2023-03-09, 11:18
Medlem
Jag får ibland sår efter finnar eller i näsan. Jag oroar mig för att de ska bli inflammerade. Finns det någon salva som man kan lägga på sår som minskar risk för infektion?
Citera
2023-03-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag får ibland sår efter finnar eller i näsan. Jag oroar mig för att de ska bli inflammerade. Finns det någon salva som man kan lägga på sår som minskar risk för infektion?
Tvätta med en klorhexidinlösning därefter kan du ta på en bakteriedödande kräm t.ex. Microcid kräm 1%.
Men fram för allt. Peta dig inte i ansiktet, det är oftast från händerna bakterierna kommer. Peta aldri i näsan, slemhinnorna i näsan är sköra och blöder lätt. om du känner dig torr i näsan använd Nozoil istället.
Citera
2023-03-09, 12:27
Medlem
Havandes avatar
Vart kommer såren ifrån? Uppstår det utan orsak?
Citera
2023-03-09, 12:50
Moderator
Maviels avatar
Du kan testa microcid som finns på apoteket. Används annars för svinkoppor hos barn men är en bra bakteriedödande salva.
Citera
2023-03-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havande
Ofta i samband med förkylning men det är konstaterat att det inte är herpes. Det är en annan sorts blåsor, som en korsning mellan knottror och herpes.
Senast redigerad av intemittnamn 2023-03-09 kl. 13:10.
Citera
2023-03-09, 13:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag brukar av veterinären bli rekommenderad att ta på Manuka-honung när djuren har något sår.
Citera
2023-03-09, 13:12
Medlem
Honung är ett utmärkt medel för att behandla sår, både småsår såväl som inflammerade och svår- läkta sår och även brännskador.

Honungen innehåller antiinflammatoriska ämnen eftersom att mjölksyrebakterierna i honungen utsöndrar detta. Dessa ämnen verkar också som milt slemlösande och därför fungerar honung vid hosta.

Vitkål fungerar bra att rulla ihop och stoppa upp i näsan när man får sår. (Jag stoppar alltid upp vitkål i mina barns näsor om dom får sår efter en förkylning)
Citera
2023-03-09, 13:24
Medlem
Havandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ofta i samband med förkylning men det är konstaterat att det inte är herpes. Det är en annan sorts blåsor, som en korsning mellan knottror och herpes.

Är det för att du snyter dig mycket och kanske blir torr? Minns att det fanns en genomskinlig salva man kan smörja näsan med om man lätt får sår, den mjukade upp och förhindra att det börja blöda. Minns inte vad den heter nu bara.

Någonting du skulle kunna göra är ju att skölja näsan med en nässkölj och koksaltlösning: https://www.apotea.se/rhino-horn-nasskoljningskanna-bla
Citera
2023-03-09, 14:02
Medlem
Citat:
Är det för att du snyter dig mycket och kanske blir torr? Minns att det fanns en genomskinlig salva man kan smörja näsan med om man lätt får sår, den mjukade upp och förhindra att det börja blöda. Minns inte vad den heter nu bara.

Någonting du skulle kunna göra är ju att skölja näsan med en nässkölj och koksaltlösning: https://www.apotea.se/rhino-horn-nasskoljningskanna-bla
Nej det uppkommer av sig själv, även på huden, dvs ej slemhinnor. Så det är någon latent smitta.

Tack för alla svar!
Citera
2023-03-09, 17:37
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Troligtvis torrhet , huden spricker och det blir små sår.
Citera
2023-03-09, 17:56
Medlem
scoremaxs avatar
Ytterligare tips är att tvätta rent såret med sprit och därefter applicera ringblomsalva om du är ”hälsokostbutiks”- lagd.

Om du söker ett alternativ går du in på granngården och köper någonting som heter ”blue-spray”.
Citera
2023-03-09, 19:06
Medlem
off topic men i andra länder vet jag att det finns krämer som innehåller antibiotika som man kan smörja på sår.

Används sådant här i sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in