• 5
  • 6
2023-03-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det är nog så de flesta känner när man börjar närma sig 65,eller vad man nu är när pensionen är här.
Det gäller ju då att vara kry till både knopp och kropp för att kunna göra allt det man inte Hann med som 30-40-50åring för att man jobbade fulltid,och kanske övertid på det.

Jag personligen skulle alla dagar I veckan välja att ha jobbat halvtid och ha tid med allt det som bara blev uppskjutet eller inte alls.
Men förstår givetvis att det livet är inte alla förunnat ekonomiskt sett.

Nu har jag väl slutat jobba för pengar 20år tidigare än de flesta,och tycker ändå jag tillbringade förmycket av mina "Ungdomsår" på en arbetsplats som sett I backspegeln gav ingenting mer än pengar

Visst, hälsan är viktigast av allt och det gäller att inte slita på den med jobb och då kan halvtidsjobb vara okej. Problemet är bara att du inte är helt fri då heller. Bättre då att jobba heltid i perioder och sedan vara helt ledig några månader återkommande, särskilt om man inte har jobbet som sin sociala arena. Gig-arbete hade passat mig. Jag socialt utbränd på jobbet och orkade inte med så mycket umgänge på fritiden utan all tid gick då åt till mina barn. Jag tar igen det nu - när många vänner också är lediga vilket är roligt. Sedan var jag en lång period lyckligt lottad eftersom jag ändå trivdes väldigt bra med mitt arbete och hade härliga arbetskamrater.

Att vara ekonomiskt fri är ändå viktigt så du slipper vara orolig och du kan verkligen äga din tid.
Citera
2023-03-23, 17:14
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Det är nog så de flesta känner när man börjar närma sig 65,eller vad man nu är när pensionen är här.
Det gäller ju då att vara kry till både knopp och kropp för att kunna göra allt det man inte Hann med som 30-40-50åring för att man jobbade fulltid,och kanske övertid på det.

Jag personligen skulle alla dagar I veckan välja att ha jobbat halvtid och ha tid med allt det som bara blev uppskjutet eller inte alls.
Men förstår givetvis att det livet är inte alla förunnat ekonomiskt sett.

Nu har jag väl slutat jobba för pengar 20år tidigare än de flesta,och tycker ändå jag tillbringade förmycket av mina "Ungdomsår" på en arbetsplats som sett I backspegeln gav ingenting mer än pengar

Samridigt får vi inte glömma atr många har ett jobb som de älskar och gladeligen arbetar flera år till efter att de fyllt 65. Helt ok så länge man trivs, att sätta likhetstecken mellan pengar och lycka och därtill ett likhetstecken till att lyckan förutsätter att man inte arbetar är inte något alla skriver under på.
Citera
2023-03-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Sedan en tanke om själva uttrycket "ekonomiskt oberoende", de som påstår sig vara det brukar tvärt om vara så in åt helvete beroende av pengar! De som kommer närmast att inte vara betoende av pengar är väl de som gör av med minst, inte de som gör av med mest?

Väldigt sant!
Jag har tjänat några miljoner om året sedan ganska långt tillbaka, men vet inte hur ni skulle klassa mig. De pengar jag tjänar går in i renovering av mina fastigheter, bilhobby, golf, resor, vin & whisky, mat mm. Det finns alltid minst ett "projekt" jag startat som behöver pengar under längre tid. Så visst, säljer jag av fastigheter, bilar, båt mm och sätter mig i en lgh eller litet hus på landet, behöver jag inte jobba mer. Annars känner jag med, som någon annan skrev, 5 år till sedan ska jag...
Citera
2023-03-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Samridigt får vi inte glömma atr många har ett jobb som de älskar och gladeligen arbetar flera år till efter att de fyllt 65. Helt ok så länge man trivs, att sätta likhetstecken mellan pengar och lycka och därtill ett likhetstecken till att lyckan förutsätter att man inte arbetar är inte något alla skriver under på.

Det har du ju helt rätt I,även om jag tycker det känns lite tragiskt att utan arbetet så har man inte något att fylla sin tid med,eller att arbetet är det som.är dagens höjdpunkt.

Men sålänge man trivs med det man gör,varesig det är arbete,hobby,ingenting alls så ska man göra det som gör en glad
Citera
2023-03-23, 17:26
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Väldigt sant!
Jag har tjänat några miljoner om året sedan ganska långt tillbaka, men vet inte hur ni skulle klassa mig. De pengar jag tjänar går in i renovering av mina fastigheter, bilhobby, golf, resor, vin & whisky, mat mm. Det finns alltid minst ett "projekt" jag startat som behöver pengar under längre tid. Så visst, säljer jag av fastigheter, bilar, båt mm och sätter mig i en lgh eller litet hus på landet, behöver jag inte jobba mer. Annars känner jag med, som någon annan skrev, 5 år till sedan ska jag...

Du gör rätt! Man ska ha omsättning på pengarna, annars är man inte rik! Det finns pensionärer med enorma tillgångar bundet i fadtigheter som har väldigt lite pengar att röra sig med i vardagen, de är rika men lever fattigt.
Citera
2023-03-23, 17:28
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Det har du ju helt rätt I,även om jag tycker det känns lite tragiskt att utan arbetet så har man inte något att fylla sin tid med,eller att arbetet är det som.är dagens höjdpunkt.

Men sålänge man trivs med det man gör,varesig det är arbete,hobby,ingenting alls så ska man göra det som gör en glad

Ja dedär som inte kan fylla sina dagar om de inte arbetar borde ta sig en funderare.. .
Citera
2023-03-23, 22:08
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jobbet är inte lätt som en plätt tyvärr utan snarare 50 timmarsveckor (eller lite mer) och varje morgon på väg till jobbet upprepar jag för mig själv: ”bara 5 år till bara 5 år till”.

Men känslan av att ha mer pengar än man behöver är väldigt skön även om man snabbt vänjer sig och det blir det normala.

Ibland slår det en däremot att det är bisarrt hur mycket man tjänar. Som till exempel för en månad sedan då jag knallade in i en exklusiv klockaffär som vanligtvis inte har några klockor till försäljning (de har väntelistor, du måste ha en relation osv).

Hursomhelst, helt oväntat hade de denna gång en drömklocka jag kunde få köpa om jag även köpte en klocka till min fru.

Så jag blev lite tagen på sängen men slog till. Hade inte förberett hur jag skulle betala osv och var lite orolig att mitt kreditkort inte skulle tillåta en sådan summa.

Men hursomhelst drog jag fram mitt amex platinum och säljaren drog det i maskinen. 450 000kr ($45k). Det tog några sekunder då jag svettades lite men sedan rasslade det till och ett kvitto printades ut som vanligt. Som om jag köpt en coca cola eller nåt på pressbyrån. Detta kändes faktiskt lite mäktigt och det slog mig att åtminstone ekonomiskt så har jag ändå lyckats ganska bra. Och eftersom jag vanligen har 750k och uppåt på lönekontot så har jag inte ens behövt skyffla runt pengar mellan mina konton efter detta impulsköp.

Men till vardags är det väl inget man tänker på så ofta. Man vänjer sig vid att inte behöva titta på prislappar i mataffären. Kan köpa organiska morötter osv trots att de kanske kostar dubbelt så mycket som vanliga. Burfria organiska free range ägg, Prime filet mignon om man känner för det. Matkostnader är inget man ens märker. Några hundra dollar hit eller dit är verkligen ingenting.

Oförutsedda händelser är inget problem heller. Blir det vattenläcka i källaren så ringer jag rörmokare och vattensanerare direkt. De frågar: vill du verkligen att vi kommer ut nu på natten, det kostar dubbelt after hours. Då säger man bara ”japp, vem vet om källaren är som en simbassäng imorgon”.

Sedan kommer man på nästa dag att man borde ringa försäkringsbolaget. Och de verkar förvånade att man redan tagit hand om skiten. Normalt sätt ringer Svennebanan försäkringsbolaget först som ett riktigt hjon och bönar och ber att de ska godkänna en rörmokare och saneringsfirma osv. Men har man cash så behöver man inte oroa sig över sådana skitsaker. I värsta fall kan man alltid betala ur egen ficka, det är inga problem.

Edit: sedan kan man ju unna sig det där lilla extra. Femstjärniga hotell osv när man reser.

Men i övrigt är det inga konstigheter att dra in deg. Man torkar sig i stjärten och dricker kaffe på morgonen som alla andra och bråkar med frugan.

Kände igen mig i surprutten men Harry, det här kan vara det mest pinsamma inlägg jag läst. Du fattar ju inget. Är du cool eller kjewl i din värld? Du svettas av att pröjsa en klocka du inte behöver? Har jag fattat dig korrekt rätt? Dollars? Amerika dollars? Wow
Citera
2023-03-24, 08:06
Medlem
Prigogines avatar
Har lyckats skrapa ihop lite cash.

Jobbat non stop + mycket övertid i över ett årtionde. Är singel nu så tänker dra söderut.
Lånlös och inga barn.
Tänkte länge på Gran Canaria men det lutar mer åt Vietnam eller Thailand. Inkomsten, eller valuta generellt, verkar räcka längre i asien.

Skulle kunna lösa ett pensionsvisum i Thailand och testa ett tag men företaget pröjsar alldeles för bra för tillfället.

Men säg om jag vill öppna ett konto på en Thai-bank, hur fan gör man.

Det vore informativt om någon kunde ge en ordentlig genomgång av proceduren.
Citera
2023-03-24, 08:07
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Alltså man har så mycket pengar att man kan göra vad man vill och "jobbet" är lätt som en plätt.

Du måste behålla pengarna oxå, finns massor med politiker som vill ta dina pengar och dela ut till vem som helst för att köpa flera röster.
Citera
2023-03-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prigogine
Har lyckats skrapa ihop lite cash.

Jobbat non stop + mycket övertid i över ett årtionde. Är singel nu så tänker dra söderut.
Lånlös och inga barn.
Tänkte länge på Gran Canaria men det lutar mer åt Vietnam eller Thailand. Inkomsten, eller valuta generellt, verkar räcka längre i asien.

Skulle kunna lösa ett pensionsvisum i Thailand och testa ett tag men företaget pröjsar alldeles för bra för tillfället.

Men säg om jag vill öppna ett konto på en Thai-bank, hur fan gör man.

Det vore informativt om någon kunde ge en ordentlig genomgång av proceduren.

Vad jobbar du med?
Citera
2023-03-26, 20:48
Medlem
ormbitens avatar
Det bästa med att inte behöva vara tvungen att gå till ett jobb är att man inte behöver ställa väckarklockan..
Det är frihet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in