2023-03-09, 04:47
Medlem
Sitter o funderar på vilken utbildning jag ska välja, så jag söker upp kända näringslivsprofiler för att se vilken väg de har tagit för att nå dit dom är.

Kommer in på Erik Selin, killen verkar bara ha en gymnasieexamen i ekonomi och köpte sin första fastighet som 24 åring med 20 miljoner (!) han lånat från banken.

Nu till frågan, hur i helvete fick killen en bank att låna ut 20 miljoner när han var helt grön inom branschen?

Jag vill plugga fastighetsförvaltare tänkte jag, men velar ändå mot civilekonom just eftersom så många rika människor ändå har en ekonom/ingenjörsexamen och i princip varenda VD. Men tydligen behövs det inte då man med en Gymnasieexamen ändå kan starta eget med absurda lån från banken?
Citera
2023-03-09, 04:54
Medlem
.. och de rätta kontakterna från barnsben, har du det?
Citera
2023-03-09, 05:02
Medlem
Mullrets avatar
TS. Gå in i banken och fråga om de kan låna dig några 100 miljoner.

Kan inte gå fel.
Citera
2023-03-09, 05:17
Medlem
Klart han fick låna, han har ju gått ut gymnasiet.

Kan omöjligt vara något annat som spelar in.
Citera
2023-03-09, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
.. och de rätta kontakterna från barnsben, har du det?

Har en del kontakter men inte i närheten av den här nivån.
Så ni menar alltså att han fick lån för han kände rätt folk? Samma Erik Selin hade spekulerat bort sina besparingar som gick upp i rök i början av 90 talet..
Citera
2023-03-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Klart han fick låna, han har ju gått ut gymnasiet.

Kan omöjligt vara något annat som spelar in.

Förstår ändå inte riktigt. Även fast du är bästa vän med en mellanchef på en bank borde det vara alldeles för riskfyllt att låna ut 20 miljoner, någon borde ha slängt kallt vatten på det.
Om jag idag försöker göra precis samma sak, alltså visar banken att med dom här pengarna köper jag den här fastigheten, lägger upp en budget och en underhållsplan och visar att det kommer bli lönsamt kommer de ändå aldrig ge mig ett så stort lån
Citera
2023-03-11, 15:49
Medlem
Det var andra tider då… han slog väl till precis under krisen på 90-talet? Då kunde man göra ordentliga klipp på fastigheter.
Citera
2024-01-25, 15:28
Medlem
wroetoshaws avatar
Ja, samt att både han och banken visste att fastigheten var gravt undervärderad så banken visste att om Selin till all förmodan inte klarade att betala av lånet så hade de fastigheten som pant och skulle ändå tjäna en bra slant.
Citera
2024-01-26, 04:44
Medlem
Det är lite som att säga kanske man ska starta ett socialt nätverk, det funkade ju för han Zuckerberg. Inte för att hälla kallt vatten på din entusiasm, men de personer du verkar titta på är avvikarna, undantagen. För varje Selin finns tusentals som inte ens blev insläppta på bankkontoret.

Gemensamt för dessa avvikare är inte att de var smartare, jobbade hårdare, hade bättre idéer eller hade mera drivkraft än alla andra - jag kan garantera att det finns gott om misslyckade entreprenörer som är långt smartare och mer drivna än Mark Zuckerberg någonsin varit. Skillnaden är något som inte kan kopieras - tur.

Mitt tips till dig - titta inte på de få som avviker, deras framgång kan inte kopieras. Titta på den stora massan av framgångsrika företagare som "bara" blev mångmiljonärer. Där kan du hitta mönster, tillvägagångssätt och metoder som du kan kopiera och öka din egen chans till framgång. Sen kan blixten slå ner och alla planeter rada upp sig för dig och din idé blir till en miljardindustri. Eller, mer sannolikt, så gör den inte det. Men jobba riktigt hårt och du kan mycket väl tjäna 10-20 miljoner på en bra exit.
Citera
2024-01-29, 14:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Sitter o funderar på vilken utbildning jag ska välja, så jag söker upp kända näringslivsprofiler för att se vilken väg de har tagit för att nå dit dom är.

Kommer in på Erik Selin, killen verkar bara ha en gymnasieexamen i ekonomi och köpte sin första fastighet som 24 åring med 20 miljoner (!) han lånat från banken.

Nu till frågan, hur i helvete fick killen en bank att låna ut 20 miljoner när han var helt grön inom branschen?

Jag vill plugga fastighetsförvaltare tänkte jag, men velar ändå mot civilekonom just eftersom så många rika människor ändå har en ekonom/ingenjörsexamen och i princip varenda VD. Men tydligen behövs det inte då man med en Gymnasieexamen ändå kan starta eget med absurda lån från banken?

Det var ett helt annat läge när Selin började. Han köpte sina första fastigheter genom att ta över lånen, när den tidigare ägaren inte klarade av att betala räntan på lånen. D.v.s banken hade att välja på att återta fastigheten/panten och få in den i egna böcker, och försöka sälja den (alternativ låta den gå in i ett konkursbolag där förvaltaren sannolikt får ett dåligt pris på fastigheten), eller att låta Selin ta över banklånet.

Om de lät Selin ta över banklånet kunde det antingen bli så att han klarade av att betala räntan, och då gjorde de ingen kreditförlust, eller så klarade han inte av det, och då var de inte i en sämre situation än innan utan får sälja fastigheten då istället.

Det går inte att jämföra dagens situation med hur det såg ut i början av 90-talet. Idag skulle man nog behöva gå in med ca 5-10 miljoner i eget kapital i en sådan fastighet.
Citera
2025-12-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det var ett helt annat läge när Selin började. Han köpte sina första fastigheter genom att ta över lånen, när den tidigare ägaren inte klarade av att betala räntan på lånen. D.v.s banken hade att välja på att återta fastigheten/panten och få in den i egna böcker, och försöka sälja den (alternativ låta den gå in i ett konkursbolag där förvaltaren sannolikt får ett dåligt pris på fastigheten), eller att låta Selin ta över banklånet.

Om de lät Selin ta över banklånet kunde det antingen bli så att han klarade av att betala räntan, och då gjorde de ingen kreditförlust, eller så klarade han inte av det, och då var de inte i en sämre situation än innan utan får sälja fastigheten då istället.

Det går inte att jämföra dagens situation med hur det såg ut i början av 90-talet. Idag skulle man nog behöva gå in med ca 5-10 miljoner i eget kapital i en sådan fastighet.
Så han TOG ÖVER lån
Det är ju en helt annan historia än vad han berättar
Undras VEM han tog över från? En familjevän? Mamma politikern som tipsade?
Han borde vara ärlig och berätta sanningen
Hur smutsig fastighetsbranschen är
Oftast börjar nån sin kapitalresa med en annans olycka
Det har varit smutsigt hela tide
Fusk, skumma underleverantörer, dåligt underhåll, uppblåsta priser, överhyror, grova pengar på flyktingkrisen, sälja till sig själv, egna banker som lockar med lån utan säkerhet med monsterräntor, dolda vänskaper, gentjänster, tvättade pengar, hemliga avtal
Med mera med mera...
Nej tack miljardär och topplista
Inte till det priset...
Citera
2025-12-06, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så han TOG ÖVER lån
Det är ju en helt annan historia än vad han berättar
Undras VEM han tog över från? En familjevän? Mamma politikern som tipsade?
Han borde vara ärlig och berätta sanningen
Hur smutsig fastighetsbranschen är
Oftast börjar nån sin kapitalresa med en annans olycka
Det har varit smutsigt hela tide
Fusk, skumma underleverantörer, dåligt underhåll, uppblåsta priser, överhyror, grova pengar på flyktingkrisen, sälja till sig själv, egna banker som lockar med lån utan säkerhet med monsterräntor, dolda vänskaper, gentjänster, tvättade pengar, hemliga avtal
Med mera med mera...
Nej tack miljardär och topplista
Inte till det priset...

Vem försöker du lura? Du skulle gladeligen profitera på någon annans olycka om det gjorde dig till miljardär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in