upp nya verktyg. Samtidigt får personalen utbildning i de nya verktygen som kan producera både ellastbilar och fossillastbilar
.
Senast redigerad av Guldgas 2023-05-25 kl. 12:11. Anledning: Extra citat i slutet
Citera
2023-05-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Northvolt tillverkar väl cellerna till Scania som tillverkar själva batteripacket i deras fabrik.

Jo, som jag har förstått det så är det battericeller som tillverkas i Skellefteå. Northvolts fabrik i Polen tillverkar själva batterierna.
Citera
2023-05-25, 12:18
Medlem
Citat:
Den värdering som Reuters återger på 200 miljarder efter IPO förefaller orimlig. NV skulle då vara i klass med HM, SEB, SHB, Ericsson. Skall de kunna hitta köpare till aktier med den värderingen måste NV visa upp vad de levererar.

Här kucklas det ev. ihop något mellan Northvolt och Siemens kan jag tänka mig. Ett företag som Siemens med en omsättning något mindre än den svenska statens budget är alltid intressant att ha på besök.

"Nyligen hade Northvolt Ett i Skellefteå storbesök – tyska Siemens vd, Roland Busch. Han leder en koncern med över 300 000 anställda som är ett av Tysklands tio största företag, ”Det här är en äkta digitaliserad fabrik med fulltautomatiserad produktion med brandsäkerhet och säkerhetssystem från Siemens. Turnén var ett bra träningspass! Du vet att du precis har besökt en gigafabrik när din smartwatch säger att du har gått mer än hälften av dina dagliga 10 000 steg”, ska Busch ha sagt, enligt Siemens på Linkedin efter besöket"

https://norran.se/nyheter/skelleftea...-ett-/rk5869wr
Citera
2023-05-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jo, som jag har förstått det så är det battericeller som tillverkas i Skellefteå. Northvolts fabrik i Polen tillverkar själva batterierna.

En del går till Polen för att tillverka Voltpacks och diverse andra lösningar. Har för mig att jag lästa att deras tänkta max är 12 GWh där.

Resten av cellerna ska gå direkt till kund och deras egna monteringslinor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in