2023-03-14, 06:51
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Tack, precis min ställning också. Stand your ground! Att smita och inte kämpa för sitt land är alltid fel. Det bär skvallerkärringens prägel.

Självklart. Att bara gnälla är också skvallerkärringens melodi.

Dessutom kanske en stor andel av alla kaosblattar lämnar landet om kriserna förvärras. De är ju inte här för att genomlida svårigheter direkt och Sverige i sig skiter de i.
Citera
2023-03-14, 07:01
  #1010
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Att dom köpt lite guld betyder inte att rubeln blivit en guldmyntfot. Rubeln är fortfarande en fiatvaluta.

Nej, det var första gången förra året ett land knöt sitt världen till guldet sedan schweizerfranc frigjordes från guld 1999.

1g guld motsvarar x antal rubel, osv.

Så länka gärna till att den skulle vara en artificiellt.
Citera
2023-03-14, 07:52
  #1011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nej, det var första gången förra året ett land knöt sitt världen till guldet sedan schweizerfranc frigjordes från guld 1999.

1g guld motsvarar x antal rubel, osv.

Så länka gärna till att den skulle vara en artificiellt.

Hur skulle Ryssland haft råd att köpa in så mycket guld på några månader samtidigt som dom dessutom startat ett krig, och utan att det skulle ha märkts på världsmarknadspriset?
Det naturligtvis bara maskirovka, men naturligtvis är det hemligt hur stora reserver de har så ingen kan bevisa vare sig det ena eller det andra så lika lite som du själv kan bevisa ditt påstående kan jag bevisa något.
Citera
2023-03-14, 07:54
  #1012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Vad konstigt - USA lägger sanktioner på Ryssland och åren går, då plötsligt går flera Amerikanska banker i konkurs men inga Ryska banker går omkull. Här känns det som att en hund är begraven!

Ja, det är ju lite märkligt och man anser som USA banker och ekonomi är stabil, fastän deras banksystem faktiskt råkat ut för liknande ett antal gånger från 30-talet och framåt.
Nu var det ju bra eller bättre att man gick in och tog över den banken, men fortfarande är massa pengar borta. Handlar det om massa pengar som bara är spårlöst försvunna, så finns det alltid en anledning att vara misstänksam.
__________________
Senast redigerad av Kammadaj 2023-03-14 kl. 07:57.
Citera
2023-03-14, 07:59
  #1013
Avstängd
SoberZealots avatar
Det ä bara att köpa guld/silver/papper för pengarna.

USA + alla andra kommer göra det enda de kan: trycka pengar och ge bidrag.
Citera
2023-03-14, 08:06
  #1014
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Betuturc
Så var har 420 miljarder kr tagit vägen? Räcker det bara med Biden sparkar bankcheferna?

Hade privatpersoner och företag gjort liknande, hade det varit korruption, de hade åkt dit på fängelse
Välkommen till fractional reserve banking:
1. Du sätter in 1 000 000 hos banken
2. Banken köper "säkra" 2-åriga statsobligationer med 2% ränta för dina pengar i stället för att spara dem i ett valv tills du vill ta ut dem igen.
3. Staten höjer styrräntan till 6%
4. Du vill ta ut dina pengar, så banken måste sälja sina obligationer för att få loss pengar.
5. Ingen vill köpa en statsobligation på 2% när de kan köpa 5%-iga billigare.
6. Banken måste sälja sina obligationer till kraftig förlust för att få loss cash.
7. Banken får slut på pengar och går under.

Det har absolut ingeting med krypto överhuvudtaget att göra, det sker för att alla vill/måste växla sina investeringar till dollar för att betala löpande kostnader.
Citera
2023-03-14, 08:15
  #1015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Heja Hyperinflation

Jag väntar fortfarande på en trovärdig förklaring till varför höjd ränta skulle minska inflationen. Personligen tror jag att diverse näringsidkare tvingas HÖJ Priserna snarare än sänka dem.
Citera
2023-03-14, 08:17
  #1016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Att Sverige skulle sänka räntorna för att en amerikansk bank har problem kan du ju fetglömma när svenska inflation är 11,7% och sek faller som en sten mot övriga världens valutor.
Inte ens fed lär ju sänka sin ränta den närmaste tiden med en inflation över 6%. Du ska vara glad om fed ens lämnar räntan oförändrad.

Bedömare tror på sänkning…
https://www.di.se/live/nomura-tror-pa-fed-sankning-vid-kommande-mote/
Citera
2023-03-14, 08:21
  #1017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Vad konstigt - USA lägger sanktioner på Ryssland och åren går, då plötsligt går flera Amerikanska banker i konkurs men inga Ryska banker går omkull. Här känns det som att en hund är begraven!


De ryska företag som hade gjort samma sak i Ryssland hade antagligen fått se sina chefer giftmördade
Citera
2023-03-14, 08:24
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betuturc
Så var har 420 miljarder kr tagit vägen? Räcker det bara med Biden sparkar bankcheferna?

Hade privatpersoner och företag gjort liknande, hade det varit korruption, de hade åkt dit på fängelse

Att pengarna är borta är en bokförings effekt.

Obligationer prissätts i förhållande till marknadsräntan och de här bankerna har slarvat med att hålla koll på värdet av sina obligationer och de har.även slarvat med att äga rätt typ av tillgångar.

Men om det är nån tröst kommer värdet att öka ju närmare slutet på löptiden man kommer.

Exempel

Du köper en tioårig obligation med en procent ränta utan kuponger för en miljon.

Det innebär att du ger nån en miljon idag för att få en komma en miljon om 10 år.

Det kontraktet är en obligation.

Sålänge den tioåriga marknadsräntan är en procent är din obligation värd ungefär en miljon

Men om marknadsräntan går upp till 3 procent samma dag som du köpt din på en procent så sjunker värdet på din tillgång motsvarande nuvärdet av skillnaden mellan 1.1 och 1.3 miljoner om tio år.
Säg att din obligation blir värd typ 980 000 eller nåt den mellanskillnaden urholkar banken eget kapital.
Men om du väntar tio år till dan innan förfallet och säljer den då kommer den typ vara värd 1.1 miljoner igen i praktiken oavsett räntan efter som det bara är en dag kvar.

Detta är lite förenklat
Citera
2023-03-14, 08:37
  #1019
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Jag väntar fortfarande på en trovärdig förklaring till varför höjd ränta skulle minska inflationen. Personligen tror jag att diverse näringsidkare tvingas HÖJ Priserna snarare än sänka dem.
Tanken är väl att när du lägger alla dina pengar på att betala ränta så har du inte råd att köpa prylar, då tvingas till slut affärerna också sänka priserna eftersom ingen har råd att köpa prylar till höga priser.

Och med höjd ränta så hamnar förstås de mesta pengarna i bankernas kassakistor.

Utan att ha undersökt konsekvenserna i detalj tänker jag att det hade varit ett alternativ att på månads- elelr kvartalsbasis kunna höja (och sänka) exempelvis kommunalskatten, då hamnar pengarna hos kommunerna, snarare än hos bankerna.
Citera
2023-03-14, 08:38
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Bedömare tror på sänkning…
https://www.di.se/live/nomura-tror-pa-fed-sankning-vid-kommande-mote/

Nomura tror på sänkning i USA, jag föreslår att du läser lite mer nyheter och andra prognoser innan du springer iväg och bettar dina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in