Long story short, jag har och har haft ett långdraget, skumt, fysiskt hälsoproblem som dyker upp i skov. Ingen verkar veta vad det är och skoven sker som "attacker" mot olika delar av kroppen. Började för ca 14 månader sedan
Problemet: Min VC har börjat med att rekommendera att patienter åker till akuten direkt istället för att få en läkartid.
Efter att ha gjort detta en gång och nästan blivit utskämd av

ansikten, så fick jag förklaring av akutpersonal att min VC gjort fel och att det är VC som har ansvar för min hälsa och att de ska hjälpa mig vidare till läkare etc. Jag höll med och åkte hem istället.
Nästa gång hos VC något år senare fick jag rekommendation att antingen gå till apoteket och fråga personalen eller gå till närakuten på sjukhuset.
Jag testade även detta en gång med exakt samma resultat. Sen dess har jag hållit fast vid det som personalen sa till mig, VC har ansvaret och ska hjälpa mig, vid varje tillfälle de "rekommenderat" mig dessa alternativ. Jag har varit på VC max 1 - 2 ggr per år så jag springer inte direkt ner dörren.
Nu till 2023. Då jag söker hjälp för jag kämpat i en vecka och symtomen inte försvinner utan ökar och jag börjar pendla i feber - inte feber - feber - inte feber i över en veckas tid så får jag ENBART träffa sköterska! Som inte kan skriva ut någon medicin! Sköterskan bestämmer att jag inte får träffa läkare.
Jag bryter nästan ihop och frågar om det bara är jag som blir stoppad från att träffa läkare. "Åh nej då", säger hon. "Det händer HELA TIDEN! Du är ABSOLUT inte ensam“.
Så VC jobbar alltså proaktivt med att STOPPA patienter från att nå fram till de enda som kan kurera dem.
Anledning till att jag skriver detta:
Vilka är våra rättigheter när samhällskontraktet bryts?
Vart vänder vi oss?
Måste man uppsöka läkare privat? Hur gör man det?
Är det ens lagligt att agera som min VC gör och försöka skyffla över folk till det stora sjukhuset eller apotekspersonal?
EDIT: Ja, jag håller på med att byta VC.