2023-03-11, 03:27
Medlem
olasvenssons avatar
Geografi och dess gränser. Något jag har tänkt på länge.

Även om Ryssland skulle kriga mot till exempel Norge, så skulle Sverige vara lika oberört som till exempel Ryssland krigar mot Australien, enligt min mening. Vi har gränser. Men tydligen gäller inte gränser. Om Ryssland krigar mot Norge så kommer kanske också Sverige få lida. Helt ologiskt enligt mig. Vi har gränser för ett skäl.

Vad tycker Flashback. Borde gränser gälla, eller är man dömd bara för att Sverige ligger nära andra länder som krigar?

Alltså, jag ser ingen ingen skillnad på att Ryssland attackerar Australien eller Norge för vårt säkerhetsläge i Sverige.

Är säkerhetsläge i krig geografiskt? Och i så fall varför? Och varför har man i så fall landgränser?
Senast redigerad av olasvensson 2023-03-11 kl. 03:30.
Citera
2023-03-11, 03:34
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Alltså, jag ser ingen ingen skillnad på att Ryssland attackerar Australien eller Norge för vårt säkerhetsläge i Sverige.

Så du ser inte stor skillnad mellan att dra in NATO i krig med ryssen och om ryssen skulle starta något i Australien?

Sedan om NATO blir inblandat så är Sveriges gränser ditt minsta problem.

Du är fullkomligt tappad.
Citera
2023-03-11, 04:05
Medlem
Citat:

Även om Ryssland skulle kriga mot till exempel Norge, så skulle Sverige vara lika oberört som till exempel Ryssland krigar mot Australien, enligt min mening. Vi har gränser. Men tydligen gäller inte gränser. Om Ryssland krigar mot Norge så kommer kanske också Sverige få lida. Helt ologiskt enligt mig. Vi har gränser för ett skäl.

Vad tycker Flashback. Borde gränser gälla, eller är man dömd bara för att Sverige ligger nära andra länder som krigar?

Är säkerhetsläge i krig geografiskt? Och i så fall varför? Och varför har man i så fall landgränser?

Om du ser vilka som skänker vapen till Ukraina så kanske du kan förstå (nej det kan du nog ändå inte) att de länder som finns nära Ryssland ser dem som ett hot. Du menar att Sverige inte skulle ha sett Sovjetunionen som ett hot under 2:a världskriget, när de anföll Finland och Sverige skulle inte ha mobiliserat!
Citera
2023-03-11, 04:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Jag ser en skillnad. Den är rätt tydlig.

Om inte annat kan bomber hamna fel. Fast ska Ryssland bomba Australien så borde de faktiskt inte missa så grovt.
Citera
2023-03-11, 05:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
En av vitserana med krig är väl att flytta gränserna.
Citera
2023-06-12, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
En av vitserana med krig är väl att flytta gränserna.

Krig handlar främst om att ta bort dryga människor som inte går att leva med/i samma land som av olika anledningar.

Om man har en sån regering som Sverige har nu så kan man definitivt förvänta sig att vi dras in i ett krig då det inte bara är svenskar själva som stör sig på andra svenskar utan även andra länder och folk som gör det.

Är man så dryg som svenskarna i innanförskapet är så bör man bekämpas militärt och det anser alla förutom de dryga människorna själva. Ni som längtar efter att kunna skjuta ihjäl dessa svenskar: håll ut! Att de levt såhär länge är ett mirakel och om deras liv är mirakel så kan även deras död bli ett.
Citera
2023-06-12, 09:22
Medlem
Citat:

Eftersom Ryssland bevisligen skiter högaktningsfullt i gränser så skulle Sverige givetvis påverkas. Ryssarna skulle vid ett krig mot Norge givetvis inte nöja sig med att ta sig fram längs kustvägen utan föra sina trupper genom Sverige. Logistiken gör att vi hade blivit indragna, det är rätt uppenbart.

Däremot avskräcker Norges Natomedlemsskap nog även en sådan som Putin från en sådan total idioti som att anfalla Norge. Att Finland blev medlem stärker även Sveriges säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in