2023-03-11, 08:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Long story short, jag har och har haft ett långdraget, skumt, fysiskt hälsoproblem som dyker upp i skov. Ingen verkar veta vad det är och skoven sker som "attacker" mot olika delar av kroppen. Började för ca 14 månader sedan

Problemet: Min VC har börjat med att rekommendera att patienter åker till akuten direkt istället för att få en läkartid.

Efter att ha gjort detta en gång och nästan blivit utskämd av ansikten, så fick jag förklaring av akutpersonal att min VC gjort fel och att det är VC som har ansvar för min hälsa och att de ska hjälpa mig vidare till läkare etc. Jag höll med och åkte hem istället.

Nästa gång hos VC något år senare fick jag rekommendation att antingen gå till apoteket och fråga personalen eller gå till närakuten på sjukhuset.

Jag testade även detta en gång med exakt samma resultat. Sen dess har jag hållit fast vid det som personalen sa till mig, VC har ansvaret och ska hjälpa mig, vid varje tillfälle de "rekommenderat" mig dessa alternativ. Jag har varit på VC max 1 - 2 ggr per år så jag springer inte direkt ner dörren.

Nu till 2023. Då jag söker hjälp för jag kämpat i en vecka och symtomen inte försvinner utan ökar och jag börjar pendla i feber - inte feber - feber - inte feber i över en veckas tid så får jag ENBART träffa sköterska! Som inte kan skriva ut någon medicin! Sköterskan bestämmer att jag inte får träffa läkare.

Jag bryter nästan ihop och frågar om det bara är jag som blir stoppad från att träffa läkare. "Åh nej då", säger hon. "Det händer HELA TIDEN! Du är ABSOLUT inte ensam“.

Så VC jobbar alltså proaktivt med att STOPPA patienter från att nå fram till de enda som kan kurera dem.

Anledning till att jag skriver detta:
Vilka är våra rättigheter när samhällskontraktet bryts?
Vart vänder vi oss?
Måste man uppsöka läkare privat? Hur gör man det?
Är det ens lagligt att agera som min VC gör och försöka skyffla över folk till det stora sjukhuset eller apotekspersonal?

EDIT: Ja, jag håller på med att byta VC.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-03-11 kl. 08:28.
Citera
2023-03-11, 08:44
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Long story short, jag har och har haft ett långdraget, skumt, fysiskt hälsoproblem som dyker upp i skov. Ingen verkar veta vad det är och skoven sker som "attacker" mot olika delar av kroppen. Började för ca 14 månader sedan

Problemet: Min VC har börjat med att rekommendera att patienter åker till akuten direkt istället för att få en läkartid.

Efter att ha gjort detta en gång och nästan blivit utskämd av ansikten, så fick jag förklaring av akutpersonal att min VC gjort fel och att det är VC som har ansvar för min hälsa och att de ska hjälpa mig vidare till läkare etc. Jag höll med och åkte hem istället.

Nästa gång hos VC något år senare fick jag rekommendation att antingen gå till apoteket och fråga personalen eller gå till närakuten på sjukhuset.

Jag testade även detta en gång med exakt samma resultat. Sen dess har jag hållit fast vid det som personalen sa till mig, VC har ansvaret och ska hjälpa mig, vid varje tillfälle de "rekommenderat" mig dessa alternativ. Jag har varit på VC max 1 - 2 ggr per år så jag springer inte direkt ner dörren.

Nu till 2023. Då jag söker hjälp för jag kämpat i en vecka och symtomen inte försvinner utan ökar och jag börjar pendla i feber - inte feber - feber - inte feber i över en veckas tid så får jag ENBART träffa sköterska! Som inte kan skriva ut någon medicin! Sköterskan bestämmer att jag inte får träffa läkare.

Jag bryter nästan ihop och frågar om det bara är jag som blir stoppad från att träffa läkare. "Åh nej då", säger hon. "Det händer HELA TIDEN! Du är ABSOLUT inte ensam“.

Så VC jobbar alltså proaktivt med att STOPPA patienter från att nå fram till de enda som kan kurera dem.

Vart vänder vi oss?
Är det ens lagligt att agera som min VC gör och försöka skyffla över folk till det stora sjukhuset eller apotekspersonal?

Bara så att vi andra vet vad vi skall akta oss för, vilken vårdcentral handlar det om?
Citera
2023-03-11, 08:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Bara så att vi andra vet vad vi skall akta oss för, vilken vårdcentral handlar det om?
1.06. Det berättar jag självklart inte!
Citera
2023-03-11, 08:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Vart vänder vi oss?

Det är inte vidare fungerande på någon vårdcentral. Ohållbar situation för de stackarna som jobbar där som får mota patienter för att inga tider finns att erbjuda...

Byt vårdcentral till en som är ganska nyöppnad är mitt tips. Alla blir dåliga förr eller senare men i början när de vill få patienter att lista sig brukar det vara bättre.
Citera
2023-03-11, 11:37
Medlem
15minFames avatar
Sköteskan har rätt: du är inte ensam. Jag har själv samma upplevelser och provat gå till olika VCs och läkare men det är samma svar hela tiden: De vet inte. Och sen får man gå.
Jag har därför googlat och provat mig fram med mat och hälsokost och fått ordning på mina problem.
Citera
2023-03-11, 11:50
Avslutad
Klart att primärvården ska ske på VC och inte skicka patienter till akuten!

Låter som en VC med för många patienter listade. De tjänar pengar på att få folk att lista sig, och per besök, men vissa VC får för många listade patienter, fler än vad de klarar av att ge vård till.

Lista omedelbart om dig till en annan VC på 1177.se!

Du brukar kunna se hur många patienter som redan är listade och kan undvika de överfulla.

Försök hitta någon relativt nyetablerad VC så brukar det vara lätt att få tider, har du väl fått en bra läkarkontakt kommer det vara enklare att få tider framöver också.
Citera
2023-03-11, 11:56
Medlem
Vårdcentraler är vana att folk vill träffa läkare för feber och vanliga förkylningar. Detta för att detta var praxis i det land med levde i tidigare. Så inte så konstigt om det trillar igenom fall där patienter nekats läkare då det faktiskt är befogat.

Om det är så att din vårdcentral är belägen i närheten av ett utsatt område så kanske det kan vara en ide att byta.
Citera
2023-03-11, 12:12
Medlem
Provrorsbarns avatar
Tycker detta låter så konstigt, men vet att en kompis i Stockholms-området har haft återkommande problem med just sjukvården både för de själva och barnen.
Jag upplever inte alls dessa problem, har Capio och brukar chatta med de först och antingen fått hjälp genom att åka dit (bokad tid) eller genom videochatt där de kunnat avgöra mina ”problem” och ge mig rätt rådgivning/recept vidare. De tar sig verkligen tid till en och frågar om vi är nöjda innan vi åker och sådär.
Citera
2023-03-11, 12:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provrorsbarn
Tycker detta låter så konstigt, men vet att en kompis i Stockholms-området har haft återkommande problem med just sjukvården både för de själva och barnen.
Jag upplever inte alls dessa problem, har Capio och brukar chatta med de först och antingen fått hjälp genom att åka dit (bokad tid) eller genom videochatt där de kunnat avgöra mina ”problem” och ge mig rätt rådgivning/recept vidare. De tar sig verkligen tid till en och frågar om vi är nöjda innan vi åker och sådär.

Det stämmer, detta är Stockholmsområdet i "attraktiv" stadsdel/kommundel.

Bra att du har det bra, men jag personligen misstror videomöten.
Men Capio, är inte de privata?
Citera
2023-03-11, 13:02
Medlem
Citat:
Det stämmer, detta är Stockholmsområdet i "attraktiv" stadsdel/kommundel.

Bra att du har det bra, men jag personligen misstror videomöten.
Men Capio, är inte de privata?

Byt till en privat VC.

Min erfarenhet är att regionens VC har svårare att behålla personalen än vad en privat har.

Jag har de senaste 10 åren varit listad på en privat VC och har än idag samma läkare.

Även om jag inte får eller behöver träffa läkaren vid varje besök så vet jag att läkaren har koll på mina besök och följer upp dem om det behövs.
Citera
2023-03-11, 13:05
Medlem
piratepuppys avatar
Sjukt att vi idag måste överdriva som sjutton bara för att få träffa en läkare, enligt erfarenhet. Och sen klassikern "ta en alvedon och avvakta", som man får höra ofta
Citera
2023-03-11, 13:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Byt till en privat VC.

Min erfarenhet är att regionens VC har svårare att behålla personalen än vad en privat har.

Jag har de senaste 10 åren varit listad på en privat VC och har än idag samma läkare.

Även om jag inte får eller behöver träffa läkaren vid varje besök så vet jag att läkaren har koll på mina besök och följer upp dem om det behövs.

Är det dyrare med privata VC?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in