Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
I mina öron är det absurt att du inte skulle få en bra vård osv bara för att du råkar vara fattig. Det är oacceptabelt och majoriteten håller med mig.
Halmgubbe, som vanligt från vänstern.
Om du är en fattig turist i Sverige idag får du betala för din vård. Om du är asylant får du den gratis, för det tycker vänstern är rättvist.
Om du väljer att vara hemma med dina barn istället för att ha dem på dagis får du ändå via skatten betala för att andra ska kunna erhålla den subventionerade maxtaxan, för det tycker vänstern är rättvist.
Om du inte vill vänta i de ändlösa köerna för operation i den statliga sjukvården utan betalar en egen försäkring får du ändå betala samma skatt, dvs betala för en vård du inte vill ha, och inte utnyttjar, för det tycker vänstern är rättvist.
Vore du inte lyckligare om vi hade 100% skatt och lät dig dela ut pengar till det du tycker människor behövde?
Du vet, som en riktig vänstermänniska. 'åt var och en efter de behov JAG tycker de har'? Som i framgångsrika länder som Venezuela, Nordkorea, Sovjet eller Kuba?
Eller ska vi låta människor i frihet sköta sina liv utan att politiker lägger sig i onödigt mycket, eller tar mer av deras pengar än som behövs för att sköta de få saker de inte klarar själva? Du vet, som i civiliserade länder?