2023-03-10, 22:14
Medlem
Biggedys avatar
För att tämja inflationen så krävs det som vi vet en minskad konsumtion. Ibland åker jag förbi t.ex Bauhaus, Rusta, bilhandlare, restauranger samt olika köpcentrum och det är alltid knökfullt oavsett dag. 24 januari som skulle vara årets fattigaste dag så kikade jag in restaurangerna i statskärnan och det var fulla bord överallt. Detta var alltså en tisdag mitt i veckan.

Nu undrar jag, av nyfikenhet, över vad ni själva gör för att tämja inflationen och vad ni bojkottar gällande matvaror, tjänster, restaurangbesök osv.

Jag kan börja..

•Jag har lagt renoveringen på is
•Reser ingenting.
•Cyklar till jobbet
•Storhandlar och köper endast saker som kyckling, nötfärs, potatis, grönsaker till extrapris.
•Inga resturangbesök
•Bojkottar allt kött eller fågeln över 90kr/kg. Ägg max 2 kr/st. Köper Wokmix som kostar max 20kr/kg. Allt annat går bort. Matlådor a blir tråkiga men jag blir mätt och min mage tackar mig.
•Köpstopp på kläder och övrig internethandel

Kör ni på som vanligt eller finns det något som ni drar in på?
Senast redigerad av Biggedy 2023-03-10 kl. 22:18.
Citera
2023-03-10, 22:21
Medlem
Onanikrems avatar
Resturangbesök har jag dragit ner till 0, även snabbmat. Inte för jag varit någon frekvent uteätare förut heller men nu är det stopp!

Märks redan häromkring att pizzerior lägger ner, då har vi ju ändå inte så många sådana här i skogen.
Orka betala över 100kr för en bit deg med 4 gram fyllning på eller en fryspuck i svampigt vitt bröd med vissna pommes till, nej!
Citera
2023-03-10, 22:23
Medlem
Tomtatpolls avatar
Typ allt, äter knappt längre.
Citera
2023-03-10, 22:23
Medlem
a-mortals avatar
Jag har ökat min konsumtion för att hjälpa ekonomin.
Produkter är till för att köpas, pengar är till för att cirkulera.
Citera
2023-03-10, 22:26
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Halverat maten.
Fastar sen några veckor tillbaka.
Dricker bara kaffe med en skvätt mjölk och vatten till kl 18 då jag äter middag. Oftast protein och grönsaker ibland med kolhydrater. Funkar perfekt just nu.

Köper mest secondhand kläder och lagar istället för att slänga.
Senast redigerad av CrackerPower 2023-03-10 kl. 22:29.
Citera
2023-03-10, 22:45
Medlem
Man måste äta bra för att må bra så har inte minskat särskilt på nånting.
sålänge man jobbar så är maten det viktigaste att prioritera.

förutom tomater och paprika som har blivit mindre på sista tiden.

Visst är riktigt smör dyrt men 1 paket räcker ju lång tid så det är ändå inget jämfört mot vad bilen kostar att köra några mil eller köpa 1drink på krogen.
bröd utan riktigt smör går ju inte att äta.

Finns många idioter som har ett riktigt tattar beteende och är riktigt småaktiga.

De kör till nästa butik för att spara 10kr.

Eller folk som slänger pengar på krogen eller kör jack vegas för en tusing.

Samma personer går sen till nån liten butik och snålar på snus eller liknande för att spara 10kronor.

Undrar om folk är riktigt normala där uppe .
Senast redigerad av Blatteman 2023-03-10 kl. 23:19.
Citera
2023-03-10, 23:09
Medlem
SnutteFia03s avatar
Färska tomater är inte värda det nuvarande priset.
Citera
2023-03-10, 23:27
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag har ökat min konsumtion för att hjälpa ekonomin.
Produkter är till för att köpas, pengar är till för att cirkulera.

Jag med men vi gör ju tvärt om mot vad Riksbanken vill, de vill ju minska konsumtionen!
-Fy på oss!
Citera
2023-03-10, 23:29
Medlem
Ja, onödiga inköp blir det inte mycket. Men äta bör man, annars dör man. Det enda jag totalvägrar matvägen är att betala 30 spänn för en jävla gurka

Sen är man ju inte så hjärndöd att man inte skyfflar i kött från readisken heller. Köpa oxfile idag är en fet nono.
Citera
2023-03-10, 23:39
Medlem
revodnebs avatar
Istället för 5 koppar kaffe så dricker jag 4. Har sänkt värmen lite inomhus, istället för 23 har jag 22. Jag duschar lika kort tid som jag gjorde innan. Finns inget mer att spara in på. Nej jag vill inte ha 18 grader inomhus, vill jag ha det kan jag gå ut!
Citera
2023-03-10, 23:47
Medlem
Kött eller fågel för under 90kr per kg? Då vill jag veta var du handlar.
Citera
2023-03-10, 23:58
Medlem
Nej, men blir fler resor till Sverige från Norge för att kunna äta bättre och billigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in