En reflektion: Om man skulle få för sig att undra över vad som är populärt i Sverige just nu... Så verkar det vara en fråga som ingen kan ge något klart svar på. Det finns ju några topplistor. Men de är påfallande oeniga
GLFs gamla singellista kallas numera
Sverigetopplistan; denna vecka toppas den av en "Shaboozey"...
På P3 sänder de visst något de kallar
Digilistan, som toppas av Medinas "Que sera" Före Marcus och Martinus melodifestivalsvinnare...
På
Svensktoppen är det samma låtar i topp, fast omvänd ordning; med Miss Li som trea...
Rix FM har en egen, daglig topplista,
Topp 6, just nu med Molly Sandén - "Hålla mig" i topp före Darin och Medina...
För det femte kan man titta på
P4s spellista, där "Misstag" verkar vara den enda svenskspråkiga i högsta kategorin. Rix FM-ettan spelas inte på p4, som istället kör en helt annan låt med Molly Sandén (Gimme gimme gimme). Visst kan man vara kritisk till vad P4-producenterna väljer, men listan är ändå en god källa till nya låtar, alltid finns där några korn man själv missat.
Men visst saknar jag en riktig, vettig poptopplista som gamla "Tracks"...
Alltså: Hur kan det komma sig att Sverigetopplistan och Digilistan bara har en enda gemensam låt på topp 10? (Sabrina Carpenter - Espresso). Eurovisionsvinnaren The code är denna vecka på plats 16 på sverigetopplistan (förra veckan femma), medan den är tia (på uppgång) på Digilistan. Och jag kan inte läsa mig till vad det är de båda listorna mäter olika. Är det någon som förstår detta?
Jag har ju tidigare påpekat att Top-charts kan vara en användbar sida för att se vad som är populärt i olika länder... Men tittar jag på
Sveriges aktuella lista för youtube ... så ter den sig ganska besynnerlig. Den hävdar alltså att Adam Beyer - "Code is the code" ...bara en obskyr trummaskintakt; skulle vara vad som är populärast bland svenskar på youtube... Tvåa är Hollands eurovisionsbidrag och trea "Que sera" - med José Feliciano!! Längre ner på listan kan man hitta en låt med titeln "Misstag", fast framförd av Movits ... och Fairytale (live) med, hör och häpna, Elvis Presley

. Jag tolkar detta som att listan inte klarar av att koppla en titel till korrekt artist. Den verkliga topplåten är antagligen eurovisionens vinnarlåt "The code", och trea ska rimligtvis Medina vara...
Vill man se vad som är populärt i snart sagt alla jordens länder, finns även
Popnable... men tittar jag på vad de påstår om
Sverige... så blir man ju fundersam... Tre låtar med "Crazy frog", med Smash into pieces som fyra. Andra länders listor ser generellt mera trovärdiga ut... Varför misslyckas de så grovt med just Sverige?