2023-03-10, 08:22
Medlem
Ny forskning rekommenderar att vi dricker max 1-2 öl på en dag, och helst inte varje dag. Hur många följer detta egentligen? Om man tänker sig en standard middagsbjudning eller en kväll på krogen. Då kan jag lätt dra i mig närmare 8 glas än 2. Är det verkligen så livsfarligt att festa och vara lite full ibland? Det känns ju överdrivet men jag kanske bara försöker lura mig själv? Följer folk rekommenderat intag, av hälsoskäl? Jag har ju inga problem med RDI för C-vitamin.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/alkohol---rad
Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör intaget begränsas till högst 10 gram alkohol per dag för kvinnor och högst 20 gram per dag för män. En flaska starköl (33 cl) innehåller cirka 15 gram alkohol. Ett glas vin (15 cl) lika mycket.
För att maximera min chans att leva länge bör jag helt enkelt bli nykterist? Får jag bara dricka 1-2 öl kan jag lika gärna strunta i det
Citera
2023-03-10, 08:26
Bannlyst
Jag har inte druckit starköl, eller sprit på 3 år nu.

Sprit drack jag knappt innan heller för den delen, men när jag blir sugen på bärs nu för tiden så tar jag bara alkoholfritt.

Får samma "goa" känsla utav en kall alkoholfri framför datorn, som jag fick med en 5.3%/7.5%

Det var aldrig ruset jag var ute efter, det var själva "känslan" av att ta en kall bärs jag ville åt.

Nu slipper jag bakfylla/ångest, rattfyllor och annat dumt man ställde till med innan när man drack!
Citera
2023-03-10, 08:44
Medlem
stpungens avatar
Jämför man medellivslängd så har inte länder med alkoholförbud längre livslängd,
Citera
2023-03-10, 08:46
Bannlyst
2 öl om dagen är ju ett bra sjukt beteende. Dra en redig fylla ibland och då skickar man ner en låda bärs sen är det bra.
Citera
2023-03-10, 09:06
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ny forskning rekommenderar att vi dricker max 1-2 öl på en dag, och helst inte varje dag. Hur många följer detta egentligen? Om man tänker sig en standard middagsbjudning eller en kväll på krogen. Då kan jag lätt dra i mig närmare 8 glas än 2. Är det verkligen så livsfarligt att festa och vara lite full ibland? Det känns ju överdrivet men jag kanske bara försöker lura mig själv? Följer folk rekommenderat intag, av hälsoskäl? Jag har ju inga problem med RDI för C-vitamin.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/alkohol---rad
Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör intaget begränsas till högst 10 gram alkohol per dag för kvinnor och högst 20 gram per dag för män. En flaska starköl (33 cl) innehåller cirka 15 gram alkohol. Ett glas vin (15 cl) lika mycket.
För att maximera min chans att leva länge bör jag helt enkelt bli nykterist? Får jag bara dricka 1-2 öl kan jag lika gärna strunta i det

Om du är osäker avstå.

Alltså det är väl ändå från individ till individ och gällande val. Jag kanske dricker 70 öl under en midsommarhelg och ser inga större problem med det än att det gör ont i plånboken.

Skulle jag dricka 2 öl hemma själv utan anledning en tisdag skulle jag börja fundera om det var bra. (Öl för smaken skull till maten är ok, men "bara för att" kanske är dumt)

Sen vill jag kunna leva så som jag vill, då det annars känns ganska dumt att sikta på att leva länge, men vantrivas då man strukit det roliga och njutningsbara.
Citera
2023-03-10, 09:06
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Nu känns inte 2öl som överdrivet mycket, men att dricka två om dagen är nog inte bra om man tar med i beräkningen att man inte stannar vid två varje kväll. På helgerna är nog risken hög att det blir fler om man dristas med att dricka dagligen.

Sen är påståendet jag nu kommer med inte att se som vedertaget fakta. Har diskuterat detta med öl flera ggr med några kompisar och vi har kommit fram till att de polare vi har som dött tidigt har näst intill samtliga varit storkonsumenter av öl. De som hållit sig till alkoholstarkare drycker har klarat sig längre.
Citera
2023-03-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
2 öl om dagen är ju ett bra sjukt beteende. Dra en redig fylla ibland och då skickar man ner en låda bärs sen är det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Om du är osäker avstå.

Alltså det är väl ändå från individ till individ och gällande val. Jag kanske dricker 70 öl under en midsommarhelg och ser inga större problem med det än att det gör ont i plånboken.

Skulle jag dricka 2 öl hemma själv utan anledning en tisdag skulle jag börja fundera om det var bra. (Öl för smaken skull till maten är ok, men "bara för att" kanske är dumt)

Sen vill jag kunna leva så som jag vill, då det annars känns ganska dumt att sikta på att leva länge, men vantrivas då man strukit det roliga och njutningsbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu känns inte 2öl som överdrivet mycket, men att dricka två om dagen är nog inte bra om man tar med i beräkningen att man inte stannar vid två varje kväll. På helgerna är nog risken hög att det blir fler om man dristas med att dricka dagligen.

Sen är påståendet jag nu kommer med inte att se som vedertaget fakta. Har diskuterat detta med öl flera ggr med några kompisar och vi har kommit fram till att de polare vi har som dött tidigt har näst intill samtliga varit storkonsumenter av öl. De som hållit sig till alkoholstarkare drycker har klarat sig längre.
Jag var kanske otydlig, men de säger inte att man ska dricka 2 öl per dag. De säger att man aldrig ska dricka mer än 2 öl på en dag. Det är en jävla skillnad.
Citera
2023-03-10, 10:05
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Jag var kanske otydlig, men de säger inte att man ska dricka 2 öl per dag. De säger att man aldrig ska dricka mer än 2 öl på en dag. Det är en jävla skillnad.
Det är ju löjligt. Självklart är alkohol skadligt, men det finns andra saker som är betydligt värre, t.ex. stillasittande eller stress.

I princip alla som dricker alkohol dricker, emellanåt, mer än två glas vid ett tillfälle. Folk blir ändå 90 år gamla och dör av icke-alkoholrelaterade orsaker. Man ska inte gå runt och vara rädd för ohälsa, då glömmer man att leva och faller därmed in i ohälsa.
Citera
2023-03-10, 10:39
Medlem
Citat:

Hur gammal planerar du att bli?
Citera
2023-03-10, 11:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Det är säkert sant att max 2 öl är någon sorts "sund" nivå. Så pass små mängder vet jag om folk som av religiösa skäl inte dricker men trots allt unnar sig någon gång ibland. Det handlar väl helt enkelt om att inte arbeta upp en märkbar promille, och visst, det är så klart ingen djävla hälsokur att supa sig full.
Citera
2023-03-10, 11:43
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Alltså, alkohol är kasst för kroppen på många sätt. Det går ju inte komma ifrån. Systembolaget har bara lyckats framstå som "ansvarigt" genom att ha massa "tänkvärda" kampanjer om hur folk bör kontrollera eller begränsa sitt drickande. Vilket jag misstänker har fått folk att må bättre av att köpa sprit ändå. Till skillnad från cigaretter som nu måste ha bilder på organ som gulnat på framsidan av förpackningen. Sen den gamla grejen att rödvin är nyttigt är också roligt. Det är mycket riktigt ett ämne i det (minns inte vad det heter) som främjar någon slags nytta men den är i en sådan liten mängd att det är obetydligt i sammanhanget.
Citera
2023-03-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Hur gammal planerar du att bli?
Minst 100 år, så länge man kan prata och röra sig normalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in