Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-09, 16:57
  #1
Medlem
Soyences avatar
Det var kanske detta som jag minst av allt ville se inträffa. Nu har det skett. Bör jag vara orolig?

Hur allvarligt tror ni det blir? Värre än ebola på sikt? Borde vi ha lyssnat på Gretas varningar om temperaturhöjningars konsekvenser?

https://news.sky.com/story/dengue-fe...cials-12829302

Citat:
People planning to travel to Ibiza over the summer are being warned of an increased risk of dengue fever after an outbreak on the Spanish island.

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...r/denguefeber/

Citat:
Sjukdomen kan bli allvarlig och kräva behandling med intensivvård på sjukhus.

Det finns i dag inget tillgängligt vaccin i Sverige mot denguefeber.

Citat:
Hvis du har booket en ferie til den spanske fest-ø Ibiza til sommer, skal du måske genoverveje den beslutning.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samf...udbrud/9668356
__________________
Senast redigerad av Soyence 2023-03-09 kl. 17:08.
Citera
2023-03-09, 17:10
  #2
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Det var kanske detta som jag minst av allt ville se inträffa. Nu har det skett. Bör jag vara orolig?

Hur allvarligt tror ni det blir? Värre än ebola på sikt? Borde vi ha lyssnat på Gretas varningar om temperaturhöjningars konsekvenser?

https://news.sky.com/story/dengue-fe...cials-12829302



https://www.1177.se/sjukdomar--besva...r/denguefeber/

Men nej, herregud. Har haft denguefeber i Sydamerika. Inte mycket värre än en vanlig influensa. Går inte att jämföra med ebola och liknande. Sluta leta rubriker.
Citera
2023-03-09, 17:15
  #3
Medlem
PotatisHulkens avatar
Du behöver inte vara orolig, såvida du inte bor på/planerar att resa till Ibiza.

Ja, det kommer garanterat bli värre på sikt. Även om vi stoppade alla utsläpp idag kommer det fortsätta bli varmare i många år, vilket självfallet leder till att "exotiska" sjukdomar migrerar norrut. För att inte tala om de nya virus, bakterier och parasiter som vaknar till liv när tundran tinar (källa).

Borde vi ha lyssnat på Greta? Nej, Greta är/var ett barn och var inte dessutom inte delaktig i debatten förns 2018. Ni borde ha lyssnat på Joseph Fourier, Svante Arrhenius, Guy Callendar eller någon av de åtskilliga fysiker och klimatforskare som beskrivit klimatförändringarna och dess konsekvenser de senaste 200 åren.
Citera
2023-03-09, 17:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Det var kanske detta som jag minst av allt ville se inträffa. Nu har det skett. Bör jag vara orolig?
Hur allvarligt tror ni det blir? Värre än ebola på sikt? Borde vi ha lyssnat på Gretas varningar om temperaturhöjningars konsekvenser?

Känns väl inte så aktuellt med 1 meter snö på backen...

Men nej, det blir Gretas problem tyvärr.
Citera
2023-03-09, 17:27
  #5
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Det var kanske detta som jag minst av allt ville se inträffa. Nu har det skett. Bör jag vara orolig?

Hur allvarligt tror ni det blir? Värre än ebola på sikt? Borde vi ha lyssnat på Gretas varningar om temperaturhöjningars konsekvenser?

https://news.sky.com/story/dengue-fe...cials-12829302



https://www.1177.se/sjukdomar--besva...r/denguefeber/
Nu är det väl varmt på Ibiza och har varit det länge. Jag förstår inte vad det har med Greta att göra. Det är väl någon smittad som tagit dit sjukdomen, annars skulle den väl inte finnas där. Den skulle säkert överlevt där förr också.
Citera
2023-03-09, 17:39
  #6
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Men nej, herregud. Har haft denguefeber i Sydamerika. Inte mycket värre än en vanlig influensa. Går inte att jämföra med ebola och liknande. Sluta leta rubriker.

Problemet är att om du får dengue igen så dör du. Du har förbrukat din dengue-livlina.
Citera
2023-03-09, 17:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Men nej, herregud. Har haft denguefeber i Sydamerika. Inte mycket värre än en vanlig influensa. Går inte att jämföra med ebola och liknande. Sluta leta rubriker.

Hm, mja - du hade tur.

Upp till 25000 människor dör av Dengue varje år - så vanlig influensa, nej.

Du resonerar på samma infantila sätt som de som bröstade upp sig här under Corona.
De hävdade minsann att de inte varit förkylda på över ett år - att det kunde bero på att normalt begåvade människor höll sig hemma när de hade förkylningssymptom fanns inte på kartan.

Men nu siktar vi alla på att Fågelinfluensan muterar!
Citera
2023-03-09, 17:52
  #8
Medlem
Masingas avatar
På ibiza är det andra sjukdomar du ska oroa dig för.
Citera
2023-03-09, 17:54
  #9
Medlem
En släkting till mig bodde många år i Sydamerika men fick flytta hem på grund av dengu. Enligt honom blev den värre för varje gång man fick den och sista gången blev han så sjuk att läkarna sa rakt ut att om livet är dig kärt så flyttar du hem till Sverige igen.

(Har inte gjort några egna efterforskningar så det kan naturligtvis vara rent hittepå.)
Citera
2023-03-09, 18:22
  #10
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Du behöver inte vara orolig, såvida du inte bor på/planerar att resa till Ibiza.

Ja, det kommer garanterat bli värre på sikt. Även om vi stoppade alla utsläpp idag kommer det fortsätta bli varmare i många år, vilket självfallet leder till att "exotiska" sjukdomar migrerar norrut. För att inte tala om de nya virus, bakterier och parasiter som vaknar till liv när tundran tinar (källa).

Borde vi ha lyssnat på Greta? Nej, Greta är/var ett barn och var inte dessutom inte delaktig i debatten förns 2018. Ni borde ha lyssnat på Joseph Fourier, Svante Arrhenius, Guy Callendar eller någon av de åtskilliga fysiker och klimatforskare som beskrivit klimatförändringarna och dess konsekvenser de senaste 200 åren.


ja ibiza är ju känt för sitt nordiska klimat.
Citera
2023-03-09, 19:29
  #11
Medlem
aaerligs avatar
Dengue ger oftast lindriga symptom första gången, ibland även andra gången.

Orsaken till att man kan bli väldigt sjuk beror på att det finns flera snarlika dengue-virus. Kroppen bildar antikroppar mot strain 1, du blir lindrigt sjuk, och sedan frisk. Gång nummer två blir du infekterad med strain 2. Kroppen tror att det är 1 och dina minnes-B-celler börjar genast producera antikroppar. Dessa har dock dålig effekt på variant 2. Dessutom har viruset förmågan till antibody-dependent enhancement vilket gör att icke-fungerande antikroppar underlättar för viruset att ta sig in i och infektera celler.

Således blir du sjukare och har en sämre förmåga att bekämpa infektionen.

Man får ju ha lite otur om man ska få 1, 2, 3 och 4. Ett smeknamn för svårare dengue är bone-crushing fever. Enligt en svensk informationsbok jag hittade på en vårdcentral inför en vaccinering beskrev svår dengue "som att långsamt bli påbackad av en tung lastbil".

Sedan sprids dengue via en vektor (myggor av släktet aedes aegypti) och smittar inte mellan individer. Vi har inte dessa myggor i Sverige. Men med lite varmare väder framöver så kanske de tar sig hit.
Citera
2023-03-09, 19:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Dengue ger oftast lindriga symptom första gången, ibland även andra gången.

Orsaken till att man kan bli väldigt sjuk beror på att det finns flera snarlika dengue-virus. Kroppen bildar antikroppar mot strain 1, du blir lindrigt sjuk, och sedan frisk. Gång nummer två blir du infekterad med strain 2. Kroppen tror att det är 1 och dina minnes-B-celler börjar genast producera antikroppar. Dessa har dock dålig effekt på variant 2. Dessutom har viruset förmågan till antibody-dependent enhancement vilket gör att icke-fungerande antikroppar underlättar för viruset att ta sig in i och infektera celler.

Således blir du sjukare och har en sämre förmåga att bekämpa infektionen.

Man får ju ha lite otur om man ska få 1, 2, 3 och 4. Ett smeknamn för svårare dengue är bone-crushing fever. Enligt en svensk informationsbok jag hittade på en vårdcentral inför en vaccinering beskrev svår dengue "som att långsamt bli påbackad av en tung lastbil".

Sedan sprids dengue via en vektor (myggor av släktet aedes aegypti) och smittar inte mellan individer. Vi har inte dessa myggor i Sverige. Men med lite varmare väder framöver så kanske de tar sig hit.

Jag kan intyga detta. Har bott i Brasilien och samtliga berättade samma historia om att det blev värre
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback